Litt midtlivskrise for Yeti
- Pris fra: Kr 230.300.
- L/B/H: 4,22/1,79/169 m.
- Bakkeklaring: 18,0 cm
- Bagasjerom (VDA): 405 – 1760 l.
- Motorer: 105/122/152/160 hk (B), 105/110/140 hk (D).
- Forbruk (EU): Fra 0,46 liter.
- CO2-utslipp (EU): Fra 119 g/km.
- 4x4: Ja/ekstra.
- Kollisjonsputer: 9 (7) stk.
- Garanti: 5 år.
- EuroNCAP*: 5 stjerner.
- Til Norge: Januar 2014.
*Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com.
Når Skoda nå oppgraderer kompakte Yeti, er det for å unngå å sende bilen inn i en midtlivskrise. Samtidig senkes prisen for rimeligste variant med hele 24.200 kroner til 230.300 kroner. I prisreduksjonen, som gjelder for de fleste av variantene, ligger også en ompakking av utstyrspakkene. Så prissammenligning med utgående modellvarianter blir derfor ikke helt riktig.
Litt glemt
Riktig er det derimot at den norske importøren nå vil forsøke å blåse mer liv i en bil som burde vært blant de ti mest kjøpte bilmodellene.
Les også: Her skjuler det seg en stor bilnyhet
Endringene på Yeti består først og fremst i to nye fronter, hvorav den ene med navnet Outdoor på en måte skal vise merkets barske ansikt. Akkurat det trenger ikke Yeti, for er det noen Skoda som tar deg dit du ikke trodde det var mulig å kjøre med bil, så er det Yeti (som egentlig betyr den avskyelige snømann) og ingen andre Skoda-modeller.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenTo-i-ett bilen
Yeti kombinerer, som en av ytterst få kompaktbiler, SUV-ens fremkommelighet og høye sittestilling med flerbruksbilens fleksibilitet. Her er det blant annet lengderegulering av individuelle baksetestoler, samt muligheten til å ta dem ut enkeltvis.
Les også: En Skoda for fornuft og følelser
Endringer som koster penger venter Skoda med til Yeti skiftes ut med ny modell om tre år. Det betyr at viktig sikkerhetsutstyr som automatbremsing for andre biler og fotgjengere utsettes, men samtidig oppgraders bilens innvendige sikkerhet til ni kommisjonsputer (syv på den minst utstyrte). Og den får nå ryggekamera og parkeringshjelp. Yeti har fra før fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonsprogram, og kan ikke få flere selv med flere kollisjonsputer.
Motorprogrammet forblir omtrent som i dag, med et viktig unntak: den minste dieselmotoren (105 hk) kan heretter leveres med automatgir. Dette har lenge vært et ønske, fordi så få av konkurrentene har akkurat denne løsningen.