Meny

Mercedes-Benz CLA 200 AMG:

Potent, firedørs kupé fra Mercedes

Lysgårdsbakkene danner en fin bakgrunn for en så sportslig bil som Mercedes-Benz CLA200 AMG. Foto: Morten Larsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mercedes-Benz vil ha yngre kjøpere for å konkurrere med BMW og Audi. CLA er våpenet.

(ABC Nyheter) Mange har harselert med typebetegnelsen CLA og kosttilskudd for muskelbyggere, men målet for kroppsbyggere er et smekkert og velproporsjonert legeme. Og Mercedes-Benz CLA-Klasse er nettopp smekker og velproporsjonert.

For med et attraktivt design arvet fra storebror CLS, intensiverer nå Mercedes kampen med Audi og BMW og retter en modell direkte mot yngre kjøpere. Utypisk Mercedes er CLA-Klasse en firedørs kupé med rammeløse sidevinduer og oppsiktsvekkende lav luftmotstand; bare Cd = 0,22. Den er tøff og vekker tildels betydelig oppmerksomhet.

Selv mener Mercedes at de har skapt en ny klasse med denne firedørs kupéen. Noen vil kanskje si at karosseristilen som gjør seg så godt på CLS ikke er like vellykket på CLA. Men man kan også si at CLA ikke er så "tung" i designet og dermed mer velproporsjonert.

Rammeløse vinduer øker kupéeffekten. Foto: Morten Larsen. (Klikk på bildet for større versjon)Rammeløse vinduer øker kupéeffekten. Foto: Morten Larsen. (Klikk på bildet for større versjon)

Rammeløse sidevinduer øker kupéfaktoren og gir et eksklusivt preg. Med den sportslige versjonen av Mercedes-grillen og SLS-kuler på panseret er dette bilen for entusiasten som har innsett at det må tas hensyn til familie og økt behov for plass.

Man føler seg vel bak rattet på en Mercedes, det er liksom en bil man "har gjort seg fortjent til" som det heter i reklamen for andre produkter. Bilen er godt bygget og fremstår som solid med dører som går igjen med en nesten ikke hørbart vellyd. Nettopp derfor er det så underlig at når bagasjelokket smekkes igjen, er det med en utrolig blikklåt. Skjerpings her Mercedes!

Jeg stusset også over parkeringsbremsen. Elektronisk parkeringsbrems er det ikke alle som liker, men en klar fordel er at den som regel aktiveres automatisk når man setter girvelgeren i P og stanser motoren. Her må man dra det på selv. Pussig.

Alle motorene til CLA møter nå Euro 6.

Les også: De nye bilene alle snakker om

Karosseridesign

Dette er en sedan-versjon av A-Klasse, og har "rumpe" og tradisjonelt bagasjerom. Fronten er nesten identisk med A-Klasse, men den har litt andre lykter, en litt annen grill, og tøffere og mer aggressive luftinntak på siden av fronten.

Bakenden på bilen er i mine øyne svært vellykket og gjør dette til en "hel" bil, og ikke så avkappet som A-Klasse er. Sistnevnte har sin egen, litt sære stil, men CLA retter seg klart mot kjøpere som riktignok er yngre, men som begynner å bli voksne, for å si det slik.

Interiør

Her er alt som det er på A-Klasse. Vår testbil hadde AMG styling, som betyr delikate, røde sømmer på ratt og andre detaljer i interiøret. Pedalene var i aluminium, og de tøffe luftventilene er rappet fra SLS.

AMG-versjonens sportsseter er i skinn og Dinamica microfiber med lekre, røde sømmer. Sidestøtten på setene er gode, men lever ikke helt opp til bilens ypperlige veigrep.

Plass

En skuff under forsetet gjør at man kan gjemme unna småting. Foto: Morten Larsen (Klikk på bildet for større versjon)En skuff under forsetet gjør at man kan gjemme unna småting. Foto: Morten Larsen (Klikk på bildet for større versjon)

Det er plass nok for de fleste til knær og hode både foran og bak, midtarmlenet bak har to koppholdere, og det er en luke til å frakte lengre gjenstander som ski.

Bagasjerommet er i forhold til A-Klasse økt med 130 liter til 470 liter. Mye har selvsagt med forlengelsen av karosseriet å gjøre, men plassen er også bedre utnyttet, såvidt jeg kunne se.

Sikkerhet

Mercedes-Benz CLA har fått fem stjerner i Euro NCAP, blant annet på grunn av et panser som spretter opp i bakkant for å skåne fotgjengere hvis noen av de uforvarende skulle komme i konflikt med bilen.

Testbilen hadde COLLISION PREVENTION ASSIST, en kollisjonsvarsler som setter bremsene i alarmberedskap og varsler fare for kollisjon allerede fra 7 km/t, men var ellers ikke utstyrt med de nyeste, elektroniske sikkerhetssystemer som automatisk brems, for eksempel.

Les også: Kjøremaskin med smart teknikk

Komfort

Sportssetene i AMG style versjon er gode, men gir ikke sidestøtte i tråd med det gode veigrepet sportsunderstellet gir. Foto: Morten Larsen (Klikk på bildet for større versjon)Sportssetene i AMG style versjon er gode, men gir ikke sidestøtte i tråd med det gode veigrepet sportsunderstellet gir. Foto: Morten Larsen (Klikk på bildet for større versjon)

Testbilen var utstyrt med AMG sportspakke med ditto understell. Det gjorde bilen til en racer, og det var ingenting å si på veigrep og stabilitet. Men man skal tenke seg godt om før man velger sportsunderstell, for oppsettet på bilen er klart for de sportslig orienterte og ikke særlig komfortabelt.

Det er noe uventet støy til Mercedes å være, som kommer av rullestøy fra brede dekk – uten at jeg synes det var spesielt plagsomt.

Motor

Innstegsmodellen CLA180 har en motor på 122 hk, vår CLA200 testbil hadde en fornuftig bensinmotor på 156 hester og et dreiemoment på 250 Nm som begynner ved 1.250 omdreininger i minuttet.

Girkasse

Standard leveres CLA med 6-trinns manuell kasse. Testbilen var utstyrt med 7-trinns dobbelclutch automatisk girkasse. Med en knapp på dashbordet har man valget mellom tre modus på girkassen; Økonomi (E), Sport (S) og Manuell (M).

Grunnstilling er E, og ulempen jeg erfarte er at girkassen trenger noe tid og et solid gasspådrag for å gire ned og gi nødvendig ytelse. Moduset prioriterer økonomi og miljø. Vel og bra, men trenger det reagere så tregt?

Men hva kan man gjøre for at girkassen skal reagere kjappere? Ett alternativ er modus S. Det funker, men ulempen er at bilen går på et lavere gir stort sett hele tiden, med et høyere og mer masete turtall.

Røntgentegning avslører konstruksjonen. Foto: Produsent. (Klikk på bildet for større versjon)Røntgentegning avslører konstruksjonen. Foto: Produsent. (Klikk på bildet for større versjon)

Et annet alternativ er å kjøre i modus M og gire selv med hendlene på rattet. Kjedelig det også, når man engang har automatkasse.

Jeg fikk et klart behov for et modus som ligger mellom E og S, et modus som ikke har økonomi som høyeste prioritet, men som heller ikke fremkaller full pakke konkurranseinstinkt.

Manuell modus (M) trenger man egentlig ikke, for dukker behovet for manuell giring opp er det bare å dytte på ratthendlene så er du i manuell modus der og da.

Les også: Folke-crossover fra Suzuki

Kjøreegenskaper

Her kommer bilen helt til sin rett. Bilen styrer dit du vil og sitter som et skudd i svingene og er fint avbalansert. Ved mer provoserende kjøring, som ved hard akselerasjon ut av svinger er det ikke til å unngå at forhjulsdriften viser sine svake sider. Forhjulsdrift matcher dessverre ikke helt bilens sportslige image.

Forbruk og miljø

De miljøbevisste kan følge med på kjørehistorikken for å belaste miljøet minst mulig. Foto: Morten Larsen (Klikk på bildet for større versjon)De miljøbevisste kan følge med på kjørehistorikken for å belaste miljøet minst mulig. Foto: Morten Larsen (Klikk på bildet for større versjon)

Til å være en såpass rask bil er 0,55 til 0,57 liter på mila fullt akseptabelt. CO2 utslipp ligger på 127 til 133 g/km. Alle motorene til CLA tilfredsstiller nå Euro 6.

Utstyr

Standard leveres CLA200 med hastighetsjustert styring, lettmetallsfelger, multifunksjonsratt og punkteringsvarsler. Testbilen hadde AMG sportspakke, panorama glasstak, fargede ruter bak, parkeringsassistanse, ryggekamera, Becker navigasjon, girskifthendler på  rattet, lys- og siktpakke og regnsensor, for å nevne noe. Tilsammen utstyr for 123.000 kroner.

Her i vinterlandet kan det være aktuelt for mange å bestille bilen med 4MATIC. Da er bakakselen integrert i 7G-DCT automatkassen med elektrohydraulisk multiclutch som gjør det mulig å fordele drivkreftene mellom for- og bakaksel på en ideell måte.

Pris

Tilleggsutstyret på testbilen driver prisen på denne bilen opp i 498.000 kroner, men startprisen er 320.000, da med en mer nøktern motor og uten ekstrautstyret.

Les også: Er dette den fullkomne bilen?

Les også: Bilen du skaper selv

Tekniske data

Mercedes-Benz 

CLA180

CLA200

CLA250

CLA220 CDI

Modellnivå

    

Pris, kr

319.900

374.500

525.500

425.500

Pris testbil, kr

 

497.900

  

Motorkonfigurasjon

4 på linje

4 på linje

4 på linje

4 på linje

Slagvolum, cm3

1.595

1.595

1.991

2.143

Motor effekt, hk/kW

122/90

156/115

211/142

170/125

Motor dreiemoment, Nm/turtall

200/1.250

250/1.250

350/1.200

350/1.400

Co2-utslipp (g/km)

126

127

142

109

Nox-utslipp (mg/km)

N/A

N/A

N/A

N/A

Forbruk blandet kjøring, l/mil

0,5

0,55-0,57

0,61

0,42

Akselerasjon 0-100 km/t, sek.

9,9

8,6

6,7

8,2

Toppfart, km/t

190

230

240

230

Svingdiameter, meter

11

11

11

11

Lengde (mm)

4.630

4.630

4.630

4.630

Bredde (mm, inkl speil)

2.032

2.032

2.032

2.032

Høyde (mm)

jan.43

1.432

1.432

1.432

Akselavstand (mm)

2.699

2.699

2.699

2.699

Sporvidde for/bak

1.549/1.547

1.549/1.547

1.549/1.547

1.549/1.547

Bakkeklaring, cm

N/A

N/A

N/A

N/A

Rampevinkel for/under/bak

N/A

N/A

N/A

N/A

Vekt, kg

1.390

1.395

1.480

1.525

Nyttelast

460

525

485

480

Tilhengervekt m/brems kg

1.200

1.400

1.500

1.500

Bagasjerom min/maks liter

470/-

47/-

470/-

470/-

Drivstofftank, liter

40

50

50

50

Drivstoff

Bensin

Bensin

Bensin

Diesel

Drivhjul

Foran

Foran

Foran

Foran

Girkasse

6 trinns man

6 trinns man

7 G-DCT

7 G-DCT

EuroNCAP % voksne/barn

91/75

91/75

91/75

91/75

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus