Når bilen ikke blir skikkelig varm

Blir bilen sent varm, eller ikke skikkelig varm i det hele tatt? Heldigvis kan løsningen være både enkel og rimelig. (Illustrasjonsbilde)
Blir bilen sent varm, eller ikke skikkelig varm i det hele tatt? Heldigvis kan løsningen være både enkel og rimelig. (Illustrasjonsbilde)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Løsningen på problemet med kald bil kan være både enkel og billig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Jeg har en eldre VW Polo med bensinmotor som jeg er veldig glad i og passer godt på. Problemet nå som det har blitt kalde morgener er at det går VELDIG lang tid før det blir varmt inne i bilen min. Den har ikke vært slik tidligere år.

Jeg tenker med gru på enda flere kuldegrader og en lang vinter ...

Har du et godt råd eller tips til en fortvilet dame? Hilsen Tiril

Benny svarer:

Hei på deg Tiril!

Jepp – godt råd skal bli!

For inne i motoren din sitter det en liten "dings" som heter termostat. Jeg er nesten helt sikker på – slik du beskriver det – at det er denne som skaper problemene for deg og at den dermed bør byttes.

Det er heldigvis verken komplisert eller dyrt og sjansen for at du kan nyte en varm VW Polo resten av vinteren stor.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Termostaten er en slitedel som bør byttes ca. hvert fjerde år. Det er noe i vår vedlikeholdsfrie verden som mange glemmer. Den skiftes heller ikke automatisk på service, så her må man faktisk passe på selv.

Mange biler har ikke lenger temperaturmåler på dashbordet heller – så da er det ikke enkelt.

Men sent varm bil og kanskje heller ikke full varme i bilen, er et ganske sikkert tegn på at tiden for bytte er inne.

En varm bilmotor har for øvrig en driftstemperatur på ca. 82 grader – for deg som har temperaturmåler og lurer ...

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Som du sikkert forstår av delens navn så er dette den delen som "bestemmer og regulerer" kjølevannets temperatur. Det er også kjølevannet som gir varme til varmeapparatet. Derfor den lave temperaturen inne i bilen din ...

Slik ser termostaten i bilmotoren din ut og den koster ikke mange kronene, men kan sikre deg varm og god bil i vinter. Illustrasjonsbilde.

Slik ser termostaten i bilmotoren din ut og den koster ikke mange kronene, men kan sikre deg varm og god bil i vinter. Illustrasjonsbilde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg tipper et verksted gjør dette for deg på under en time. Selve delen koster heller ikke mange kronene. Så det er uansett et smart sted å begynne.

Kanskje er det lurt å skifte frostvæsken samtidig også? I alle fall om det er en stund siden sist. Det må nemlig tappes av litt når man skiftet termostaten. Frostvæsken skal jo også skiftes med jevne mellomrom.

Dessuten er det viktig at den har høyt nok frysepunkt. Få i alle fall sjekket det siste.

Jeg både tror og håper at det er så enkelt!

Ønsker både deg og Poloen en fin vinter.

Ekstralys: Nei – dette er ikke lov

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen Velkommen – og lykke til!

Les også: Husker du denne raringen?