Meny

Audi S6: Her snakker vi sjelden ulv i fåreklær

Audi S6: Her snakker vi sjelden ulv i fåreklær

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Og verditapet er heftig - du får den til en tredjedel av nypris!

Den ser ut som en hvilken som helst Audi A6 Avant. Ni av ti som går forbi på gaten vil heller ikke ofre den et ekstra blikk. Men de ti prosentene som gjør det, vet akkurat hvilke monsterkrefter som skjuler seg under det anonyme eksteriøret. Den ser kanskje ut som du kan flise den ut av lyskrysset - men der tar du mest sannsynlig skammelig feil. Ikke minst om det er på snø eller annet vinterlig føre.

Vi snakker nemlig om noe så sjelden som tredje generasjon Audi S6. Og dette er ingen vanlig modell i den norske bilfloraen. Svært sjelden, faktisk.

Men nå ligger det en til salgs - og med tanke på nyprisen er det jo nesten et aldri så lite kupp.

Ved å vente noen år, og la den få 112.000 kilometer på telleren, sparer du faktisk over 1,1 millioner kroner.

Når en halv million kroner blir "lite"

511.000 kroner skal merkeforhandleren i Oslo har for bilen. I tillegg kommer omregistrering.

Det hører riktignok med til historien at bilen selges for kunde, og altså ikke av Møller-systemet, men det følger i alle fall med tilstandsrapport.

De fleste vil nok ikke tenke noe mer over det, gvis de møter denne bilen på gata. Langt mindre tenke at det under panseret finnes omtrent samme motor som det brukes i Lamborghini Gallardo.De fleste vil nok ikke tenke noe mer over det, gvis de møter denne bilen på gata. Langt mindre tenke at det under panseret finnes omtrent samme motor som det brukes i Lamborghini Gallardo.

Vi hopper forøvrig enkelt bukk over alle de negative sidene med med denne bilen/raketten i starten, og velger heller å meske oss med alt som er moro. Og det er ganske mye ...

Ulv i fåreklær

Vi har altså vært innom at dette er en skikkelig familieracer. Men det blir liksom enda mer imponerende når de faktisk tallene kommer på bordet. Under panseret sitter en nærmest utenomjordisk motor mellom forsjkermene. Det er en V10 (!) på intet mindre enn 5-liter. Ut av denne har Audi lett kunne spa fram 435 hestekrefter, som i tur er mer enn nok til å sikre deg et fraspark som merkes i ryggen.

0-100 km/t fikser den på 5,3 sekunder - og fartsøkningen bare fortsetter fram til toppfartsperren på 250 km/t.

Ikke ille dette, med tanke på at vi snakker om en "helt vanlig" stasjonsvogn, som måler i underkant av fem meter og veier et par tonn.

Audi: Fra raring til luksusbil

Overflod

Vi velger å fortsatt dvele med det positive. For her var tanken at hele familien skulle kunne dra på tur i en fart - men også at de skulle nyte turen i overflod av komfort og utstyr også.

Det er nøkkelfri adgang og start, automatgir, spesiallagde sportsseter i helskinn både foran og bak, TV-mottak for både analoge og digitale signaler, servolukking av dører, elektrisk bakluke, utvidet skinnpakke - og hengerfeste, det må jo en bil i Norge ha.

Denne Audien har tapt seg halvannen million

God plass og mye utstyr

Plassen er ellers meget god i A6 Avant. Her får du med deg både familie og bagasje - uten at noen trenger å bli plaget av klaustrofobi.

Og med quattro firehjulstrekk kan du fint dra på tur over fjellet eller oppover den dårlige grusveien opp til hytta uten å bekymre deg.

Det høres med andre ord ut som dette er en bil som passer mange - og i alle fall pengesterke og bilinteressert familiefedre her i Norge.

Men det er altså noen aber også med denne bilen.

Er det fornuftig?

For det første må du altså ut med over en halv million kroner for forrige generasjon Audi A6. Hvis du trenger en stasjonsvogn av denne årgangen, finner du andre varianter til under halvparten.

Og vil du ha noe nyere, får du også den helt siste generasjonen av Audi A6 til lavere pris. Riktignok uten quattro.

Det er altså fortsatt en ganske dyr bil.

Duell: BMW 520 mot Audi A6

Brutalt

Dyrt kan også være et stikkeord for vedlikeholdet. For med en motor i bunn og grunn er den samme du får i en Lamborghini Gallardo, kommer det nemlig fort noen litt ufine service- og reperasjonsregninger.

En ting er forsåvidt vanlige servicer, som naturligvis koster mer enn på en vanlig Audi (som heller ikke er billig) - men vi tenker med gru på hva som skjer om noe ryker. Da kan det fort balle på seg noe skikkelig ...

Dessuten er det store hjul, store dekk, store bremser - ja, du skjønner tegningen. Og når alt annet er stort, så blir også regningen stor. Sånn er det.For eksempel må du regne med at forbruket er på ikke så imponerende 1,3 l/mil. Det er mye, ikke minst i lys av hvor mye som har skjedd på dette området siden 2007.

Men til gjengjeld får du altså en helt fantastisk bil - det ligger an til brede smil på hver eneste kjøretur!

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus