– Denne Mazdaen kan være et veldig smart bruktkjøp

HIT: Første generasjon Mazda 6 ble en kjempehit. Selv om den begynner å trekke på årene, er dette en driftssikker og fin familiebil - og på bruktmarkedet får du den nå kjempegunstig.
HIT: Første generasjon Mazda 6 ble en kjempehit. Selv om den begynner å trekke på årene, er dette en driftssikker og fin familiebil - og på bruktmarkedet får du den nå kjempegunstig.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Modellen som ble en liten revolusjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

90-tallet var ikke noe hyggelig tiår for Mazda. Altfor ambisiøs satsing på for mange modeller samt et luksusmerke som overhodet ikke tok av, førte til krisestemning hos japanerne.

Resultatet ble bråstopp for alle morsomme prosjekter – og en forsiktighet som ga utslag i stadig kjedeligere modeller.

MX-5 var unntaket – bortsett fra den var Mazdas modellutvalg heller grått og trist. Det toppet seg på mange måter med siste generasjon av 626 og 323 – begge to biler som ble mottatt med gjesp og som fikk det knalltøft mot konkurrentene.

Suksess

Derfor var det en liten revolusjon da 626 ble erstattet av 6, i 2002. 626-navnet hadde vært med i flere generasjoner. Men Mazda følte seg mer eller mindre tvunget til å droppe det, nettopp for å vise at bilen de kom med i 2002 var noe helt annet.

Nå har Mazda akkurat passert to millioner produserte eksemplarer av 6 – i seg selv et bevis på at dette har vært en suksess.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dristig eller platt? Slik skal Mazdaene se ut i framtiden

Vant stortesten

Jeg husker godt da 6 kom. Vi hadde akkurat startet bladet Autofil og skulle gjennomføre den første stortesten. Da var 6 helt ny på markedet og vi satte den like godt opp mot blant andre BMW 3-serie. Testlaget hadde nok ikke all verdens tro på Mazdaen i slik konkurranse, men den imponerte alle.

Dette var rett og slett en veldig gjennomført bil. Den så lekker ut, interiøret var en revolusjon i forhold til 626, den var komfortabel og hadde lettbeinte kjøreegenskaper. Det viste seg også at stasjonsvogna var atskillig større enn den kanskje så ut. Plutselig hadde Mazda et sporty og elegant alternativ i denne klassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dermed ble den testvinner hos oss – og det skulle ikke gå lang tid før den også ble vinneren hos mange nybilkjøpere. For Mazda var dette et lykketreff og de fulgte den opp med modeller som løftet merket i en rekke klasser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se bildene: Dette er Lørves Mazda MX-5

Nærmer seg 50.000 kroner

I 2007 var det slutt for første generasjon. Andre generasjon 6 vokste seg en god del større og voksnere, men var på ingen måter et så stort sprang som den første.

Akkurat nå ligger det 466 brukte Mazda 6 ute på finn.no. Prismessig nærmer de seg 50.000 kroner. For i overkant av 70.000 kroner får du stasjonsvogn, da gjerne med voksen kilometerstand.

De billigste starter på under 30.000 kroner. Men investerer du fra 40-50.000 kroner begynner vi å snakke fine biler med hyggelig kilometerstand.

Stasjonsvogna er den klart mest attraktive på bruktmarkedet, men det er heller ikke dumt å sjekke ut kombiutgaven. Her har du fortsatt muligheten til å få med deg store gjenstander og fleksibiliteten er også god.

Dette er en litt "glemt" utgave, derfor kan du gjøre spesielt gode bruktkjøp på den. En annen veldig morsom versjon er 2,3-literen (bensin) med firehjulstrekk. Den er sjelden, men det finnes som regel noen eksemplarer til salgs der ute. 6 MPS er toppversjonen, da har du i praksis en veldig diskret rallybil!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Mazda har en dristig SUV på gang – se bildene her

Rustproblemer

Mazda 6 er typisk for japanske biler preget av god kvalitet. Men en del problemer har det vært, og da særlig noe såpass banalt (men irriterende) som rust.

Dette sier Brooms bilekspert Benny Christensen om bilen:

Skal du kjøpe Mazda 6 må sjekke at den ikke har rust i bakskjermer og dører. Dette er en garantisak som importøren dekker. Bremseskiver er, som på mange andre biler, også et problem på Mazda 6. Det er særlig de bak som ikke er noe særlig glad i salt og fuktighet, og som ofte må byttes.

Vil du vite mer om bilen? I Brooms bruktbilguide finner du alt du trenger å vite om Mazda 6- enten det er tekniske data, mål og vekter, utstyr eller nybilpriser.

Klikk her for å komme til Mazda 6 sin egen hjemmeside i Bruktbilguiden