Meny

Mercedes S 65 AMG:

Denne finner du ikke maken til

Denne motoren er så kraftig at de andre tyske statuslimousinene må se seg grundig slått. Mercedes flytter rett og slett siktet en klasse opp - mot Rolls-Royce og Bentley.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Se hvorfor motoren i den nye luksusbilen flytter grensene.
Mercedes S 65 AMG:
  • Motorvolum: 5980 ccm
  • Effekt: 463 kW (630 hk) ved 4800–5400 rpm
  • Dreiemoment: 1000 Nm ved 2300–4300 rpm
  • Drivstofforbruk: NEDC blandet kjøring 1,19 l/m.
  • CO2-utslipp: 279 g/km
  • 0 til 100 km/t: 4.3 sek.
  • Toppfart: (Elektronisk justert) 250 km/h

Mercedes S-klasse er den nye sjefen blant sjefsbilene. Tysk direktørbil blir ikke mer komfortabelt, elegant eller luksuriøs enn dette.

Samtidig har Mercedes virkelig lagt ned innsats i å gjøre kjøreegenskapene bedre også, for dem som ønsker en litt friskere kjørestil.

Nå kommer toppversjonen – S 65 AMG – og det er absolutt ingenting ved denne bilen som fortjener betegnelsen «litt». Her er alt overdådig – særlig motoren.

Les også: Dette er verdens mest eksklusive bilbutikk

Flytter fjell

Mercedes har alt signalisert at S-klassen rett og slett skal flytte grensene. S 65 AMG er omtrent egnet til å flytte fjell!

Med en tolvsylindret motor som byr på 630 hestekrefter og et dreiemoment på 1000 nm, er dette den sterkeste tyske limousinen på markedet akkurat nå.

Det sier ikke så lite.

Les også: Storfamiliens drømmebil til Passat-pris

I en annen liga

La oss illustrere: Audi S8 byr på 520 hk, mens BMW 760i har 544 hk. Det er mye mindre enn nykommeren med stjerne på panseret.

Ja, selv Porsche Panamera Turbo S må se seg grundig slått – selv om denne har friske 550 hestekrefter.

Med tanke på effekten flytter faktisk Mercedes siktet opp en klasse – og der finner vi biler som Rolls-Royce Ghost og Bentley Flying Spur.

Les også: Vi har testet Rolls-Royce Ghost også – les mer her

Saken fortsetter under bildet

Sliter med å få kreftene i bakken

Med tanke på kreftene, skulle en dermed tro at S 65 AMG også parkerte de tyske konkurrentene i ytelser.

Men her er det jevnere enn en kanskje skulle tro – særlig på akselerasjonen. Mye av årsaken til det er at S 65 AMG ikke er tilgjengelig med Mercedes firehjulsdriftsystem, 4Matic.

Med bare bakhjulene til hjelp, er det manns jobb å få plantet kreftene i bakken.

Les også: Denne Mercedesen har naboen garantert ikke maken til

Saken fortsetter under bildet

Høy toppfart

0–100 km/t tar riktignok bare 4,3 sekunder, men det er en tid både Audi S8 og Porsche Panamera Turbo S slår. Sistnevnte med så mye som et halvt sekund!

Toppfarten er jo som regel begrenset til 250 km/t på tyske biler – men vit at dersom du har råd til å fjerne sperren, så er S 65 AMG god for hastigheter godt over 300 km/t. Da begynner det å bli få som holder følge – uansett hvilke bilklasse vi plukker biler fra.

Les også: Her kan du lese Broom-Bennys test av S-klasse – i Canada!

Saken fortsetter under bildet

Magisk understell

Nye S 65 AMG er både sterkere og mer dynamisk enn sin forgjenger, men er samtidig mer effektiv med et utslipp godkjent etter Euro 6-standarden.

Det intelligente AMG-understellet er basert på nye Magic Body Control, det første støtdempersystemet som skanner veien foran deg og tilpasser seg kommende ujevnheter på veien.

Saken fortsetter under bildet

Kommer neste år

– Våre 12-sylindrede versjoner er sjeldne i Norge, men vekker smilet hvor enn de viser seg. Vi gleder oss til å kunne tilby denne toppmodellen til kresne entusiaster, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør i Mercedes-Benz Personbil, i en pressemelding.

Bilen vises for første gang under Los Angeles International Auto Show og Tokyo Motor Show, begge fra 20. november til 1. desember.

Markedslansering er lagt til mars 2014. Norsk pris er ennå ikke klar.

Les også:

Fant Mercedes til 70 mill. hos høgger'n

Eirik (5) kjørte S-klasse til barnehagen

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus