Bestselger-bil trenger ikke være kjedelig
Du kan skille deg ut – selv om det er viktig med trygt bilkjøp.
Noen biler selger i enorme antall, mens andre knapt synes på veiene i det hele tatt.
Nordmenn er flokkdyr når det gjelder bil, i langt større grad enn mange andre. Ikke minst fordi bil er dyrt her i landet, og svært mange forsøker å unngå mest mulig verditap ved å velge akkurat samme bil som «alle andre».
Trygg, men likevel synlig
Kanskje er du en av de som vil, eller i hvert fall synes du bør, kjøpe en av bestselgerne på bilmarkedet. Her er noen eksempler på biler du kan velge, for i det minste å få noe som skiller seg LITT ut fra mengden.
Noen ganger må du betale litt for de spesielle detaljene. Men det er det kanskje verdt for å ha noe som folk legger merke til?
Les også: Her er luksus som skiller seg ut
Volvo med sportslig tilsnitt
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSer vi på Volvo V50 fra samme tidsperiode, 2010-2012, er også over halvparten av de 231 bilene på Finn.no i sort eller grå farge. Men det som skiller enda mer, er hva folk har unnet seg av motorisering: Bare fire biler er oppført med 150 hesters D3 dieselmotor.
Større motor kostet selvsagt mer da bilen var ny, og det må du også regne med at preger bruktprisen nå. Men du får også en bil som skiller seg ut utseendemessig – tre av dem har R-Design-pakke, og ikke overraskende også litt mer iøyenfallende lakk: To røde og én hvit.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenVi har plukket ut den hvite, men kunne også ha gått for en av de røde. Tøffe biler som gir litt mer puff i ryggen enn det store flertallet av V50 på norske veier. Denne bilen har også automatgir, som er en sjeldenhet på V50 totalt sett – og som vi mistenker at passer godt sammen med denne motoren.
Artikkelen fortsetter under annonsenKanskje er akkurat den kombinasjonen av komfort, krefter og utseende så vidt spesiell at den kan vise seg å bli en uvanlig populær og godt synlig V50 i mengden når du en dag skal selge den igjen, også.
Les også: V50: Har aldri vært bedre – nå forsvinner den
Knallrød Passat med full pakke
Volkswagen Passat er en bil som velges av svært mange trygghetssøkende bileiere, som mange ganger ikke har det helt store forholdet til bilen. Mange av dem vil ikke ha noe som stikker seg ut – og det gjelder ikke minst de som er ute etter en litt anonym luksusbil, og putter mye penger i Passaten sin.
Når vi ser på årsmodellene 2010–2012 på Finn.no, er i skrivende stund hele 84 prosent av bilene sorte eller grå. 84 prosent! Da skal det faktisk ikke så store svingningene i bruktmarkedet til for at en bil i en litt friskere farge om et år eller to kan få et fortrinn, når folk får nok av anonyme biler.
Artikkelen fortsetter under annonsenKnall rødt kan være tingen–i hvert fall når den er litt jålete utstyrt, som denne bilen.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet er en Highline-utgave med hyggelig utstyr, og den har firehjulstrekk, 140 hesters diesel og sekstrinns manuell kasse.
Og synes du den blir litt «vilter» utenpå er det bare å sette seg inn. Der er den akkurat like... eh, «trygg» i fargevalget som alle andre Passater.
Les også: Denne Passaten ble solgt med stor sorg
Komfort-japaner med bensinmotor
På samme måte som Passaten innledningsvis, innbyr ikke en Toyota Avensis i utgangspunktet til de mest kreative kombinasjonene av farger og utstyr. Dieselmotor er ikke enerådende, men er nok fremdeles det klart mest vanlige i denne folkebilen.
Artikkelen fortsetter under annonsenHva skjer da når det dukker opp noe annet–og attpåtil med litt kilometer på telleren? Tja, åpenbart ikke at selgeren blir løpt ned av mulige kjøpere. Derfor har da også selgeren av denne bilen i Fredrikstad klemt til med en så lav pris at han synes han må forklare at det henger sammen med en god ”inn-pris” for at ikke kjøperne skal bli mistenksomme.
15 av de 49 Avensisene mellom 2010 og 2012 på Autodb.no har bensinmotor. De fleste av dem igjen har 1,6-liters motor og manuell, langt færre 1,8 liter. Denne har det, samt tradisjonell automatkasse, til forskjell fra enkelte andre med nymotens «Multidrive».
Smak og behag, selvsagt, men siden det er en stasjonsvogn og den har hyggelig utstyrsnivå med blant annet skinninteriør, skal du ikke se bort fra at den kan ha akkurat det som en bestemt kjøper er på jakt etter når du en gang skal selge. Prisen er allerede svært riktig i forhold til mange andre, og se ikke bort fra at du kan få justert den enda litt.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Derfor er Avensis en av Norges mest solgte biler
Luksus-SUV med det lille ekstra
Om vi fremdeles holder oss til årsmodellene 2010-2012, har vi hele 91 BMW X5 å velge mellom. Disse koster fra 598.000 til 1,4 millioner kroner, og det er selvsagt viktig å ikke kjøpe feil bil i en slik prisklasse. Verditapet kan–fortsatt–bli ekstremt, dersom man dummer seg ut.
At hele 70 av de 91 bilene er sorte og grå sier vel sitt i så måte. 12 har vært litt friske og valgt hvit X5–men INGEN har bestilt dem i rødt, blått eller grønt!
Altså må vi se etter andre måter å gjøre dem personlige på. En liten styling-touch, kanskje–men bare om det kommer fra et sted som er «godkjent» i BMW-kretser.
Artikkelen fortsetter under annonsenHartge er et navn som nyter respekt i så måte, og taster vi inn det i fritekst-søket, kommer det opp to biler: En 2012-modell med 4-litersmotor til 1,1 millioner, men også en 2010 facelift-bil med 3-liter, beskjeden kilometerstand og en tilsynelatende mer omfattende Hartge-pakke til 769.000 kroner.
Fryktelig mye penger, men samtidig en bil som har en del konkurrenter i markedet. Og med den godt synlige Hartge-eksosen, skjermbredderne og felgene skiller den seg akkurat så mye ut fra mengden som skal til for å bli lagt merke til–selv om også denne, «selvsagt», er sort.
Les også: X5 eller ML som bil nummer to? Kult, men risikofylt!