Meny

Statsbudsjettet:

Heftige biler blir avgiftsvinnerne

Tyske ekstrembil, som Audi RS6, BMW M6 Coupe og ikke minst Mercedes SL65 AMG er de som kommer best ut av regjeringens forslag til nye bilavgifter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Se hvilke biler som går ned mer enn 70.000 kroner i pris.

Finansminister Siv Jensen la fredag frem budsjettet til den blåblå regjeringen.

Som ventet blir det noen endringer rundt bilavgiftene i forhold til det Jens Stoltenberg og co. ønsket.

Det mange kanskje ikke hadde ventet, var at avgiftene skulle bli så fordelaktige for biler med kraftige motorer, og høyt utslipp.

Resultatet er at de som er på markedet etter skikkelig råtassbiler, får betydelig prisreduksjoner.

Les også: Disse bilene blir 150.000 kroner billigere!

Billigere biler

Nettstedet bilnorge.no har laget sin egen avgiftskalkulator der man kan regne ut konsekvensene for endringen i engangsavgiftene, på nesten 3000 modellvarianter.

Vi har brukt denne for å finne ut hvilke biler som er vinnerne nå.

De tre bilene som kommer best ut av det nye avgiftssystemet er Mercedes SL 65 AMG, Audi RS6 og BMW M6 Coupe/Gran Coupe.

Alle disse blir over 70.000 kroner billigere med de nye avgiftene – uten at det kanskje gjør dem nevneverdig mer oppnåelige for folk flest av den grunn.

Mercedes SL 65 AMG har i dag en pris 3,19 millioner kroner – der avgiftene utgjør 1,12 millioner. Avgiftene ligger an til å bli redusert med 77.038 kroner.

Saken fortsetter under bildet

Råtasser fra BMW

Audi RS6 koster 1.85 millioner kroner – der avgiftene står for 913.518 kroner. Her vil lettelsen bli på 72.444 kroner.

BMW M6 Coupe/Gran Coupe koster begge i overkant av to millioner kroner – der avgiftene står for rundt 900.000 kroner.

Her vil lettelsen bli på 70.968 (M6 Coupe) og 70.922 (M6 Gran Coupe). 

Les også: – Jeg trenger en skikkelig pickup i jobben

Mye tysk

Blant de 20 bilene som opplever å få mest reduksjon i avgiftene kommer 18 fra trioen Audi, BMW og Mercedes.

Ingen av bilene som får høyest avgiftslette koster under 780.000 kroner.

Den dyreste på Topp 20-lista er Mercedes G65 AMG – som i utgangspunktet har den ubeskjedne prislappen 3,86 millioner kroner.

Les også: Ombygging av varebil: Her er det mye penger å spare

Sterk kritikk

Flere har vært sterkt kritiske til de blå-blås forslag til nye bilavgifter, fordi de slår dårlig ut for de miljøvennlige bilene, mens det gir store avgiftsletter til biler med sterk motor, som forurenser mye.

Norsk Elbilforening mener den nye Høyre-Frp-regjeringen kommer med elendige elbilnyheter i sitt første statsbudsjett.

Regjeringen kutter tilskuddet til miljøvennlig transport, gjennom Transnova-prosjektet, til 49,9 millioner kroner.

Dette er nesten 20 millioner mindre enn idet første forslaget, som var 69,6 millioner kroner. I praksis betyr 2014-budsjettet en halvering av årets Transnova-midler (87,2 millioner kroner).

– Sikrere og mer miljøvennlig

Jørgen Næsje, statssekretær i Finansdepartementet, forsvarer regjeringens budsjettforslag.

Han sier at de vil foreta en helhetlig gjennomgang av kjøretøy- og drivstoffavgiftene med sikte på endringer for å stimulere til bruk av ny teknologi, en sikrere bilpark og mer miljøvennlige valg.

– Endringen vi foretok i engangsavgiften var kun en modifisering av Stoltenberg II-regjeringens forslag for å unngå at for eksempel store familiebiler ble dyrere på grunn av den kraftige økningen i CO2-komponenten. Denne virkningen mener vi vi har klart å begrense noe. For de aller fleste bilmodeller er imidlertid endringene fra regjeringen Stoltenberg IIs forslag små, sier han.

Hva mener DU om statsbudsjettet? Bruk kommentarfeltet under: 

Les også: «Har du sett vad bilar koster i det där idiotlandet?»

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus