Meny

Raske biler – dyre drømmer

I TEST: Peugeot 208 GTi (t.v.) møter Ford Fiesta ST til duell.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Drømmer du om en liten og kjapp en, kan Peugeot 208 GTi og Ford Fiesta ST være løsningen.

Vi snakker om en forfinet franskmann mot en rå tysker.

Ford Fiesta ST og Peugeot 208 GTi er begge framoverlente, sportslige, raske og gir mye kjøreglede. Samtidig er de like funksjonelle som grunnmodellene, men har mye mer motorkraft og langt bedre kjøreegenskaper.

I vår test, kjørt sammen med teamet til bladet BIL, kommer Peugeot 208 GTi best ut. Vi mener den i sum kombinerer ytelser og komfort best.

Les også: Fullstendig kaos uten vinterdekk

Baksiden av medaljen er et bilene kun leveres med tre dører, noe som gjør det tungvint å bruke baksetet. Dessuten gjør det norske avgiftssystemet dem rundt 100.000 kroner dyrere enn familievariantene med normal motor.

Vurderer du å kjøpe GT-bil kan det derfor være all grunn til å vente til etter årsskiftet. Dersom statsbudsjettet vedtas i sin nåværende form, går avgiften på 208 GTi ned med 19.396 kroner, mens Fiesta ST lettes for 10.223 avgiftskroner, ifølge avgiftskalkulatoren til BilNorge.no.

Les også: De beste bilene til under 350.000 kroner

Peugeot 208 GTi

Peugeot tilbyr den beste totalpakken av de to. Den har best komfort, men er likevel omtrent like morsom å kjøre som Fiesta ST. 208 GTi skaper nesten avhengighet.

Med 200 hk under panseret går dette virkelig unna. Det viktigste med en så motorsterk bil er likevel ikke å utfordre førerkortet, men den gleden som ligger i å angripe sving etter sving.

Å leve med 208 GTi i hverdagen byr ikke på problemer. Men det krever at hjernen tilkobles før førstegiret legges inn. Navigasjonssystem, cruisekontroll, panorama glasstak og JBL-audioanlegg bedrer trivselen inne i bilen.

Styringen kan med fordel bli enda spissere og girskiftet mer presist.

Les også: – Sommerdekk på vinterføre er rett og slett livsfarlig

Ford Fiesta ST

Fiesta ST er venstrefilsbilen for single. ST er klart mest sportslig av testbilene. Vi mistenker Ford for å ha bygd Fiesta ST slik for å gjøre det lettere å konvertere den til rallybil.

Bak rattet i Fiesta ST oppleves hver eneste tur som en fartsprøve i et billøp. Den er stiv og stumpete, men med et utrolig presist girskift og styrepresisjon konkurrentene bare kan drømme om. I Recaro-setene sitter du som skrudd fast.

Men til dagligdags kjøring fungerer alt dette forholdsvis dårlig. Kjøring på brostein, over fartshumper og på dårlig asfalt i byer oppleves nærmest som en lidelse.

Fiesta ST er sånn sett mye mer en bil for spesielt interesserte enn Peugeot GTi.

Les også: De blåblå endrer bilavgiftene

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus