Meny

– Sommerdekk på vinterføre er rett og slett livsfarlig

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Enten legger du om – eller så lar du bilen stå!

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei sann! Jeg hentet ut det siste fra vinterdekkene mine i fjor, de er nok litt mer enn lovlig slitt, så det er bare tull å sette dem på igjen nå i år. Problemet er at bankkontoen ikke akkurat er stappfull akkurat nå, så jeg håper å vente til desemberlønna og halv skatt.

Jeg lurer på om det ikke er litt skrekkpropaganda at det skal være så farlig å kjøre med sommerdekkene selv om det er litt glatt? I alle fall på litt snø? Det er helt nye sommerdekk på bilen.

Hilsen Terje.

Benny svarer:

Hei Terje. Her skal du få et veldig enkelt og klart svar: Du må ikke finne på å kjøre med sommerdekk når det er vinterføre på veiene. Enten det er is, snø eller slaps. Det er rett og slett livsfarlig og ikke bare for deg: Også for de andre som ferdes i trafikken. Jeg kan ikke tenke meg at det er særlig hyggelig å forårsake en ulykke fordi at man ikke er riktig skodd!

Dessuten skal du vite at forsikringsselskapene er ganske nådeløse hvis det skjer noe som følge av at du ikke har dekk etter forholdene. Her er fallhøyden altså særdeles stor.

Se hvilket kaos som oppstår på vinterføre uten vinterdekk i Russland i videoen øverst i artikkelen.

Det er så enkelt at sommerdekk og vinterdekk har vidt forskjellige egenskaper. I et land som vårt må du rett og slett ha to sett med dekk – hvis ikke må du parkere bilen hver gang det er fare for glatte veier.

Noe av det skumleste er de som forsøker seg med sommerdekk og håper det skal gå bra. Du vet aldri hva som venter rundt neste sving. Sommerdekk på glatt føre betyr vesentlig lengre bremselengde og også stor fare for utforkjøringer – bare for å nevne noe.

Les også: Hjelp – jeg har kollidert med sommerdekk

Ikke for gamle

Dette med bremselengde er kanskje det skumleste av alt. Etter at det ble stadig mer vanlig med piggfrie dekk, opplever vi at særlig kryss og rundkjøringer kan bli helt polerte og fryktelig glatte. Rett og slett fordi det ikke er så mange piggdekk som "river opp" den glatte overflaten. Kommer du med sommerdekk på et slikt underlag, har du fint liten kontroll på bilen din!

Jeg lar debatten rundt pigg eller piggfritt ligge denne gangen. Men grunnleggende viktig er det at dekkene har tilstrekkelig mønsterdybde. Lovens krav er tre millimeter, det er et absolutt minimum.

Dessuten er det viktig at vinterdekkene ikke er for gamle. Gummien blir hardere og dekkene mister egenskapene etter hvert som årene går. Derfor anbefaler jeg å bytte dekk etter fire-fem år, selv om de kanskje ikke er nedslitte.

I ditt tilfelle mener jeg du har to alternativer: Enten kjøper du dekk og felger nå – ellers så parkerer du bilen hver dag det kan være fare for glatte veier.

Slik ser du hvor gamle dekkene dine er

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: Husker du denne raringen?

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus