Ford Capri: Enorm interesse for Ford-klassiker

Første generasjon Ford Capri er en skikkelig klassiker. Under det lange panseret på denne bilen finnes det en 2,3-liter på 125 hk. Det er lenge mellom hver gang det dukker opp en Capri på bruktmarkedet, så dette er en sjelden mulighet. Foto: Privat/finn.no
Første generasjon Ford Capri er en skikkelig klassiker. Under det lange panseret på denne bilen finnes det en 2,3-liter på 125 hk. Det er lenge mellom hver gang det dukker opp en Capri på bruktmarkedet, så dette er en sjelden mulighet. Foto: Privat/finn.no

Den eneste registrerte i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vi er mange som snur oss uten blygsel hvis en Ford Capri ruller forbi på gata. Alt stemmer liksom: Elegant karosseri, langt panser, bred grill og kort hekk. Skikkelig coupe.

Men de siste ti årene har Capriene nærmest forsvunnet som dugg for solen. Det var jo aldri en bil det krydde av i Norge, men likevel er det overraskende få eksemplarer å se lenger.

På bruktmarkedet kan det gå både vinter og vår mellom hver gang en strøken bil dukker opp. Men nå har det endelig skjedd – og ingen hvilken som helst bil heller. Neida, her snakker vi en strøken 1970-modell – 2,3 GT XLR med «alt» utstyr.

Og den kan bli din for «småpenger».

Les også: VW SP2 – Folkevognen som ga Ferrari-assosiasjoner

Tysk, ikke engelsk

Prisantydningen er nemlig satt til 119.000 kroner - og interessen for bilen er formidabel. Så langt er annonsen blitt vist over 10.000 ganger – og budene har begynt å komme inn.

Men selger, Erik Olsen fra Skien, har til nå ikke latt bilen skifte eier.

Klikk her for å se hele annonsen

Kjapping

Norske avgifter har aldri vært særlig snille mot biler som Ford Capri, og i alle fall ikke de med litt motor.

Bilen vi har funnet har en 2,3-liters bensinmotor som slett ikke er noen sinke. Den er god for 125 hk – og fikset 0–100 km/t på ti sekunder, mens toppfarten var 190 km/t.

Den slags ytelser var nok til å få mannen i gata til å blekne. Husk, dette er allerede 33 år siden.

Les også: Lindas Taunus GXL er en sjelden og vakker coupé

Totalrestaurert

Men selv om bilen virkelig drar på årene, er nettopp denne i særdeles god stand. Den ble totalrestaurert i Tyskland i 1990 – og alt dette er dokumentert med bilder, kvitteringer og bilder både før og etter.

Alt av lister, gummi og krom er byttet – og bilen har fått Recaro-interiør.

Til Norge kom bilen i 2002.

– Dette er for øvrig den tyske versjonen, og ikke den engelske. Sistnevnte var det en del kvalitetstrøbbel med, mens de tyske er mer til å stole på, forteller Erik Olsen.

De som har fulgt litt med i bilverdenen, blir kanskje ikke veldig overrasket over den påstanden.

Les også: Capri har rundet 40 – her er "Obos-Mustangens" historie

Perfekt hobbybil

Capri er i utgangspunktet en ypperlig hobbybil – der deletilgangen er god. Særlig i England, der en kan få tak i det meste nytt, uten å bli ribbet for penger.

Det som kan by på utfordringer er karosserideler, som ikke lenger er lett å oppdrive.

Om du var en av dem som siklet på denne bilen for noen tiår siden, kan dette være en sjelden anledning til å realisere en gammel bildrøm.

Les også: Nå kan du gjøre klassiker-kuppet

Personvernpolicy