2015 Ford S-Max: Her skal familien kjøre på business-klasse

Ford skal løfte S-Max flere hakk i mer eksklusiv retning når den kommer i andre generasjon. Målet er blant annet å kapre flere premium-kunder som trenger mye plass.
Ford skal løfte S-Max flere hakk i mer eksklusiv retning når den kommer i andre generasjon. Målet er blant annet å kapre flere premium-kunder som trenger mye plass.

Fords nye flerbruksbil kommer sent – men den skal komme godt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den debuterte tilbake i 2006 og siden har flerbruksbilen S-Max vært en stor suksess for Ford.

S-Max blir sett på som den første sporty flerbruksbilen, en stor og rommelig familiebil som faktisk også er morsom å kjøre, samtidig som designet er mye mer sporty enn det vi er vant til i denne klassen.

For Ford har den også vært en viktig imagebygger og en bil som har klart å hente kunder fra premium-merkene, det er ikke akkurat dagligdags.

Tidlig 2015

Finanskrisen har gjort at Ford nå er sterkt på etterskudd med flere modeller. En ny Mondeo skulle for lengst vært her, etterfulgt av S-Max og Galaxy som bygges på samme plattform.

Nedlegging av fabrikken i Belgia og flytting av produksjonen til Valencia i Spania har gjort at alle disse modellene har blitt forsinket. Nå synes det klart at andre generasjon S-Max først er her tidlig i 2015.

LES OGSÅ: Bestselgerne flytter til Spania

Se nærmere på bilen

Broom var nylig i Belgia, som eneste fra norsk media invitert til en stor workshop rundt Fords teknologi og framtidsplaner. Der vi fikk vi også anledning til å se nærmere på det som så langt heter S-Max Concept.

Bilen har tidligere bare vært vist på utstillinger. Den bærer da også tydelig preg av å være et konsept på mange områder – men samtidig skal den være svært nært en produksjonsklar modell.

Her skal tre personer kunne sitte komfortabelt - lenge. Det midtre baksetet skal også kunne felles helt ned i gulvet og gi økt fleksibilitet.

Her skal tre personer kunne sitte komfortabelt - lenge. Det midtre baksetet skal også kunne felles helt ned i gulvet og gi økt fleksibilitet.

LES OGSÅ: Denne må vi vente lenge på

Mer eksklusiv

Internt beskriver Ford selv S-Max som en "blanke ark-bil". Med det mener de at den på mange måter har grunnlagt sin egen klasse. Og selv om den nå begynner å trekke på årene, har egentlig ingen konkurrenter klart å true dens stilling her.

Når Ford nå går i gang med innspurten på oppfølgeren, synes det klart at de ønsker å videreføre kvalitetene fra første generasjon – men at de har ambisjoner om å gjøre den nye en god del mer eksklusiv.

Les også: En lang og stor Picasso

Tatt på senga

– Vi ønsker å lage en bil som skal gi fører og passasjerer en god opplevelse – hver gang. Det skal være som å reise på business class. God plass, høy grad av komfort og alt av moderne teknologi – pakket inn i et attraktivt og sporty design. På den måten skal vi ha en klasseledende modell i mange år framover, sier en Ford-representant vi snakket med i Belgia.

Ford har nok selv blitt tatt litt på senga over mottakelsen S-Max har fått. Blant annet at så mange kunder har valgt de dyreste utgavene.

Eget varmeapparat til baksetet - med varme i de to ytterste setene. Nye S-Max skal gi mer luksusfølelse, i alle fall hvis du velger de dyrere utgavene.

Eget varmeapparat til baksetet - med varme i de to ytterste setene. Nye S-Max skal gi mer luksusfølelse, i alle fall hvis du velger de dyrere utgavene.

Klikk her for å lese testen av S-Max

Ankepunkt

Her kommer det også inn et ankepunkt som Ford tydeligvis skal gjøre noe med nå. Materialkvaliteten i interiøret har nok ikke stått i forhold til det særlig premium-kundene har kunnet ønske seg.

Det har vært litt mye billigplast og litt for mange harde, enkle overflater. Støydempingen har også vært et lite ankepunkt – særlig hvis man kommer fra biler som koster en god del mer.

Høyere materialvalg

Etter å ha fått kikket nærmere på konseptmodellen, synes det klart at Ford svarer på alt dette. Her er det nemlig langt høyere materialvalg enn det vi har sett tidligere.

Dashbordet er skinntrukket, med tydelige sømmer. Det er mye alcantara her, og detaljer som dørsider og ikke minst taket er også trukket i eksklusive materialer.

Mens Fords mindre modeller nå har fått dashborddesign med veldig mange knapper og brytere, skal nye S-Max (og Mondeo) gå litt andre veien. Her er det langt ryddigere, med rene, markerte linjer.

Slik ser dashbordet i nye S-Max ut. Sammenlignet med dagens modell er materialvalg og design hevet flere hakk.

Slik ser dashbordet i nye S-Max ut. Sammenlignet med dagens modell er materialvalg og design hevet flere hakk.

Utfordrer bestselgerne – og denne er rimelig:

Enklere og mer sporty

Det går også igjen utvendig. Det er ikke vanskelig å se at dette er en S-Max, men Ford har ryddet opp i designet og gjort det enklere og samtidig mer sporty.

Fronten har fått en langt mer markert grill, samtidig som lyktene er trukket langt utover og oppover til siden. "Luftinntaket" bak forhjulene på dagens modell er borte. Sidene er rene og skulpturerte. Hekken er helt ny, også her har Ford valgt å trekke lyktene langt ut rundt hjørnene.

Felle ned sete

Størrelsesmessig later det ikke til å være store forskjeller. Konseptbilen har fastskrudde bakseter og mangler også de to bakerste setene. Vi er altså fortsatt et stykke fra produksjonsklar bil.

De to bakerste setene skal imidlertid få en helt ny løsning for opp- og nedfelling. Nå skal det være nok med en bevegelse.

Midtsetet i andre bakseterad skal kunne felles helt ned i gulvet, for å gi ekstra plass og fleksibilitet hvis man ønsker å bruke bilen som en fire- eller seksseter.

Dagens S-Max må kunne sies å være på overtid etter sju år på markedet. Men vi må fortsatt vente en stund på oppfølgeren, mye tyder på at den kommer tidlig i 2015.

Dagens S-Max må kunne sies å være på overtid etter sju år på markedet. Men vi må fortsatt vente en stund på oppfølgeren, mye tyder på at den kommer tidlig i 2015.

Trenger du plass til ni? Da er dette et alternativ

Internett i baksetet

I tråd med at bilen skal bli mer eksklusiv, kommer Ford også til å rulle ut en rekke teknologiske løsninger på nye S-Max. Ford SYNC er sentrum for bilens kommunikasjonsfunksjoner.

Du kan få trådløs internettilgang, som gjør det mulig også for dem som sitter i baksetene å integrere sitt personlige kommunikasjonsutstyr med bilen.

SYNC AppLink gir i tillegg sjåføren stemmestyring over smarttelefonens apper fra en stadig voksende liste av tjenesteytere, som Spotify, Kaliki, Glympse og Aha, som bringer musikk, nyheter, personifisert informasjon, lokalisering og navigasjonsmuligheter inne i bilen.

Her er også mange flere tibydere på vei, dette er i ferd med å bli big business.

Kobler til bremsene

Bil-til-bil-kommunikasjonsteknologi gjør at bilen kan snakke med kjøretøy som har tilsvarende utstyr, for eksempel for å varsle om at et møtende kjøretøy befinner seg på gal side av veien, eller at et kjøretøy har stoppet på et potensielt farlig sted, som bak en uoversiktlig sving.

Den nye generasjonen av Ford Intelligent Protection System har for sin del utstyr som identifiserer fotgjengere og som automatisk kobler til bremsene dersom det er fare for påkjørsel. Dette skal debutere i nye S-Max.

LES OGSÅ: Snart kan de kjøre inn i garasjen selv

Kommer med 4x4?

På motorfronten er det klart at S-Max kommer med en helt ny 1,5-liters bensinmotor med turbo og doble uavhengig variable kamakseltider. Det er også ventet nye dieselmotor.

Ford sier foreløpig ikke noe om en annen ting det har blitt spekulert mye om: Nemlig om bilen også vil få 4x4. Men ettersom nye Mondeo får dette som tilvalg – og bilene bygges på samme plattform – bli det sett på som svært sannsynlig at du også kan få S-Max som firehjulstrekker.

Stor flerbruksbil med 4x4 er sjelden vare – så den kombinasjonen vil helt klart bli attraktiv for mange kunder.

LES OGSÅ: Denne konkurrenten kaller vi en perfekt familiebil

S-Max Concept har renere linjer enn dagens modell, samtidig som vi kjenner igjen de fleste linjene. Litt mer sporty og også mer eksklusiv i designet.

S-Max Concept har renere linjer enn dagens modell, samtidig som vi kjenner igjen de fleste linjene. Litt mer sporty og også mer eksklusiv i designet.

Kanskje kommer den også i Vignale-utgave – les mer om det her:

Personvernpolicy