Disse bilene får lavere avgift

Volvo V60 Plug-in Hybrid fremstår som en av vinnerne i det nye budjsettforslaget. (Foto: Volvo)
Volvo V60 Plug-in Hybrid fremstår som en av vinnerne i det nye budjsettforslaget. (Foto: Volvo)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringen gir og tar i forslag til nytt statsbudsjett, men gir den til de rette bileierne?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilavgiftene har fått en svært viktig plass i forslaget til endringer av statsbudsjettet. Endringene skal få nordmenn til å velge mer miljøvennlige biler, men det er lite i det nye forslaget som skaper stor avstand til miljøfiendtlige biler.

De viktige punktet

Likevel, i forslaget tas det høyde for å redusere innslagspunktene for CO2-delen av avgiftene, og samtidig øke satsene for de bilene som slipper ut mer enn 160 gram CO2 per km. Totalt vil endringen utgjøre en økning på cirka 30 prosent.

Det siste punktet er det som vil gi størst endring fra 2013 til 2014.

Billigere hestekrefter

Effektkomponenten skal samtidig reduseres, noe som er med på å opprettholde at de totale inntektene til Staten fra bilsalget forblir uendret. Med andre ord, antall hestekrefter blir mindre avgjørende enn før, noe som for mange er en gladmelding, all den tid det ikke er hestekreftene som sådan som forurenser, men utslippet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Effektkomponenten skal således senkes med cirka 16 prosent totalt, over det brede modellspekteret.

Dette vil derimot gi den effekten at små og effektive biler med liten effekt vil få et prispåslag, mens biler med mye effekt vil få en reduksjon.

Se tabellen lenger ned for eksempler.

Når det gjelder varebiler, økes avgiften for både CO2 og NOX ganske kraftig, dersom det nye forslaget legges til grunn - faktisk så mye som opp til 30 prosent. Dette for å gjøre det mer attraktivt å velge miljøvennlig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

2013 sammenlignet med 2014: Kalkulatoren som viser forskjellen

Store biler på vinnerlisten

Blant annet vil større biler med utslipp på under 160 gram CO2 bli rimeligere. Eksempler i tabellen nedenfor trekker frem biler som Mazda CX-5, BMW X3 og Mitsubishi Outlander.

Alle disse har populære motorer som spyr ut under 160 gram/km, og alle disse blir derfor fordelaktig avgiftsbelagt i 2014 sammenliknet med 2013.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Miljøbiler» på taperlisten

Til gjengjeld får biler som i dag anses som miljøvennlig et påslag i engangsavgiften, som Toyota Yaris Hybrid og Toyota Auris Hybrid. Volvo V60 Plug-in hybrid vil derimot fremstå som en av vinnerne, ettersom den vil få en prisreduksjon på hele 27.000 kroner.

Her er en liste med flere eksempler på endringer.

Andre bilrelaterte avgifter og endringer:

  • Drivstoff: 1,6 % justering på avgift
  • Årsavgift: 1,6 % justering
  • Vrakpant: Ingen justering
  • Elbil: Ingen justering
  • Plug-in hybrid: Ingen egen endring, annen enn ovennevnte

Først og fremst skal avgiftsforslaget vedtas, noe det stort sett alltid blir.