Disse bileierne er mest fornøyde med bilen sin

Dette er noen av bilmerkene som eierne er mest fornøyd med. Illustrasjonsbilder. Foto: Broom.no
Dette er noen av bilmerkene som eierne er mest fornøyd med. Illustrasjonsbilder. Foto: Broom.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er topp-10 listen:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ved siden av bolig er nettopp bilen ofte den største investeringen vi gjør.

Derfor er det så klart viktig at man får et produkt som svarer til forventningene - slik at man blir fornøyd og føler at man får valuta for pengene.

Dette er både bilforhandlere, importører og fabrikkene oppmerksomme på. De vil svært gjerne at du som kunde kjøper samme merke neste gang også.

Målet er også at du er en god ambassadør for bilen mens du har den, slik at du kanskje påvirker venner, familie og kollegaer til å kjøpe samme merke.

Så langt virker alt sammen rimelig greit – i teorien. Det er jo bare å lage en god og pen bil og sørge for at kunden får den servicen han eller hun har krav på – og kanskje bitte litt til.

Bruktbil: Så mye må du betale for en brukbar bil

Store forskjeller

Dessverre viser det seg at det ikke er fullt så enkelt i praksis. For forskjellene på hvor fornøyde kundene faktisk er varierer. Ikke bare litt – men mye.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det viser statistikk som tyske ADAC nettopp har offentliggjort. Det blir sett på som en av de mest grundige og anerkjente undersøkelsene på kundetilfredshet blant bileierne.

ADAC, eller Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, er tyskernes svar på vårt hjemlige NAF.

Mer enn 20.000 bilister har svart på deres omfattende spørreskjema om bilhold. På det grunnlaget har de nå presentert sin årlige statistikk på hvilke bilmerker som har de mest og minst fornøyde eierne.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vinn et Broom-deksel til din mobil:

Grundig til verks ...

Som alltid når tyskere lager statistisk materiale, går de grundig til verks. Denne målingen går på bilhold i bred forstand. Altså ikke bare tekniske feil, men alle aspekter ved bilholdet. Alt fra kjøpsprosess, til service og kundebehandling – rett og slett hvor fornøyd du er med bilholdet ditt generelt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om det helt sikkert er lokale forskjeller her, vet vi jo at god bedriftskultur ofte skapes på toppen – altså blant lederne – og sprer seg nedover i systemet.

Derfor kan det være grunn til å ta en titt på denne statistikken om du går med tanke på kjøpe ny bil om ikke så lenge.

Les også: Disse er dårligst beskyttet mot rust

Her er topp 10-listen:

BMW hårfint foran Audi

Vi ser at BMW i år – som i fjor – har de mest fornøyde kundene, hårfint foran Audi på andreplass. Samme plass som de hadde i 2012.

Det ligger mye prestisje i dette, og det er all grunn til å tro at Audi vil strekke seg langt for å knipe inn det halve prosentpoenget neste år.

Les også: «Kenguru-kjøring» herjer Norge

Litt opp og ned

Honda derimot har gjort et betydelig byks oppover opp denne listen, fra åttende plass i fjor til tredje i år. Opptur er det også for Toyota, de spretter fra niende- til fjerdeplass.

Mini, Mercedes og Volvo viser en svakt fallende tendens.

Skoda rykker opp to plasser - mens konsernbroder VW faller tilsvarende.

Også Mazda faller en del, fra sjette til den siste plassen på årets Topp 10-liste.

Lurer du på hvilke bilmerker som kom aller dårligst ut? Klikk her