FREMTIDENS PERSONTRANSPORTShell: Bensin og diesel kan være utfaset mellom 2050 og 2060

I begge scenariene til Shell vil bruken av bensin og diesel til persontransport være utfaset i Norge mellom 2050 og 2060. (Foto: Reuters)
I begge scenariene til Shell vil bruken av bensin og diesel til persontransport være utfaset i Norge mellom 2050 og 2060. (Foto: Reuters)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tror elektrisitet og hydrogen vil ta over som drivstoff i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Energikjempen Shell har laget framtidsscenarier siden 1972. Shell ser nå for seg to ulike scenarier for hvordan energimarkedene vil forandre seg ut dette århundret.

I begge scenariene vil bruken av bensin og diesel være utfaset i Norge mellom 2050 og 2060.

Det er hovedsakelig elektrisitet som tar over som energikilde i begge scenarioene. Også hydrogen og gass-til-væske-løsninger vil ta over.

I samme rapport spår Shells scenarioteam at Togradersmålet er umulig å nå .

Les også: Transport etter oljens tid

Bensin og diesel utfaset

– Energibruken til transport i Norge ser ut til å falle frem mot 2020. Og etter det vil andre energiformer ta mer og mer over. I et av scenariene våre vil elektrisitet og hydrogen ha tatt over halvparten av passasjertransporten innen 2040. Innen 2050 vil det ikke bli brukt bensin og diesel til passasjertransport i Norge. I det andre scenariet vil utviklingen gå litt senere, sier Jeremy Bentham, leder for Shells scenarioteam.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tallene til olje- og gasskjempen Shell gir likevel ikke grunn til bekymring for oljebransjen. På verdensbasis vil det bli brukt like mye olje innen transportsektoren som i dag. Og oljeforbruket kan faktisk bli doblet i 2050, ifølge Shells tall. Dette skyldes den forventede utviklingen i Asia og Afrika.

Selskapet bruker framtidsscenariene for å få bedre forståelse for mulige retninger for økonomisk, geopolitisk og samfunnsmessig utvikling.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi investerer flere titalls milliarder dollar i året i prosjekter med flere tiårs perspektiv. Derfor må vi tenke langsiktig. Fremtiden er verken fullstendig forutsigbar eller helt tilfeldig. Scenariene gir oss muligheten til å utforske ulike retninger verden kan gå, sier Bentham.

Les også: Hver måned må flere hundre bilister ha hjelp fordi de fyller bensin på dieseltanken

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Mulig, men krevende

Dersom den globale oppvarmingen ikke skal overstige to grader cel­sius, må klimagassutslippene reduseres med anslagsvis 85 prosent innen 2050. Kan norsk samferdsel leve opp til en slik ambisjon? , spør forsker Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk institutt i siste nummer av Samferdsel.

I artikkelen henviser han til en amerikansk studie som sier at det såkalte togradersscenariet for­utsetter at bilsalget i Norden i 2050 består av drøyt 20 prosent hydrogenbiler, cirka 30 prosent batteribiler, 40 prosent ladbare hybridbiler og 7-8 prosent ordinære hybridbiler. I dette scenarioet er biler med kun forbrenningsmotor faset helt ut.

– Er det realistisk at bensin og diesel kan være utfaset fra norsk persontransport innen 2050, slik Shell spår?

– Det er ikke helt utenkelig, men det vanskelig å se for seg hvilke virkemidler som er kraftige nok for å få dette til, sier Fridstrøm til Teknisk Ukeblad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Turboen har revolusjonert dieselmotoren. Nå står bensinmotoren for tur

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kraftige virkemidler

Forskeren mener det er teknisk mulig at en slik utfasing kan skje på persontrafikksiden innen 2050, men er mer i tvil om det samme vil være mulig for godstransporten.

– Den største nøtten er godstransport, her er det begrenset med virkemidler. Skal denne endringen også skje for godstransporten, må produksjonen legges om til lastebiler som kan gå på for eksempel hydrogen, sier han.

Skal Shells scenario for persontrafikken bli virkelighet, krever det kraftige politiske virkemidler, ifølge forskeren.

– Scenarioet forutsetter kraftig politisk styring i den retningen. Det er ikke nok med grep i bare Norge. Hvis dette skal skje, må det iverksettes virkemidler i Europa og helst i hele verden som leder forbrukere og bilprodusenter over til utslippsfrie kjøretøy, sier han.

Les også:

Dieselbiler forurenser over dobbelt så mye som testene viser

Kjørte 20000 km på frityrolje

Utviklet alternativ til diesel - fikk kjemperegning