EU-kontrollen blir mer omfattende
Skal blant annet fange opp ulovlige xenon-lys.
Bruk av xenon-lys blir stadig vanligere i nyere biler, men er slett ikke tillatt brukt i alle biler. Det er det ikke alle som kjenner til, og mange kjører rundt medulovlige xenon-lys, uten å være klar over dette.
Når EU-kontrollen blir mer omfattende fra og med nyttår, er ulovlige xenon-lys noe den skal fange opp.
>> Du har egentlig to frister for EU-kontroll
EU-tilpasning
Endringene i den periodiske kjøretøyskontrollen skyldes endringer i EU-reglene. Målet er blant annet å oppnå bedre trafikksikkerhet.
– EU ønsker å endre kontrollopplegget fordi de ser at det er behov for imøtekomme den rivende teknologiske utviklingen som er nettopp på kjøretøyområdet, forteller Arne Valdemar Nielsen i Vegdirektoratet til DinSide.
I stor grad er det ifølge Vegvesenet snakk om en presisering av kontrollpunkter som allerede blir sjekket, men enkelte underpunkter er også helt nye. Fra 2015 vil det dessuten komme ytterligere endringer.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDette blir nytt
En viktig endring er at de elektroniske sikkerhetssystemene nå skal kontrolleres.
– Det innføres blant annet kontroll av elektroniske sikkerhetssystemer som elektronisk stabilitetskontroll og airbag. Kontrollen blir også utvidet i forhold til avgass, støy og lekkasjer, forteller Nielsen.
I tillegg skal EU-kontrollen fange opp en eventuell ulovlig montering av xenon-lys, og generelt ulovlige ombygginger av bilene.
I praksis betyr dette at noen som har ulovlige xenon-lys, ikke vil få bilen EU-godkjent før de bytter lysene?
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– De vil få mangelmerknad på dette og må utbedre feilen og fremvise bilen for etterkontroll før bilen blir godkjent, svarer Nielsen.
Husk også at generelle feil med kjørelysene kan gi deg bot eller kjøreforbud.
Disse kan bruke xenon-pærer
Har du kjøpt en bil med xenon-lys som viser seg å være ulovlige, bør du klage til selgeren. Du bør dessuten kreve å få dekket skiftingen av lyset, samt et prisavslag som skal dekke opp for verditapet.
Artikkelen fortsetter under annonsenDette fordi en bil med xenon-lys typisk vil selges dyrere enn en bil med vanlige lys.
Også om du har kjøpt en bil selgeren påsto var EU-godkjent, hvor dette viser seg å ikke stemme i ettertid, kan du kreve å få dekket de nødvendige reparasjonene i ettertid.
Normalt stilles det tre krav til biler for å kunne bruke Xenon-lys:
Bilen må ha automatisk høydejustering av lyktene. Det vil si at lyset justeres opp og ned, blant annet basert på vekt i bilen, slik at man ikke blender møtende bilister.
Lyktene skal ha spylere. Dette fordi smuss på lyktene kan bryte lyset feil, og blende andre bilister.
Selve lyktene forøvrig skal være typegodkjent til bruk med xenon-pærer. Alt dette kan totalt koste mangfoldige tusen kroner å få ettermontert.