Range Rover Sport 2014: Kundene står i kø for å kjøpe

Foto: Benny Christensen.
Foto: Benny Christensen.

Importøren sliter med å skaffe nok biler til kjøpekåte nordmenn

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Range Rover Sport kom i 2005 og var den gang noe av det kuleste og «hotteste» man kunne parkere utenfor hytta i Hafjell eller på Geilo. De hyttene var gjerne ikke av det beskjedne slaget.

Range Rover Sport var på mange måter det perfekte tilbehøret. Dette til tross for at plassen ikke var all verden, kjøreegenskapene heller ikke helt til Sport-emblemet på bakluka - og at den var bortimot treg med dieselmotoren de aller fleste valgte.

Men designet var lekkert Interiøret var både luksuriøst og innovativt, fremkommeligheten i særklasse. Aller viktigst var nok allikevel for mange en påtakelig dose status.

Over 1000 biler ble solgt. Det er mye i dette segmentet.

Les også: Lager verdens dyreste SUV

På tide med en etterfølger

Saken fortsetter under bildetFoto: Benny Christensen.Foto: Benny Christensen.

Så kom plutselig trenden med downsizing og fokus på CO2-utslipp. Samt at nyhetens interesse var over.

Salget stagnerte og bruktprisene er i dag regelrett lave i forhold til hva du får. De eldste bilene omsettes nå fra cirka 300.000 kroner og oppover.

Det er på andre ord på høy tid med en ny generasjon, som akkurat er lansert.

Større, bedre og billigere

Ikke bare er den helt ny, større, har bedre fremkommelighet og fått mer utstyr enn noen gang. Den blir billigere også. Ikke bare litt, men mye!

Utgående modell hadde en startpris på 1.003.950 kroner, mens den helt nye får du ifra 898.950 kroner. Altså hele 105.000 kroner billigere.

Nå har de første eksemplarene begynt å rulle inn på norske veier - og Broom har fått muligheten til å prøve den.

Selv om bilen har vokst rent størrelsesmessig, har den blitt lettere. Faktisk har Range Rover-ingeniørene klart å trylle bort inntil 420 kilo. Det er mye.

Med syvseter

Saken fortsetter under bildetFoto: Benny ChristensenFoto: Benny Christensen

Range Rover Sport kan nå for første gang leveres som syvseter.

I tillegg er aerodynamikken bedre – og motorene fintunet. Begge deler er godt nytt for både drivstofforbruk og CO2-utslippet.

Nettopp utslipp og vekt er viktige parametere i norsk avgiftsberegning.

I tillegg konstaterer vi at bilen er både raskere og mer kjøreglad.

Designmessig plasser den seg som en slags kloning av den store Range Roveren - og den lille småfrekke Evoque.

Les også: Test av nye Range Rover

Treliters dieselmotor som sitter under vårt panser er største alternativ om du skal ha diesel. Den byr på rause 292 hestekrefterog 600 Nm. Den er sterk nok til å kunne flytte fjell og låter omtrent som Kiel-ferja på tomgang.

Styringen har blitt mer presis og hjulopphenget er litt fastere enn i den vanlig Range Roveren. Bilen går bra. Veldig bra til og med, men noen sportsbil er det dog ikke.

Interiøret er luksuriøst. Her er det ikke spart på noe. Både materialvalg, finish og utstyrsnivå er svært høyt. Komfort er et stikkord her og man lar seg lett behage i det som er det nærmeste man kommer en engelsk herreklubb anno 2013.

Saken fortsetter under bildetFoto: Benny Christensen.Foto: Benny Christensen.

Man sitter høyt og titter bedagelig ned på Teslaen i filen ved siden av – og vet at man er sjanseløs i en lyskryssduell. Men hvem bryr seg? Det er ikke det dette handler om.

Man lener seg tilbake i de gode setene i velbehag og i trygg forvisning om at man kommer helt hjem. Det er det ikke sikkert at karen i Teslaen ved siden av gjør, der rekkeviddeangsten river i brystet under blåskjorta.

Selvfølgelig er ikke en Tesla en konkurrent til denne. Vi snakker mer om Porsche Cayenne og ikke minst nye BMW X5 som er på trappene.

Range Rover har gjort det igjen. De har skapt en skikkelig luksus-SUV. En som byr på komfort, status og nå også raus plass og kjøreegenskaper som det i alle fall lukter litt «Sport», men mest komfort av.

Les også: Dette må være den mest ekstreme SUV-en som finnes

Etter responsen å dømme er ikke de store SUV-enes tid forbi.

– Ja, vi kommer til å selge alt vi klarer å få tak i av denne bilen, forteller Rune Pedersen som er sjef for Land Rover i Norge.

– Bilene produseres i England og fabrikken går alt hva remmer og tøy kan holde. Vi får rundt 70 biler hit til landet i første omgang, men skulle gjerne hatt flere, forteller Pedersen.

Stor motor og mye utstyr

Saken fortsetter under bildetFoto: Benny Christensen.Foto: Benny Christensen.

– Flere av de første bilene har den største dieselmotoren på 292 hk. Vår erfaring er at de første kundene velger største motor og de største utstyrspakkene, så kommer nok 211-hesteren til å ta mer av salget utover, forteller Pedersen.

Den som vil ha bensinmotor må vente bittellitt, men de er «rett rundt hjørnet». To der også. En 3-liters V6 de har lånt av Jaguar, på 340 hk. Dessuten selvfølgelig en V8 – tradisjon tro – på 5-liter og ikke mindre enn 510 hk.

Hybrid

– Hva med hybridutgaven?

– Denne kommer foreløpig ikke til Norge da de siste testene for «cold zone» ennå ikke er foretatt, men i varmere strøk selges den allerede. Den blir tilgjengelig i Norge etter hvert også, forsikrer Pedersen.

Les også: Denne holder ingen følge med – utenfor veien

Her er prisene:

Range Rover Sport 3,0 TDV6 211 hk:

3,0 S

Kr 898.950,-

3,0 SE

Kr 958.950,-

3,0 HSE

Kr 1.008.950,-

3,0 HSE Dynamic Pack

Kr 1.028.950,-


Priser: Range Rover Sport SDV6 292 hk:

3,0 SE

Kr 1.118.950,-

3,0 HSE

Kr 1.168.950,-

3,0 HSE Dynamic Pack

Kr 1.188.950,-

3,0 Autobiography

Kr 1.248.950,-

3,0 Autobiography DP

Kr 2.268.950,-


3,0 V6- bensin 340 hk

3,0 SE

Kr 1.218.950,-

3,0 SE

Kr 1.278.950,-

3,0 HSE

Kr 1.334.950,-

3,0 HSE Dynamic Pack

Kr 1.354.950,-


5-liter V8 bensin 510 hk:

5,0 HSE Dynamic Pack

1.858.950,-

5,0 Autobiography DP

1.938.950,-

Les også:

Land Rover Discovery 4

Denne ønsker pappa seg

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus