Subaru bremset best

Automatisk stopp for fotgjengere og biler blir standard om få år. Her testes en Mercedes S-klasse. Foto: Mercedes
Automatisk stopp for fotgjengere og biler blir standard om få år. Her testes en Mercedes S-klasse. Foto: Mercedes
Artikkelen fortsetter under annonsen

Subaru slo Volvo og Mercedes i USA i en test for å gjenkjenne andre biler og stoppe for dem.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bremsetestene ble foretatt av Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) i USA. Subaru-modellene Legacy og Outback hadde de beste systemene for å gjenkjenne biler, og deretter stoppe uten å kjøre på dem. Testene ble foretatt i hastigheter opp til 40 km/t (25 miles). Subaru garanterer at deres EyeSight-system virker opp til 30 km/t, men IIHS fant ut at Subaru, som de eneste av de testede bilene, klarte å stoppe i 40 km/t.

Også Mercedes C-klasse og Volvo-modellene S 60 og XC 60 kom greit fra det i testen, men klarte ikke å stoppe helt. Det er ikke kjent om teknologien som leveres i biler solgt i USA er identisk med den som tilbys i Norge.

Les også: Piggene kommer ut når du bremser

I Europa leveres nå en rekke biler med automatiske bremsesystem. De fleste av dem garanterer å stoppe bilen i opptil 30 km/t om en annen bil kommer i veien og føreren ikke bremser selv.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo sier at deres biler gjenkjenner både fotgjengere og biler, og stopper i fart rundt 50 km/t. Mercedes antyder enda høyere fart. Begge produsentene mer enn antyder dessuten at dagens automatiske bremseteknologi er første skritt på veien til kollisjonsfrie biler.

Så langt har vi kun bilprodusentenes ord for at teknologien virker. Automatisk stopp er enn så lenge ikke en del av testprogrammet til europeiske EuroNCAP.