Frankfurt Motor Show:

Ny Ferrari avduket

Dette var hva som skjulte seg under silketrekket: Ferrar 458 Speciale. Ferdig dekorert med norske farger, ser det ut for. Foto: Morten Larsen

De velbemidlede og kjøreglade har noe å se frem til.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Frankfurt, Tyskland (ABC Nyheter) Det var Luca Cordero di Montezemolo, styreleder i Ferrari S.p.A. som styrte showet da den tradisjonelle avdukingen av en ny Ferrari fant sted på pressedagen under Frankfurt Motor Show.

ABC Nyheter var tilstede under avdukingen av Ferrari 458 Speciale, den mestytende åttesylindrede Ferrari noen gang.

Bilen er helt klart utviklet for kjøpere som ikke først og fremst skal vise seg frem i en Ferrari, men for de som ønsker å nyte kjøreglede og fenomenale ytelser.

Ferrari 458 Speciale ser nesten helt ut som den vanlige 458, men er en god del råere, både når det gjelder drivverk og aktiv aerodynamikk på karosseriet. Poenget er å gi mest mulig marktrykk i svingene og minst mulig luftmotstand i høye hastigheter. Dette er som kjent motstridende krefter, og det er utfordrende å få til begge deler.

Luca Cordero di Montezemolo, Ferrari S.p.A. Foto: Morten LarsenLuca Cordero di Montezemolo, Ferrari S.p.A. Foto: Morten Larsen

Bilen har en veldig spesiell snute, med to luker som lukker seg over 170 km/t. Når lukene er åpne strømmer frisk luft gjennom kjølesystemet.

Men når hastigheten er høy får bilen nok kjøling, og ettersom luftstrømmer gjennom kjølesystemet øker luftmotstanden, er det en fordel at den stoppes.

Under fronten er det en spoiler som kommer tilsyne når hastigheten overstiger 220 km/t for å balansere marktrykket på for- og bakaksel.

Les også: Sensasjonell Ferrari lansert i Genéve

Videre er det små "vinglets" på siden av bilen samt at undersiden av bilen har en konkav utforming for å redusere luftmotstanden.

Se video av avdukingen:

Bak er det en større spoiler og eksosrørene er flyttet for å gi plass til en ny og mer effektiv diffuser, noe som øker marktrykket. Det er også flaps bak som heves og senkes for å øke eller minske effekten av diffuseren ettersom marktrykk eller luftmotstand er mest fordelaktig.

Samarbeidspartnerne fikk en sentral plass bak den nye V8-motoren. Foto: Morten Larsen. Klikk på bildet for større versjon.Samarbeidspartnerne fikk en sentral plass bak den nye V8-motoren. Foto: Morten Larsen. Klikk på bildet for større versjon.

Motoren er en 90 graders V8 på 4,5 liter som yter 605 hk. Topp turtall er imponerende 9.000 o/min, og jeg kan love at den synger nydelige toner – og det høylytt!

Bilen er 1,20 høy, 4,5 meter lang og 1,95 bred. Den veier 1.400 kg og vektdistribusjonen er 42% foran og 58% bak. Bremsene er carbonkjeramiske, den har F1 traction control og tredje generasjon elektronisk differensial.

Les også: Er dette din drømmebil?

Hjulopphenget er så avansert at det tør jeg ikke begi meg ut på å forklare, men girkassen er en 7-trinns dobbelklutsj type.

Toppfart ligger i overkant av 325 km/t, 0 til hundre går på tre sekunder og det er 2,13 kilo per hestekraft.

Les også: M for Magisk

Les også: Hadde du tenkt å kjøpe denne?

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus