Lager verdens dyreste SUV

EKTE SUV: Bentley blir den dyreste masseproduserte SUV-en i verden når den kommer i salg i 2016. Her som konseptet EXP 9F. Foto: Øivind Skar

Det er nå klart at Bentley vil starte salg av verdens dyreste SUV i 2016.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den britiske luksusbilprodusenten Bentley sjokkerte på bilmessen i Genève for halvannet år siden ved å stille med et SUV-konsept, EXP 9F, så digert og firkantet at de tilstedeværende mente en slik bil ikke ville være Bentley verdig.

VW-konsernet, som eier Bentley, burde gravlegge konseptet der og da, var den unisone oppfatningen.

Les også: SUV fra Bentley realiseres

Dyreste SUV

Det skjedde slett ikke, og selv om Bentley ikke hadde med seg noen SUV til denne høstens Frankfurt-messe, er det nå klart at salget starter i 2016. Trolig vil bilen koste fra 180.000 euro (1.460.000 kroner) før avgifter. I så fall blir den dyrere enn selv de mest påkostede utgavene av Range Rover, og det er naturligvis også hensikten.

Saken fortsetter under bildetBAKFRA: Det er å håpe at produksjonsbilen blir litt mer elegant enn konseptet. Foto: ProdusentenBAKFRA: Det er å håpe at produksjonsbilen blir litt mer elegant enn konseptet. Foto: Produsenten

Å sammenligne med Range Rover er likevel ikke helt borte. 30 prosent av Bentleys eiere har allerede en Range Rover for å kjøre der Bentleyen ikke kommer fram, skriver Automotive News.

– Dette blir verdens dyreste og mest påkostede SUV, sa Kevin Rose under Frankfurt-messen, og la til at motoren skal ha 12 sylindere og en effekt fra 575 til 650 hestekrefter.

Les også: Én bil glimrer med sitt fravær på Frankfurt-messen

Fellesprosjekt

Rose, som er salgs- og markedssjef for Bentley, la heller ikke skjul på at bilen vil dele plattform med firehjulsdrevne utgaver av Audi Q7 og Porsche Cayenne. På den måten sparer VW penger, men det er klart at bilen skal bygges hos Bentley i Crewe og ikke på VWs luksusbilfabrikk i Dresden, hvor mange av Bentleys biler er skrudd sammen.

Bentley tror det årlig skal være mulig å selge 3000 til 4000 SUV-er i verden, og at modellen raskt kan bli bilprodusentens viktigste modell.

Les også: Folkesuv: Hvilken bør du velge?

Porsche-suksess

Nå er det ikke første gang en luksusbilprodusent møter motstand i modellvalget. Akkurat det samme skjedde da Porsche besluttet å bygge Cayenne mot slutten av forrige århundre. Ved bilens premiere i 2002 mente mange at en slik vulgær SUV ville ødelegge hele Porsches sportsbilimage.

Nå er denne «katastrofen» gjennom elleve år solgt i en halv million eksemplarer og innehar posisjonen som Porsches viktigste bil. Cayenne har også gjort Porsche til et vanlig syn på norske veier. SUV-en står fortsatt for 60 prosent av Porsches salg i Norge.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus