De beste vinterdekkene 2013/2014
Resultatene av årets store nordiske dekktest er klare og offentliggjort.
I år, som nær sagt alle år, gjennomfører finske Testworld en stor dekktest for vinterdekk. Testen gjøres på oppdrag av blant andre NAF i Norge, Aftonbladet og Auto Motor och Sport i Sverige, og finske TM (Tekniikan Maailma).
Sistnevnte har nå offentliggjort testen. Som vanlig deles testen for vinterdekk opp i to kategorier, piggdekk eller friksjonsdekk, også kalt piggfritt.
I årets test er det testet tolv sett piggdekk, og åtte sett piggfrie. Alle dekkene er testet i bransjens mest solgte dimensjon, 205/55 R16, og testbilen er en Ford Focus 2.0.
Uvanlig store forskjeller
Resultatene viser at det mer enn noen gang er viktig å velge riktig dekk for sitt bruk. Det som er best egnet på is er sjelden best egnet på asfalt, og motsatt. Derfor er det viktig at du setter deg ned med resultatene og velger et dekk som passer ditt kjøremønster og dine føreforhold.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenA-Å om vinterdekk og hjulskift
Kraftig utvikling
Tekniikan Maailma trekker frem at regelverket for piggdekk strammes inn flere steder. Slik er det også i Norge, der man flere steder må betale piggdekkgebyr, og der datoene for når slike dekk kan tas i bruk er strengere enn for andre vinterdekk.
Bakgrunnen for de strenge reglene er at piggene sliter hardere på veibanen enn vanlige dekk. Dessuten er helseeffekten av svevestøvet som dannes av pigger som krafser mot underlaget negativ for de som bor eller oppholder seg langs veiene.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDekkprodusentene har derfor lagt seg kraftig i selen, og det pågår en kontinuerlig utvikling i alt fra utforming av pigger, antallet pigger, til materialvalg i selve piggen.
Se også den svenske oppfinnelsen som gir pigg og piggfritt i samme dekk.
Underveis måles alle sluttresultater, og forhåpentligvis skaper dette en større sikkerhet for oss som kjøper nye dekk.
Artikkelen fortsetter under annonsenValgets kval
Det er derimot ikke bare fordeler med piggdekk. På asfalt kan et piggdekk være langt dårligere enn et piggfritt. Piggene sklir lettere på snø- og isfritt dekke, og bremselengden kan i verste fall øke.
Les også: Piggene kommer ut når du bremser
Med andre ord, du må velge mellom to onder. Et dekk som er mer trafikksikkert, men som gir mer svevestøv, eller et dekk som skaper mindre svevestøv og har dårligere grep.
Det er nettopp her finske TM gir rådet om at du må velge riktig dekk for ditt bruk. Vi anbefaler derfor at du ser gjennom resultatet av testen, for å finne ut hvilket føre du ønsker å prioritere, og velger dekk deretter.
Ikke bruk piggfritt om sommeren
Artikkelen fortsetter under annonsenFlere ulykker med piggfritt?
Testen stiller også spørsmålet om hva helse egentlig er. Er svevestøvet mer helsefarlig enn trafikkulykker? Hvor mange flere ulykker vil det bli med færre pigger? Dette er et komplisert regnestykke som man skal – unnskyld uttrykket, ha baller til å tørre å gi et entydig svar på.
Artikkelen fortsetter under annonsenTransportøkonomisk institutt: Minimal ulykkesøkning med piggfritt
TM mener at kundene blir stående overfor etiske valg. Du kan velge om du skal skape svevestøv ved å velge piggdekk, eller om du skal være mer trafikkfarlig ved å velge få pigger. Derfor, igjen er det desto viktigere at du velger det riktig dekk etter de kjøreforholdene du kjører mest på.
4.10.13 legger NAF ut den komplette testen på sine nettsider, naf.no. Der vil du se hele poenggivningen for hvert dekk i alle situasjoner, og således kunne plukke det dekket som passer deg best.
Artikkelen fortsetter under annonsenØnsker du å lese eller se testen allerede i dag, så finner du den på finsk hos TM på denne lenken.
Som vanlig utarbeider DinSide en pristest for dekkene som er med i testen. Følg med de neste dagene for å se hvor du får dekkene til best pris.
Les også: Pigg og piggfritt i samme dekk
ÅRETS RESULTATER
Piggdekk:
1. plass - Nokian Hakkapelliita 8
TM forteller at dekkets eksepsjonelle grep på is er av dekkets virkelige styrker. I tillegg får det ros for sin respons og oppførsel på vinterføre. På den negative siden trekkes dekkets middelmådige egenskaper på asfalt frem som det mest markante. NB: Vinnerdekket i årets test er oppe til diskusjon i Vegdirektoratet, og er foreløpig forbudt i bruk. Følg med på DinSide Motor senere i dag for å holde deg oppdatert om saken.
2. plass - Pirelli Ice Zero
Her er det godt grep på is og snø som trekker over på den positive siden. Generell respons og oppførsel på vinterføre er også trukket godt over på den positive siden. Av det negative er det spesielt støy som trekker ned.
3. plass - Continental Conti IceContact 5
Også Conti IceContact 5 får trukket frem sine egenskaper på snø og is som positivt. Det samme gjør dekkets retningsstabilitet. Det som trekker mest ned er høy rullemotstand, noe som blant annet går ut over forbruk og utslipp.
Piggfritt (friksjonsdekk)
1. plass - Michelin X-Ice XI3
Dekket har jevnt gode egenskaper på all slags føre, og blant de gode egenskapene trekkes også retningsstabiliteten frem. På den negative siden, er dekkets bremsegrep på is en ulempe.
2. plass - Nokian Hakkapeliitta R2
Grep og håndtering av generelle vinterforhold er satt på pluss-siden. Dekkets rullemotstand er ifølge denne testen ikke optimal, noe som også gir den negative bieffekten med høyere forbruk og utslipp.
3. plass - Bridgestone Blizzak WS70
Også dette dekket får skryt for gode egenskaper på snø og is, i tillegg til at også støynivået er lavt. Testen trekker for egenskapene på våt asfalt, kjøreforhold som ofte er gjeldende i sørlige og vestlige deler av Norge vinterstid.
Her kan du sammenligne med fjorårets resultater
4.10.13 legger NAF ut den komplette testen på sine nettsider, naf.no. Der vil du se hele poenggivningen for hvert dekk i alle situasjoner, og således kunne plukke det dekket som passer deg best.
For å se alle resultatene fra testen allerede i dag, må du klikke deg inn på den finske utgaven fra TM - sjekk denne lenken.