Opel Admiral:44 år gammel - men nesten som ny

Den er 44 år gammel - men det skulle en ikke tro utifra bilens stand. Nå selges den sjeldne veteranbilen - og dette er en skikkelig godbit for Opel-entusiaster.
Den er 44 år gammel - men det skulle en ikke tro utifra bilens stand. Nå selges den sjeldne veteranbilen - og dette er en skikkelig godbit for Opel-entusiaster.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er veteranbil-luksus i unik stand.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det dukker tidvis opp helt spesielle biler på bruktmarkedet – og dette er så avgjort en slik anledning. Opel er kanskje ikke mest kjent for å levere store luksusbiler – men på slutten av 60-tallet og første halvdel av 70-tallet var det faktisk flere modeller i sortimentet for dem som ville ha ekstra luksus.

Trekløveret Kapitän, Admiral og Diplomat (KAD-serien) var toppmodellene. Og nettopp en Admiral er det som nå har funnet veien til bruktmarkedet. 1969-modellen er så godt som strøken, med tanke på 44 år i bruk, og selges nå for hyggelige 85.000 kroner.

For å se hele annonsen klikk her

Én eier i 30 år

Når det kommer til historikk er det ikke mye å sette fingeren på her. Første eier, en lege bosatt i Trondheim, hadde bilen fra den var ny og helt fram til 1999. Nøyaktig 30 år.

Og da har hentet bilen hos forhandleren en sommerdag i 1969 – kunne han kjøre hjem i en statusvogn som var forbeholdt de færreste.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Opel Commodore: Denne taper du ikke penger på

Original salgsbrosjyre

Legen var nok også av det pertentlige slaget. for bilen ble tatt svært godt vare på under hans eierskap. I annonsen står det at både originalt reservehjul (ubrukt), originalt vognkort og skilter og et fullstemplet servicehefte medfølger.

Dessuten kan du bla litt i salgsbrosjyren til bilen – også den 44 år gammel.

Under det ruvende panseret finner du en sekssylindret motor på 2,8 liter – som yter friske 129 hk. I alle fall gjorde den det da bilen var ny ...

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les vår test av Opel Insignia her

På innsiden

Fargekombinasjonen er egnet til å vekke oppmerksomhet – riktignok er det heller anonym grå lakk utvendig – men det knallrøde interiøret gjør bilen til rene "laksen".

Det er digre lenestolaktige stoler foran – og en formidabel sofa bak. Her er nok komfortfaktoren høy.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Plass er ikke noe problem. Med bare noen centimeter unna å være 5 meter er dette et skikkelig flak.

Topp 10: De råeste bilene fra Opel

Tre gir

Motoren på 2,8 liter ble introdusert i forbindelse med ny generasjon av Admiral. Den ble levert med en tretrinns automatgirkasse – og den nye generasjonen fikk mer avansert teknikk enn forgjengeren.

Bilen vi har funnet er nettopp EU-godkjent – og har fått nye sommerdekk.

Og vi ville nok styre unna saltede vinterveier – det fortjener en slik klassiker å få slippe på sine eldre dager ...

Fant «ny» Opel fra 1938