Nye Opel Insignia:

Insignia ut av skyggen

Opel Insignia, her i versjon Hatchback, har fått gode kritikker. Foto: Morten Larsen

Opel oppleves kanskje av mange som en traurig bil i skyggen av konkurrentene. På tide å revurdere oppfatningen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Frankfurt, Tyskland (ABC Nyheter) – Hva har gått galt med Opel, er det mange som spør seg. De har biler som er regnet som veldig gode, og de selger godt i land det er naturlig å sammenligne seg med. Opel Insignia ble så godt mottatt at den ble kåret til Årets bil da den ble lansert i 2009, og vår test i januar 2012 ga gode skussmål.

En oppgradert, eller "ny" Opel Insignia ble presentert under Frankfurt Motor Show, sammen med Opel Insignia Country Tourer. Nå har vi fått prøvekjøre begge disse samt en heftig OPC-versjon.

- Vårt mål har først vært å stanse nedgangen i salget, og deretter selvsagt øke salget av biler, sier Bernt G. Jessen i Opel Norge. Han lanserte Opels nye strategi for å få dette til i august. Du kan lese mer om dette her.

Bernt G. Jessen er adm direktør i Opel Norge. Foto: Morten LarsenBernt G. Jessen er adm direktør i Opel Norge. Foto: Morten Larsen

Årsaken til at Opel Insignia har tapt i konkurransen om kundene må hovedsakelig være av to viktige årsaker: Høy pris og høyt drivstofforbruk.

Man skal aldri skifte ut en vinnende hest er det et gammelt ordtak som sier. Derfor har heller ikke Opel gjort de store forandringene med Insignia. Det er dels gjort en ansiktsløftning av eksteriøret, og interiøret er krydret med avansert og ganske banebrytende teknologi på de mest velutstyrte modellene.

I tråd med Opel Norge sin strategi er nå innstegsmodellen Edition godt utstyrt. Det er ytterligere to utstyrsnivåer over dette. Opel Insignia Edition har nå en pris på kroner 289.900 inklusiv transport og klargjøring på rimeligste modell, dette er en reduksjon på hele 40.000,- dersom man sammenligner prisen på den gamle modellen med det samme utstyret dagens innstegsmodell har.

Den tidligere innstegsmodellen var helt rensket for utstyr, men kostet allikevel 310.000,-, så her har importøren virkelig tatt rev i seglene.

Karosseridesign

Den blanke listen på grillen og i nederkant av lykten har en vipp på enden. Foto: Morten LarsenDen blanke listen på grillen og i nederkant av lykten har en vipp på enden. Foto: Morten Larsen

Ansiktsløftningen er ikke særlig dramatisk, det er snakk om at bilen har fått mindre justeringer i grill og lykter. Ifølge sjefsdesigner Stefan Arndt har formålet vært å gi bilen et bredere og mer stabilt innstrykk. En detalj er at den øverste blanke listen på grillen har en litt vipp på enden, og Arndt viser ABC Nyheter at den samme "vippen" går igjen på lyktedesignet.

Det LED-baserte kjørelyset er strukket ut for å bidra til å gi bilen det litt "brede" inntrykket. Det samme går igjen bak, hvor både lykt og dekorlisten nå er bredere.

Det er også jobbet endel med aerodynamikken på bilen, og en spoiler på bagasjelokken er et viktig element i dette. Den bryter luftstrømmen over bilen, og bidrar til en luftmotstandskoeffisient på 0,25 cD, ifølge Stefan Arndt best i bilklassen.

Sedanmodellen av Insignia blir ikke tilgjengelig. Foto: Morten LarsenSedanmodellen av Insignia blir ikke tilgjengelig. Foto: Morten Larsen

Insignia kommer i tre karosseriversjoner, og til Norge kommer to av dem. Ja, tre da, hvis man tar med Country Tourer. Insignia Notchback, eller sedan, som vi sier, blir ikke tatt inn.

Nykommeren Opel Insignia Country Tourer er utstyrt med dekorative "skliplater" foran og bak og beskyttelse av hjulbuen for å gi den et "offroadpreg".

Les også: SUV fra Bentley realiseres

Interiør

Layouten på dashbordet ligner på den gamle modellen, men ingenørene har innsett at det trengtes en vesentlig forenkling. Den gamle modellen hadde i overkant mange knapper og kontroller å holde styr på. Nå har touchpad-teknoligien inntatt interiøret i Insignia, dessuten er berøringsskjermen 8 tommer stor.

På berøringsskjermen kan man også få været med en smarttelefon oppkoblet.På berøringsskjermen kan man også få været med en smarttelefon oppkoblet.

Her har man kontroll over informasjon og underholdning, eller "Infotainment" som det kalles. Dette er en del av Opels IntelliLink, som ble introdusert med Opel Adam. Via skjermen kan man i oppstartsbildet velge mellom navigasjon, radio, lagret musikk og oppkobling av telefon.

Dette er en mer intuitiv betjening, og gjøres enten på berøringsskjermen, på rattet eller på en touchpad som sitter hendig til på midtkonsollen. Den får forskjellig funksjon ettersom man bruker én, to eller tre fingre på den.

Infotainmensystemet kan settes opp slik at hver person som bruker bilen kan ha sitt eget oppsett; helt opp til 60 forskjellige oppsett er mulig.

Touchpad i bil er selvsagt noe uvant, men den ligger ergonomisk riktig for lett betjening. Den vibrerer svakt for å gi tilbakemeldinger.

Ved å bruke en, to eller tre fingre, kan man utføre forskjellige oppgaver.Ved å bruke en, to eller tre fingre, kan man utføre forskjellige oppgaver.

Bruker man én finger på touchpad'en flyttes cursoren, eller markeringspilen. Et lett trykk aktiverer valgte programmeny. Med to fingre kan man endre for eksempel kilden musikken kommer fra; om det er fra telefon, i-pod eller minnepinne. Med tre fingre får man opp listen over sanger.

Man kan også skrive en bokstav på touchpad'en og få opp de sangene som begynner med akkurat den bokstaven. Kult.

Plass

Plassmessig er det ikke mye nytt å si om Insignia. Bagasjeromsplassen er 540 liter opp til vinduene, 1.530 liter med seteryggene nede, lastet opp til taket. Altså er det god plass til bagasje.

Les også: Romslig og Superb limousin

Sikkerhet

Insignia ligger ikke noe tilbake for andre premiumbiler når det gjelder sikkerhetsutstyr, og har full pott med fem stjerner hos EuroNCAP.

Komfort

Som da vi testet Insignia sist, er bilen godt støydempet. Da hadde vi en anmerkning om dieselstøy, noe vi ikke merket noe til under vår prøvekjøring av bilen med dieselmotor, enten på grunn av bedre støydemping, eller at den nye motoren rett og slett går mykere og stillere.

Det er høy komforfaktor i Opel Insignia. Det er en kompakt og godt sammenskrudd bil hvor man føler seg trygg og komfortabel.

En høy midtkonsoll har stilig og moderne design, men som på mange andre biler er armlenet litt for høyt. Man trenger litt albuerom når bilen er utstyrt med manuelt gir.

Motor

Det er på motorsiden den store forandringen har skjedd. Fabrikken tilbyr nå 6 diesel- og 5 bensinmotorer, hvor den norske importøren har valgt ut 3 diesel- og 2 bensinmotorer for det norske markedet.

Selvsagt betyr det en dieselmotor med 99 g/km CO2-utslipp som svar på kundenes miljøbevissthet. Med ecoFlex-teknologi og stop/start er drivstofforbruket oppgitt til 0,37 liter på mila. Allikevel yter den 120 hk. En imponerende forbedring fra vi testet bilen i 2011 med en 130 hk diesel og 0,69 l/mil.

Opels nye 1,4 Turbomotor på 120 hk er mindre tørst. Klikk på bildet for større versjon.Opels nye 1,4 Turbomotor på 120 hk er mindre tørst. Klikk på bildet for større versjon.

Bensinmotoren dengang var en 1,8 EcoTec på 140 hk som slurpet i seg 0,77 på mila, mens dagens 140 hesters motor er på 1,4 liter, klarer Euro 6-kravene og nøyer seg med 0,56 l/mila. Ikke dårlig når dreiemomentet samtidig er øket fra 175 til 200 Nm på den splitter nye motoren.

Les også: Heftig lydopplevelse

Girkasse

Bilene vi kjørte var utstyrt med en 6-trinns manuell girkasse som fungerte svært bra. Fine girutvekslinger og lett å finne veien mellom utvalget av gir. En 6-trinns automatkasse er tilgjengelig.

Kjøreegenskaper

Selv om Insignia bare har fått lovord for komfort og kjøreegenskaper tidligere, har ingeniørene foretatt en hel rekke endringer. Nye dempere, bærearmer og såkalte "rebound" fjærer er montert, krengningsstabilisatorene er justert og tilpasset.

FlexRide er standard på Premium-utgaven, et adaptivt understell hvor man kan velge mellom tre innstillinger; Standard, Tour og Sport.

FlexRide gir mulighet for å velge forskjellige modus på understellet. Klikk på bildet for større versjon.FlexRide gir mulighet for å velge forskjellige modus på understellet. Klikk på bildet for større versjon.

Vår opplevelse av bilen er positiv. Den har gode og stabile kjøreegenskaper som tåler kraftig provosering i svinger – også med ujevnt underlag. Man skulle forvente at bilen blir stiv og stumpete, men det er den ikke. Fast, men ikke stiv.

Forbruk og miljø

Dette er et svært viktig punkt for Opel. De har endelig klart å komme seg ut av hengemyra hvor drivstofforbruket var en stor ulempe i manges øyne. Som nevnt over er bilen nå atskillig mer nøysom med forbruket.

Opel Insignia Sports Tourer Premium kan blant annet fås med den splitter nye 1,6 SIDI Turbo-motoren. Den yter 170 hk og SIDI står for Spark Ignition Direct Injection. Den nøyer seg ifølge EU-syklusen med et forbruk på 0,62 l/mila. Det er 16% bedre enn den tidligere motoren.

Les også: M for Magisk

Utstyr

Som nevnt over var den tidligere innstegsmodellen (en enkelt utstyrt bil, hovedsakelig for å kunne oppgi en gunstig fra-pris) dårlig utstyrt. Så kunne man velge og vrake fra en lang utstyrsliste. Dette har nå Opel Norge gått bort fra.

Årsaken var blant annet at bruktmarkedet ble uklart fordi en Opel vanskelig kunne sammenlignes prismessig med en annen Opel av samme type. Usikkerheten dette medførte, gjorde sansynligvis at kjøpere vendte seg mot andre merker, med den følge at bruktprisene ble svake.

Derfor leveres nå Opel Insignia i tre godt utstyrte nivåer; Edition, Cosmo og Premium. Der Edition tidligere var en ribbet modell har den nå blant annet utstyr som fartsholder, parkeringssensorer foran og bak, oppvarmede sidespeil, tilleggsvarmer og DAB radio med CD og AUX.

Cosmo har AGR-seter med sitteputeforlenger og 6-veis justering på begge forseter, elektronisk klimaanlegg, nøkkelløs start, skinnratt med varme, IntelliLink og ryggekamera på 8" skjerm, Bi-Xenon lys og mye mer.

Adaptiv fartsholder er standard på toppmodellen.Adaptiv fartsholder er standard på toppmodellen.

Toppmodellen Premium har AGR skinnseter, 8-veis eljustering med minne på førersetet, to-soners klima, Touch Pad, adaptiv fartsholder, BOSE lydanlegg og FlexRide chassis for å nevne noe.

Så er det selvsagt fortsatt fullt mulig å få bilen levert med diverse tilleggsutstyr. Listen er ikke så lang som før, og det er snakk om slike ting som OPC Performance og styling-pakke, el soltak for 5-dørs Kombi eller panorama glasstak med soltak for Sports Tourer (stasjonsvogn) for rundt 8.000,-, metallic lakk for snaue 6.000,- og 18 eller 19 tommers lettmetallsfelger.

Pris

Dette er den andre grunnen til at Opel Insignia nå kan komme til å få sitt gjennombrudd. Innstegsmodellen Opel Insignia Edition som 5-dørs Kombi er nå godt utstyrt, tar seg godt ut og kan leveres inklusiv frakt og leveringskostnader til 289.000,-. Da har den 2,0 CDTi ecoFlex motor på 120 hk.

En meget god pris, spør du oss, tidligere kostet denne bilen med tilsvarende utstyr 330.000,-. Det er hele 40.000,- ned, det.

Skal du ha stasjonsvogn får du den kun i Cosmo utstyrsversjon. Med samme motor er prisen 339.900,-. Tidligere måtte du betale 380.000 for denne. Ønsker du bensinmotor gjør 1,4 T og 140 hk at prisen blir 359.900,-.

Toppmodellen Opel Insignia Country Tourer 4x4 leveres i Norge med en 2,0 CDTi på 163 hk og koster 489.900,-. Utgående modell koster 565.000,-.

Konklusjon

Nå synes vi ærlig talt norske bilkjøpere bør våkne. Opel er et solid merke, og de har gode biler. Opel Insignia er et utmerket eksempel på en bil som bør få flere brukere enn den hittil har hatt.

Det skal i sannhet bli spennende å se hvordan det går. Vi spår suksess.

Les også: Er dette den fullkomne bilen?

Les også: Bilen du skaper selv

Tekniske data

Opel Insignia

1,4 Turbo

2,0 CDTi

2,0 CDTi

Karosseri

Hatchback

Sports Tourer

Country Tourer

Utsrtyrsversjon

Cosmo

Cosmo

Premium

Pris, kr

339.900

339.900

489.900

Motorkonfigurasjon

4 på linje

4 på linje

4 på linje

Slagvolum, cm3

1.364

1.956

1.956

Motoreffekt, hk/kW

140/103

120/88

163/120

Dreiemoment, Nm v/turtall

200/1.850

300/1.750

350/1.750

Co2-utslipp (gram/km)

123

104

144

NoX

20

132

153

Forbruk blandet kjøring, l/mil

0,52

0,39

0,54

Akselerasjon 0-100 km/t, sek.

10,9

12,4

10,5

Toppfart, km/t

205

190

210

Svingdiameter, meter tot

11,4

10,7

10,7

Lengde (mm)

4.842

4.913

4.913

Bredde (mm, inkl speil)

2.084

2.084

2.084

Bredde (mm, eks speil)

1.858

1.858

1.858

Høyde (mm)

1.498

1.498

1.513

Akselavstand (mm)

2.737

2.737

2.737

Sporvidde for/bak, (mm)

1.587/1.590

1.587/1.590

1.587/1.590

Bakkeklaring, cm

11,9

11,9

13,9

Vekt (kg)

1.553

1.613

1.788

Nyttelast

547

532

517

Vekt på takgrind

100

100

100

Tilhengervekt m/brems (kg)

1.250

1.700

2.000

Bagasjerom min/maks (liter)

530/1.470

540/1.530

540/1.530

Drivstofftank (liter)

70

70

70

Drivstoff

Bensin

Diesel

Diesel

Girkasse

6 trinns man

6 trinns man

6 trinns auto

Euro NCAP, barn/voksne

94/79

94/79

94/79

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus