40 år med Porsche 911:Se utviklingen av Porsche 911 Turbo

Se utviklingen av Porsche 911 Turbo
Se utviklingen av Porsche 911 Turbo
Artikkelen fortsetter under annonsen

Klarer du å se forskjellen?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

1974: Når den sølvfargede prototypen ble vist fram for første gang på bilmessen i Frankfurt i 1974 førte det til mye oppmerksomhet. Ikke minst på grunn av den store spoileren. Modellen hadde også «turbo» over hele motordekselet. Denne versjonen hadde en 2,7 liters motor og en toppfart på 257 kmt. Den solgte 2,876 eksemplarer på verdensbasis.1974: Når den sølvfargede prototypen ble vist fram for første gang på bilmessen i Frankfurt i 1974 førte det til mye oppmerksomhet. Ikke minst på grunn av den store spoileren. Modellen hadde også «turbo» over hele motordekselet. Denne versjonen hadde en 2,7 liters motor og en toppfart på 257 kmt. Den solgte 2,876 eksemplarer på verdensbasis.

1977: De store endringene skjedde kanskje ikke utseendemessig. Men motoren økte til 3,3 liter og turboen fikk ladeluftkjøler og skivebremser fra sports-utgaven. Resultatet ble at etterspørselen varte fram til 1989.1977: De store endringene skjedde kanskje ikke utseendemessig. Men motoren økte til 3,3 liter og turboen fikk ladeluftkjøler og skivebremser fra sports-utgaven. Resultatet ble at etterspørselen varte fram til 1989.

1990: 911 Turboen kom tilbake med en større motor, bedre aerodynamikk og servostyring. Dette var også den første utgaven som var tilstrekkelig ventilert og lydisolert, slik at den både fungerte i byen og på banen.1990: 911 Turboen kom tilbake med en større motor, bedre aerodynamikk og servostyring. Dette var også den første utgaven som var tilstrekkelig ventilert og lydisolert, slik at den både fungerte i byen og på banen.

1995: Hva gjør du når du ikke kan endre utseende på en bil. Vel, bli kreativ med alt som ikke kan sees. I 1995 fikk den to turboladere, 408 hestekrefter og slik at sjåføren ikke ender opp med å pakke dette monsteret rundt et tre; firhjulstrekk. For å holde den på den rette og smale sti fikk den også ABS-bremser og en sekstrinns girkasse. 1995: Hva gjør du når du ikke kan endre utseende på en bil. Vel, bli kreativ med alt som ikke kan sees. I 1995 fikk den to turboladere, 408 hestekrefter og slik at sjåføren ikke ender opp med å pakke dette monsteret rundt et tre; firhjulstrekk. For å holde den på den rette og smale sti fikk den også ABS-bremser og en sekstrinns girkasse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

2000: Porsche hevder at 2000-modellen var helt ny. Ikke en eneste bit av bilen skla ha kommet fra den tidligere 911-plattformen, bortsett fra siluetten, selvsagt. Det ble den første Turbo som nådde 320 kmt2000: Porsche hevder at 2000-modellen var helt ny. Ikke en eneste bit av bilen skla ha kommet fra den tidligere 911-plattformen, bortsett fra siluetten, selvsagt. Det ble den første Turbo som nådde 320 kmt

2006: Denne versjonen fikk en 3,8 liters-motor, tvilling-clutch, paddle shift-girkasse og fastsatte bilens rykte som en hverdagslig superbil. Den var komfortabel og praktisk nok til å kjøres under alle forhold, i alle hastigheter (innenfor det lovlige).2006: Denne versjonen fikk en 3,8 liters-motor, tvilling-clutch, paddle shift-girkasse og fastsatte bilens rykte som en hverdagslig superbil. Den var komfortabel og praktisk nok til å kjøres under alle forhold, i alle hastigheter (innenfor det lovlige).

2013: Den nyste generasjonen biler fortsetter tradisjonen med stadig raskere og raskere versjoner. Mens designen holdes fast. Denne versjonen klarer Nürburgring-Norschleife på 7 minutter og 27 sekunder, det er nesten ett minutt raskere enn 1997-versjonen. Dette er også den første serieproduserte bilen med trykkluft-drevet justerbar frontspoler som justeres basert på bilens fart.2013: Den nyste generasjonen biler fortsetter tradisjonen med stadig raskere og raskere versjoner. Mens designen holdes fast. Denne versjonen klarer Nürburgring-Norschleife på 7 minutter og 27 sekunder, det er nesten ett minutt raskere enn 1997-versjonen. Dette er også den første serieproduserte bilen med trykkluft-drevet justerbar frontspoler som justeres basert på bilens fart.