Piggene kommer ut når du bremser

– Når man kjører normalt, så ligger hjelpehjulet litt høyere enn det vanlige hjulet og har kun et lett trykk mot veien. Når man bremser, så sentres hjelpehjulet og det trykkes mot veibanen, forteller oppfinneren. Foto: Thorvald Granström
– Når man kjører normalt, så ligger hjelpehjulet litt høyere enn det vanlige hjulet og har kun et lett trykk mot veien. Når man bremser, så sentres hjelpehjulet og det trykkes mot veibanen, forteller oppfinneren. Foto: Thorvald Granström

Svensk oppfinner bak nytt dekksystem.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den svenske oppfinneren Thorvald Granström har utviklet et dekksystem som kombinerer fordelene med piggfrie dekk og piggdekk.

Konseptet går ut på å sette et smalt hjul med piggdekk utenpå vanlige piggfrie vinterdekk.

Piggene blir kun aktivert når sjåføren bremser, når antispinnsystemet blir aktivert eller om bilen kommer inn i en kurve og holder på å skli sidelengs, ifølge Nyteknik.

Les også: Ny veistrø gjør is til sandpapir

Hjelpehjul

– Konseptet fungerer som et hjelpehjul, som blir montert utenpå det vanlige hjulet, forteller Thorvald Granström til Teknisk Ukeblad.

Konseptet ble nylig testet hos VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, i Linköping.

Her ble hjulsystemet testet i et laboratorium for å finne ut hvordan systemet påvirker veigrepet. Testene ble foretatt med låste hjul og under styring.

– Testene har gitt veldig lovende resultater, forteller Granström.

– På våt is viste målingene en betydelig forbedring av veigrepet med låste hjul, sier Mattias Hjort, forsker ved VTI til instituttets eget blad VTI-aktuelt.

Les også: S topper råkjørere med hull i veien

Slik virker det

Granstrøm har patent på konseptet i Sverige og har søkt patent for Europa og ytterligere tre land.

Systemet går ut på at hjulene med piggdekk, som er montert utenpå de ordinære hjulene med piggfrie vinterdekk, kun ruller mot veien med sin egen tyngde. Når sjåføren bremser eller antispinnsystemet aktiveres, overføres imidlertid bilens fulle tyngde til pigghjulene. Dette skjer ved at pigghjulet sentreres.

– Når man kjører normalt, så ligger hjelpehjulet litt høyere enn det vanlige hjulet og har kun et lett trykk mot veien. Når man bremser, så sentres hjelpehjulet og det trykkes mot veibanen, forteller oppfinneren.

Nå har oppfinneren fått 100.000 svenske kroner i støtte fra Skyltfonden for å lage fire prototyper av dekksystemet. Planen til oppfinneren er å montere disse på en Volvo XC70 for videre testing.

På lengre sikt ser han for seg at systemet også kan brukes på busser og lastebiler.

Oppfinner Thorvald Granström tror konseptet hans kan løse noen av miljøutfordringene med piggdekk. Foto: Scanpix

Les også:

Stålpigger skal stoppe sløve bilister

Solvarme skal få slutt på glatte veier

Dette er verdens største snøfreser

Personvernpolicy