Test av Toyota Auris og Skoda Octavia:Praktiske og ujålete

DUELL: Skoda Octavia møter Toyota Auris i test. Begge er blant de 15 mest kjøpte bilmodellene i Norge. Alle foto: Øivind Skar
Artikkelen fortsetter under annonsen

Toyota Auris og Skoda Octavia er blant folkets favoritter. Octavia vinner på mer plass og høyere sikkerhetsnivå.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Miljø kontra lommebok

Toyota Auris vinner miljøkampen, mens Skoda Octavia er knepent rimeligere i drift.

I vår test endte forbruket så godt som likt: 0,53 liter/mil for Skodas dieseldrevne Octavia og 0,52 liter/mil for Toyotas bensin/elektrisk hybride Auris. Det aktuelle forbruket lå for begge bilers vedkommende cirka 30 prosent over oppgitt forbruk. Høyt, men innenfor normalt overforbruk i Norge.

Rent miljømessig vinner Auris fordi utslippet av klimagassen CO2 ligger 35,5 prosent høyere i Octavia til tross for nærmest identisk forbruk. Forklaringen er å finne i det høyere energiinnholdet i dieseldrivstoffet. Sånn sett makter Toyotas hybride løsning å utnytte energien i drivstoffet bedre enn Skodas dieselmotor.

Det økonomiske regnestykket går derimot svakt i Octavias favør, fordi diesel som drivstoff beskattes gunstigere enn bensin. Drivstoffprisene varierer gjennom året, men normalt koster diesel cirka en krone mindre per liter enn bensin.

Så selv om bilene brukte omtrent like mye drivstoff, koster drivstoffet til Auris 570 kroner mer i året når bilene ruller 15.000 kilometer per år. I regnestykket er ikke forskjellene i vedlikeholdskostnader og verditap tatt med.

Skoda Octavia (diesel):

* Oppgitt forbruk: 0,40 l/mil

* Oppgitt CO2-utslipp: 104 gram/km

* Testforbruk: 0,53 l/mil

* Overforbruk i forhold til oppgitt forbruk: 32,5 %

* CO2-utslipp test: 141 gram/km

* Drivstoffkostnad per 15.000 km ved testforbruk (795 l): Kr 11.130,-

Toyota Auris (hybrid/bensin):

* Oppgitt forbruk: 0,40 l/mil

* Oppgitt CO2-utslipp: 92 g/km

* Testforbruk: 0,52 l/mil

* Overforbruk i forhold til oppgitt forbruk: 30,0 %

* CO2-utslipp test: 120,4 gram/km

* Drivstoffkostnad per 15.000 km ved testforbruk (780 l): Kr 11.700,-

(Forutsetninger: Bensin/dieselpris: 15,00/14,00 kroner per liter, CO2-formel (bensin/diesel): 231,6/266,3)

Ukens duellanter er populære Skoda Octavia stasjonsvogn i oppgradert utgave og storselgeren Toyota Auris – som akkurat har kommet som stasjonsvogn. De to har alt som kreves for å bli bestselgere.

Testen skulle etter hvert vise seg å bli et interessant studium i produsentenes helt ulike veier til det samme målet: Praktisk og ujålete bil for folk med behov for mye plass, lavt forbruk og god pris.

Det er vanskelig å si noe stygt om testbilene. Men Octavia byr på mer plass og flere førerstøttesystemer enn Auris, som på sin side støtter seg til historisk dokumentert pålitelighet.

Begge bilene har svært gode bremser, og pris er ikke noe argument for å velge den ene framfor den andre.

Les flere biltester i ABC Nyheter

Skoda Octavia

Oppgraderingen av Skoda Octavia har gjort en bestselger i Norge enda bedre: 100 kilo slankere, sikrere enn noen annen Skoda (ni kollisjonsputer) og med klasseledende 610 liter stort bagasjerom. Får du ikke med deg feriebagasjen i denne bilen så bør du tenke nøye over hva du drar med deg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at over 90 prosent av alle som har kjøpt Octavia de siste ti årene valgte stasjonsvogn.

Flott interiør, eksemplarisk oversiktlig førerplass, svært god takhøyde (98 cm bak mot Auris 89 cm) og særdeles god beinplass i baksetet gjør Octavia til manges favoritt – også testlagets. Legg så til mange motorvarianter og tilgang til både på firehjulsdrift og automatgir, og du har en vinner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Antagelig årets viktigste billansering

Skoda kan tilby flatt bagasjeromsgulv og mulighet til å legge ned ryggen på passasjersetet foran. Testbilen hadde imidlertid ikke disse praktiske funksjonene.

1,6 liter/105 hk dieselmotor med 250 Nm i dragkraft passer bilen godt. Dette er ikke noen rakett på veien, men en seig arbeidshest. Vi anbefaler sterk å oppgradere til DSG automatgir.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Octavia kjører godt, men ikke bedre enn Auris, som faktisk har lettere styring. Octavia hopper og spretter mer på dårlig vei.

Octavia scorer poeng på den åtte tommer store navigasjonsskjermen og alle førerstøttesystemene som blant annet leser kantlinjer, styrer bilen inn på veien igjen ved behov, hjelper deg å parkere og leser fartsskiltene.

Octavia stasjonsvogn kan med 105 hk dieselmotor og DSG automatgir trekke 1500 kilo på kroken.

Toyota Auris

Auris stasjonsvogn vinner seg ved nærmere bekjentskap. Bilen er på alle måter litt mindre enn Octavia, men slett ikke liten med en lengde på 4,56 meter og 1658 liter stort bagasjerom når baksetet legges flatt ned.

Lavere takhøyde både foran og bak, samt dårlige beinplass bak, trekker litt ned. Men Toyotaen kjører overraskende bra, spesielt på dårlig vei. Den har også bedre styring enn Octavia og vel så gode seter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men infotainmentsystemet er klomsete og skjermen dårlig sammenlignet med Skoda. Bilens interiør står generelt i sterk negativ kontrast til et friskt ytre design.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Populær Auris med ryggsekk

Auris kommer utstyrt med hybrid bensin/elektrisk motorteknologi hentet fra Prius. 136 hk og 207 Nm i dragkraft gjør bilen passe rask, men heller ikke mer. Den trinnløse CVT-girkassen fører til høyt motorturtall og masete støy under akselerasjon. Her er VW/Skodas dobbeltclutch DSG-kasse å foretrekke.

Auris stasjonsvogn hybrid er første folkehybrid fra Toyota som kan trekke tilhenger, men 350 kilo på kroken holder bare til hageavfallskjøring med liten tilhenger. Så trenger du å trekke tilhenger med normal vekt, så glem mange av hybridene.

Digert glasstak og lys som følger bilen gjennom svingene trekker opp, men Toyota har fortsatt lang vei å gå når det gjelder førerstøttesystemer. Auris har knapt noen, og ser ikke engang fotgjengerne der konkurrentene automatisk stopper for dem.

Saken fortsetter under bildet