Stadig flere kvinner kjøper bil på nett

MÅLGRUPPE: Flere kvinner kjøper bil på nett ifølge undersøkelser utført av bruktbilselskapet KVD. Foto: Pressefoto
MÅLGRUPPE: Flere kvinner kjøper bil på nett ifølge undersøkelser utført av bruktbilselskapet KVD. Foto: Pressefoto

Tall fra Sverige og Norge dokumenterer at kvinner blir en stadig viktigere målgruppe for bilbransjen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tall fra KVD, en nordisk markedsplass for bruktbil, viser at andelen svenske kvinner som kjøper bruktbil på deres nettbaserte auksjon har økt med 17 % de siste fem årene.

I samme periode har antallet kvinner som registrerer seg for å kunne delta i auksjonene mer enn seksdoblet seg, til nær 40.000. Andelen kvinnelige medlemmer har derfor økt med 31 % de siste fem årene.

Les også: Åtte av ti kvinner eier en bil

Den kvinnelige toppsjefen i KVD Kvarndammen tror bilbransjen bør merke seg utviklingen.

– Når andelen kvinner som handler bil på nettet øker, er dette en bekreftelse på at kvinnene blir en stadig viktigere målgruppe for bilbransjen. Når bilmarkedet gradvis flytter seg fra den tradisjonelle forhandlerrommet til nettet mener vi kvinnetrenden vil forsterke seg fremover, sier Ulrika Drotz Molin, administrerende direktør i KVD Kvarndammen.

Kvinner vil vite alt

Ifølge bedriftens egne undersøkelser bruker kvinner nettet aktivt til å orientere seg når de kjøper bil. De er mer opptatt av informasjon om bilens tilstand enn menn når de gjør sine vurderinger av en bruktbil.

KVD hevder at blant mer enn 1000 nordmenn viser at hele 66 % av kvinnene sier de mener dokumentasjon av bilens tilstand er svært viktig, mot 45 % av menn.

Les også: Her er damenes favorittbiler

Samtidig sier 59 % av kvinnene at de mener det er svært viktig at bilen har gjennomgått en objektiv test, kun 36 % av mennene sier det samme.

Like mange kvinner som menn sier i undersøkelsen at de liker å kjøpe bruktbil, her er tallet 50 % for begge kjønn.

– Menn er mest opptatt av utseende

I USA hevder KVD at tre av fire kvinner føler seg misforstått av aktørene som markedsfører biler, til tross for at kvinner nå står for 65 % av nybilkjøpene.

Les også: Disse «norske» bilene skal hedre USA

Tallene viser også her at kvinner er mer nøye med innhenting av informasjon om bilen før kjøpet. 80 % av kvinnene bruker internett til å innhente informasjon før de kjøper bil.

– Selv om det fortsatt er flest menn som handler bil, blir det stadig viktigere for oss å forstå og tilpasse oss den kvinnelige bilkjøperen. Kvinner er opptatt av andre ting enn menn, viser våre undersøkelser. Dette samsvarer med internasjonale funn, som viser at kvinner søker informasjon om bilens tilstand, mens menn er mest opptatt av utseende og ytelse, sier Håkon Bråthen, leder for KVD Norge.

Personvernpolicy