Mercedes CL65 AMG:Tro det eller ei - prisen er mer enn halvvert

I 2008 var dette den grommeste coupeen Mercedes hadde å by på. Egentlig var det få andre som hadde noe grommere også - CL 65 AMG er en tungvekter. Nå er prisen mer enn halvhvert - men den koster skjorta likevel. (Foto: Produsenten)
I 2008 var dette den grommeste coupeen Mercedes hadde å by på. Egentlig var det få andre som hadde noe grommere også - CL 65 AMG er en tungvekter. Nå er prisen mer enn halvhvert - men den koster skjorta likevel. (Foto: Produsenten)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gjetter du hva den koster nå?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen biler er det svært få av i Norge - med god grunn. Mercedes CL av årgang 2008 og nyere, for eksempel, er et sjeldent syn.

Enda mer sjelden enn en "vanlig" CL er imidlertid den råeste versjonen av denne allerede eksklusive bilen - nemlig CL65 AMG. En bil som i ny i Norge kostet FRA 3,2 millioner kroner.

Dagens bil fra bruktmarkedet er fullspekket med ekstrautstyr. Uten at vi skal spekulere alt for detaljert om hva nybilprisen på en slik bil ville vært i Norge, kan vi imidlertid slå fast at du nå kan få 2008-modellen for godt under halv pris.

Med 134.000 kilometer tilbakelagt, er prisen nemlig drøyt 1,3 millioner kroner.

63 noe helt annet enn 65

Det er ikke så lenge siden vi omtalte Mercedes S63 AMG (altså sedan/limousineutgaven av CL) - som også har hatt et rimelig brutalt verditap. Men CL65 AMG er altså noen hakk råere. Det lille hintet du får om det er at 63 er byttet ut med 65.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og selv om det kanskje ikke høres så voldsomt ut - innebærer det faktisk en hel de. For mens S- og CL63 AMG har en V8-motor på 525 hk - er det en V12 som er hjertet i 65 AMG.

Les også: Luksusbilprodusenten har tapt 36 mill. per solgte bil

Dra danskebåten

Selv om ingen CL av denne generasjonen er noen sinke, inngangsmodellen CL500 har 388 hk, er CL65 AMG likevel i en klasse for seg.

612 hk er det du rår over med høyrefoten - og dreiemomentet er enkelt og greit 1.000 NM. Uten en elektronisk sperre ville sistnevnte faktisk vært enda høyere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med slike krefter er det bare å sette danskebåten på hengeren din og du vil likevel flise bilen ved siden av deg ut av lyskrysset. Kors på halsen!

Se video: Denne mannen bør du ikke kjøpe bruktbil av...

Laget for høy fart

0-100 km/t tar 4,4 sekunder. Det er like kjapt som nye BMW M5. Men det er likevel i hastigheter godt over 100 km/t at denne bilen kommer til sin rett.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Toppfarten er begrenset til 250 km/t - og selv om vi aldri har prøvd - er vi rimelig trygge på at slike hastigheter knapt merkes når du sitter inne i denne velvoksne coupeen.

Så var det utstyret da

2008-modellen vi har funnet er altså fullspekket med utstyr. Av det mer kostbare og sjeldne kan vi jo nevne AMG karbondetaljer innvendig og utvendig, TV-tuner (digital/analog), radarbasert cruise control med avstandsholder, AMG-optimalisert sportsunderstell, night view assist, aktive multikonturseter med varme, minne, kjøling, massasje og aktiv sidestøtte.

Vi kunne fortsatt. Lenge. Men tipper de fleste skjønner poenget allerede.

Klikk her for å se hele annonsen

Party-pooper

Vi liker ikke å være en party pooper - dette høres jo så moro ut foreløpig. Og det det er jo egentlig helt unødvendig å minne om at bensinforbruket, vedlikeholdskostnader, fortsatt verditap og delepriser ikke akkurat er hyggelig lesning. Derfor gjør vi ikke det ...

I stedet sier vi at om du har penger å bruke - ja, så er det svært få biler i denne prisklassen som overgår luksusen, komforten, utstyret, kreftene og utstrålingen til denne bilen.

Les også: Denne har tapt seg 1,5 millioner kroner