Suzuki SX4 S-Cross:Folke-crossover fra Suzuki

Suzuki SX4 S-Cross begynte som en oppfølger til SX4, men ble endel større. Foto: Morten Larsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med nytt firehjulsdriftsystem, bagasjerom på 430 liter og beskjedent drivstofforbruk tror vi dette kommer til å bli en bestselger. Vi har prøvekjørt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(ABC Nyheter) Vi fikk først en liten kikk på nye Suzuki S-Cross i Genéve i mars, som nærmest var en førpremiére for å lodde stemningen hos publikum. Dernest så vi den på Frankfurt-messa for ikke mange dagene siden, og sannelig har ikke importøren RSA fått inn bilen for lansering med brask og bram her i landet i disse dager.

ABC Nyheter var på pressekonferanse med et team entusiastiske medarbeidere fra importøren med daglig leder Frank Dunvold i spissen.

Han minnet om at det nå er 30 år siden RSA/Suzuki Bilimport begynte importen av bilmerket. Han trakk opp historiske linjer, med tre salgsbølger som en følge av lanseringen av populære bilmodeller. Etter at samarbeidet med Fiat strandet har Suzuki ligget lavt i terrenget med lansering av nye bilmodeller, men nå har bilmerket en viktig lansering med Suzuki S-Cross med tilnavnet SX4.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Frank Dunvold i RSA/Suzuki Bilimport er sikker på at nye Suzuki S-Cross blir en suksess i Norge. Foto: Morten LarsenFrank Dunvold i RSA/Suzuki Bilimport er sikker på at nye Suzuki S-Cross blir en suksess i Norge. Foto: Morten Larsen

Les også: Mange nyheter i Genéve

S-Cross både minner designmessig om Nissan Qashqai, og målene er nesten identiske bortsett fra høyden. Så innrømmer Dunvold at dette blir en viktig konkurrent.

– Biler flest blir oftest utviklet for en globalt marked, sa Frank Dunvold. – Suzuki S-Cross er designet for Europa og blir produsert i Ungarn. Den nye S-Cross er en bil som passer norske veier perfekt. 4x4 som standard, masse utstyr og den rimeligste prisen i klassen gjør at bilen bør bli en markedsleder i Norge i tiden som kommer og gi oss den fjerde salgsbølgen, sa Dunvold optimistisk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: SUV-konsept fra Suzuki

Den kommer i to motorversjoner, begge 1,6 litere, den ene bensin, den andre diesel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Salgssjef Lars Havre. Foto: Morten LarsenSalgssjef Lars Havre. Foto: Morten Larsen

– Vi er ganske sikre på at bensinversjonen blir den mest populære, fortalte salgssjef Lars Havre til ABC Nyheter. Vi selger så mange biler vi får tak i inneværende år, neste år regner vi med å selge rundt 200 biler i måneden, altså 2.400 biler. Vi har allerede 800 biler på ordreblokka, påpeker Lars Havre.

Nye Suzuki SX4 S-Cross koster fra 279.900,- med bensinmotor. Automatkasse koster 15.000,-, og dersom man vil ha diesel istedet for DDiS dieselmotor, må du punge ut med 30.000,-. Å investere i litt mer utstyr enn bilen har standard er sjelden dumt.

For fattige 20.000,- får du bilen i GLX-utgave.

– Da er bilen utstyrt med 2-sone klimaanlegg, parkeringssensorer foran og bak, B-Xenon kjørelys, automatisk nedblendbart speil og mye mer. Tilsammen utgjør utstyret en verdi på 69.000,-, forklarer Dunvold.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Sjarmerende og tøff japaner

Etter en kort prøvetur kunne vi konstatere at dette er en lettkjørt bil som er lett å like. Begge forsetene er justerbare også i høyden, og rattet har sjenerøs justering både i høyden og ut-inn.

Firehjulsdriften er ny for Suzuki. I utgangspunktet forhjulsdrift, med innkobling av bakhjulene med opptil 50% av dreiemomentet. Med et ratt på midtkonsollen kan man velge innstilling på snø eller sport. Det siste gjør motor og styring mer sportslig. I tillegg er det en innstilling for en sperring mellom for- og bakaksel for utfordrende bakker.

Dette var en bensinversjon med CVT trinnløs automatkasse. Erfaringen tilsier at motorturtallet har lett for å bli høyt og masete. Det opplevde vi lite av her. Rett nok gikk turtallsnåla rett i topp turtall da vi ga alt under akselerasjon ut på motorveien, men ved normal kjøring og hyppig akselerasjon var turtallet slett ikke høyt.

En stor plate å hvile venstrebeinet på var deilig, og på multifunksjonsrattet hadde vi de fleste kontroller lett tilgjengelig.

ABC Nyheter kommer med en grundig test av Suzuki SX4 S-Cross om ikke lenge.

Les også: Genmodifisert Fiat