
10 gode tips: Dette må du tenke på når du kjøper billigbil

Her kan du fort gå på en skikkelig smell!
I Norge er bil dyrt. Derfor kan det være en skikkelig utfordring å finne noe fornuftig for godt under 50.000 kroner. Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, har selv fått erfare akkurat det.
Han hadde nemlig behov for en billigbil, til maks 30.000 kroner, og bega seg ut på jakt etter et kupp.
Det ga noen a-ha-opplevelser – og mange timer med research.
– Hvor begynte du?
– Tja, jeg ble nesten motløs av å se at det til en hver tid finnes over 10.000 biler til under 50.000 kroner på bruktmarkedet. Her gjelder det å holde tungen rett i munnen og skille tilsynelatende kupp fra ekte kupp.
Les også: Så mye må du betale for en bruktbar bil
Dette er bilen Brooms redaksjonssjef endte opp med å kjøpe. Prisen ble rett i underkant av 30.000 kroner ferdig registrert.
Sette kriterier
Møller Johnsen valgte å bruke tid på prosessen. Han startet med å sette noen kriterier.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Til denne prisen ønsket jeg en bil der minst mulig av kostnadene ble spist opp av omregistreringen. Dermed så jeg på biler eldre enn 2002. I tillegg måtte den være nylig EU-godkjent og ha bra vinter- og sommerdekk – ABS og airbag var også absolutte krav, forteller Brooms redaksjonssjef.
Rust var også uønsket – men i denne prisklassen kan det være vanskelig å finne biler som er helt fri for dette problemet.
Les også: Får ikke lov å annonsere med lokkepris
Viktig med varsling
Dermed bar det ut på markedet. Mye søking på bruktmarkedet er nøkkelen til å skaffe seg oversikt.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– I tillegg la jeg inn varsling på søk, slik at jeg fikk oversikt over potensielt gode kjøpt raskt.
– Men hvilke bilmerker vurderte du?
– Jeg ønsket i utgangspunktet noe som ville være greit å selge igjen, med lave driftskostnader, delepriser og forsikring. Men jeg hadde ikke noen spesielle preferanser på merke.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: EU vil sperre farten på bilen din
Dette er bilen Brooms redaksjonssjef endte opp med å kjøpe. Prisen ble rett i underkant av 30.000 kroner ferdig registrert.
Les også: - De aller billigste bilene kommer til å bli dyrere
Mulig kupp
Så dukket det opp en VW Polo. 1997-modellen var gått kun 107.000 km – og hadde to tidligere eiere. Bilen var godt ivaretatt og hadde imponerende godt dokumentert historikk.
– Jeg fikk varslingsmail på den, og prisen virket fornuftig. Dermed dro jeg til Sarpsborg for å se på den med en gang. Så billige biler er det ekstra viktig å se på og prøve bilen før en kjøper – og minst like viktig å være rask når den rette bilen først dukker opp. I denne prisklassen er det ofte langt kortere vei fra å finne en bil en vil ha til avgjørelsen tas om å kjøpe den. Mange trenger jo ikke lån på en så billig bil.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: EU-kontrollen ble som en dødsdom for bilen
Verdt turen
Heldigvis var dette en bil som virket fornuftig – og den lange turen var ikke forgjeves. Pris ble avtalt og kontrakt signert der og da.
Polo er en populær bruktbil – og Vegard forventer at den skal bli kurant både å eie og etter hvert kvitte seg med når den tid kommer.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Konklusjonen min er at det, kanskje litt overraskende, var like moro å lete etter kupp og kjøpe bil i denne prisklassen som biler som er langt dyrere, smiler den fornøyde Polo-eieren.
SI DIN MENING: Hva synes du er viktig ved kjøp av billigbil - og hvilke bil ville du gått for? Bruk kommentarfeltet under:
Les også: Har du leiebil i forsikringen?