Fisker:

Full krise for luksusbil-produsenten

Noen får Karma-eksemplarer har også funnet veien til Norge, her tester Broom bilen som ble sett på som en liten sensasjon da den kom.
Noen får Karma-eksemplarer har også funnet veien til Norge, her tester Broom bilen som ble sett på som en liten sensasjon da den kom.

Stor långiver har gitt opp håpet om å få igjen pengene sine.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mens Tesla er den store sensasjonen i bilverdenen og nylig ble verdsatt til svimlende 120 milliarder kroner, er det en helt annen virkelighet hos et selskap mange opprinnelig trodde hadde minst like gode forutsetninger for å lykkes.

Vi snakker om Fisker Automotive – selskapet bak super-hybriden Fisker Karma.

De første eksemplarene av Karma rullet ut i 2011 og ble sett på som en liten sensasjon. Det faktum at bilen var en ladbar hybrid – og ikke en elbil med begrenset rekkevidde – ble også ansett som en stor fordel.

Les også: De nye bilene alle snakker om

Riper i lakken

Private investorer som hadde tro på prosjektet skjøt inn milliardbeløp. Den amerikanske staten bidro også kraftig: Fisker fikk et lån med ramme på nesten tre milliarder kroner fra Department of Energy.

Men de gode tidene varte dessverre ikke lenge.

En ting var at bilen i utgangspunktet ble nesten to år forsinket. Karma fikk også noen stygge riper i lakken da modellen måtte tilbakekalles, blant annet på grunn av mulige batteriproblemer.

Les også: Slått konkurs – så ble sjefen arrestert

Fra krise til krise

Da produksjonen endelig startet hos finske Valmet, var det allerede mørke skyer på himmelen. Og det rullet ikke ut mer enn i underkant av 2.500 biler før det hele stoppet opp sommeren 2012.

Siden har Fisker gått fra krise til krise. En rekke forsøk på å hente inn ny kapital og få produksjonen i gang igjen har strandet. Imens har pengene rullet ut – og til slutt hadde ikke Fisker andre muligheter enn å si opp 75 prosent av arbeidsstokken tidligere i år. De fikk sparken på dagen.

Se video: Denne mannen bør du ikke kjøpe bruktbil av!

Auksjonere bort lånet


Nå har det blitt kjent at Department of Energy også har mistet troen på at de kan få igjen pengene de har lånt Fisker.

1,2 milliarder ble overført til selskapet, før departementet stoppet videre utbetalinger fordi de mente Fisker ikke overholdt betingelsene lånet var gitt ut fra.

Nå vil de rett og slett auksjonere bort lånet, i håp om å få igjen i alle fall litt av pengene.

Det skjer etter at de skal ha «undersøkt enhver realistisk mulighet for et salg som kunne beskyttet hele vår investering» – som det heter i en uttalelse fra Department of Energy.

Les også: Pass på verkstedet

Vanskelig å relansere

Dette blir sett på som et nytt slag for Fisker som skal ha tapt rundt seks milliarder på driften mellom 2008 og 2012. Samtidig svinner muligheten for at noen kan komme til å ta over og starte produksjon igjen.

Etter så mye negativ publisitet som selskapet har fått de siste årene, blir det regnet som svært vanskelig å skulle relansere Karma igjen.

Fisker har også lagt ned betydelige beløp i utviklingen av en modell nummer to som ble kalt Atlantic. Men det er uklart hvor mye som eventuelt gjenstår før den kan settes i produksjon.

Les også: Viktig Volvo er forsinket – les mer her:

Tyske investorer

Flere kinesiske selskaper har snust på Fisker, uten at det har kommet så mye konkret ut av det. Sist på banen har vært en gruppe tyske investorer, ledet av den Hamburg-baserte advokaten Ingo Voigt. Han skal selv være Karma-eier og ha et lidenskapelig forhold til både modellen og merket.

Ifølge tysk media har investorgruppen lagt inn et innledende bud på forsiktige 25 millioner dollar, eller rundt 150 millioner kroner. I forhold til beløpene som allerede har forsvunnet i Fisker-sluket, er det som småpenger å regne.

Les også: Her er luksusbilen som nesten ikke bruker drivstoff

Personvernpolicy