Pass på verkstedet

PASS PÅ: Mekanikere kan også gjøre feil, og glemme å skifte det som skiftes bør. Det kan slå tilbake på deg senere. (Foto: All Over Press)
PASS PÅ: Mekanikere kan også gjøre feil, og glemme å skifte det som skiftes bør. Det kan slå tilbake på deg senere. (Foto: All Over Press)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gjør ikke mekanikerne jobben sin, kan du bli stilt ansvarlig når bilen selges.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilverksteder har en enorm makt over bileiere. De færreste har inngående kunnskap om bilene sine, nøyaktig hva slags inngrep de trenger for å fungere og ikke minst: Hvor mye det bør koste.

Ekstra dyrt kan det bli om ikke verkstedet gjør jobben sin. Det fikk en kvinne fra Odda nylig erfare, da bilen hun solgte viste seg å ikke ha fått den omsorgen den trengte.

Les også: Oslo-mann fikk 50.000 kroner tilbake fra verkstedet da de ikke klarte jobben

Trøblete Volvo-salg

En Volvo V50 2006-modell kom til salgs vinteren 2011, for 180.000 kroner. "Bilen har fulgt alle servicer og er meget pen bil" stod det i annonsen, og en kvinne fra Tertnes slo til.

Så startet problemene:

  1. Sommeren etter havarerte Volvo-en. Den ble reparert, men ble aldri helt frisk. I verste fall kunne eneste løsning være å skifte hele motoren.
  2. Det viste seg at en mulig årsak var dieselpartikkelfilter og additivvæske som ikke hadde blitt skiftet ut i tråd med Volvos anbefalinger av selgeren. Til tross for selger hevdet bilen hadde "fulgt alle servicer".
  3. Kjøper mente selger måtte punge ut, da Volvo-en ble solgt på feil premisser. Selger mente hun ikke hadde ansvaret, da hun etter sigende ikke ante at verkstedet ikke hadde gjort jobben sin. Dermed var tvisten et faktum.

Les også: Slik kjøper og selger du bruktbil på tryggest mulig måte

Saken havnet til slutt på pulten til Forbrukertvistutvalget (FTU), som nå har behandlet saken. De krever at selger skal gi erstatning til kjøper.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Annonsen stemte ikke

Selgeren slipper å la kjøperen heve handelen, eller betale ny motor. FTU anser det nemlig ikke som bevist at den manglende utskiftningen førte til havariet.

Men selger må erstatte skifting av dieselpartikkelfilter og additivvæske, som skal ha kostet den nye eieren hele 11.186,50 kroner. Dette fordi annonsen tydelig sa at bilen hadde "fulgt alle servicer", mens faktumet var noe helt annet.

Men selgeren hevder å ikke ha visst om at verkstedet ikke gjorde jobben sin. Så hvorfor må selger likevel punge ut, når det er verkstedet som har dummet seg ut?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selgers ansvar uansett

"Utvalget har forståelse for innklagdes tillit til verkstedets faglige vurdering ved unnlatt skifte av dieselpartikkelfilter og additivvæske" skriver FTU i vedtaket sitt.

"Men [vi] er likevel av den oppfatning at hennes ansvar for korrekte opplysninger om service overfor klageren ikke faller bort av den grunn" følger de opp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Derfor er det ditt ansvar om du selger en ødelagt bruktbil

At selger ikke kjente mangelen er ikke nok til å frata selger ansvaret for mangelen, som DinSide har skrevet mange ganger tidligere. Forventningene til kjøper, som formes av blant annet annonsen, skal uansett møtes. Men FTU understreker at selgeren selv kan rette et krav mot verkstedet, som et regresskrav. På den måten kan hun slippe unna regningen likevel.

Moralen er derfor å passe på at verkstedet faktisk gjør jobben sin, og følger produsentenes anbefalinger. Gjør de ikke det, kan det bli deg som må punge ut når bilen selges. Eventuelt må du passe deg for å love at bilen har hatt all nødvendig service, om du ikke er sikker på at så er tilfelle.