Disse er dårligst beskyttet mot rust

Toyota Ayugo, Peugeot C-Cross og Alfa Romeo 159 er blant bilene som får strykkarakter i en undersøkelse gjort av det store svenske bilmagasinet Vi Bilägare og Rustskyddmetoder AB.
Toyota Ayugo, Peugeot C-Cross og Alfa Romeo 159 er blant bilene som får strykkarakter i en undersøkelse gjort av det store svenske bilmagasinet Vi Bilägare og Rustskyddmetoder AB.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere nyere biler kommer svært dårlig ut i fersk undersøkelse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta om rusttesten:

Karakterene for rustbeskyttelse skal ses på som prognoser ut fra det synlige arbeidet som er gjort for å hindre rustangrep.

Firmaet Rostskyddsmetoder bruker spesialverktøy for å undersøke bilens hulrom. De vurderer blant annet konstruksjoner som skal unngå rustfeller, tetting av skjøter, samt bruken av andre materialer enn stål. Skjermbuene vurderes også.

Rust er bilens verste fiende. Den «spiser» seg vei gjennom bilen og kan gjøre uopprettelige skader. Problemet er nemlig at har du først fått rust, er det nesten umulig å bli kvitt det igjen.

Derfor er det selvsagt viktig å vite hvilke modeller som er mest utsatt for dette – og hvilke som er best beskyttet.

Les også: Fjerner rustflekker på lakken

Det svenske forbrukermagasinet, Vi Bilägare, har i samarbeid med Rustskyddmetoder AB kartlagt hvilke nybiler de mener er dårligst på dette området, helt siden 1997.

Noe overraskende kommer Toyota dårlig ut – ikke bare en gang, men med mange av de mest populære modellene.

Minibilen Toyota Aygo får faktisk karakteren 1 - ganske enkelt stryk.

Les også: Slik er kvaliteten på de norske bestselgerne

Utilfredsstillende

I Norge ble det i fjor solgt over 12.000 Toyotaer – i år ligger det an til å bli enda flere.

Eiere av modeller som Rav 4, Auris, Prius, Avensis, Prius Plug-in og Yaris vil neppe bli beroliget over å finne ut at Vi Bilägare gir disse karakteren 2 av 5 mulige.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skalaen er satt opp slik:

  • 5 = Utmerket
  • 4 = Bra
  • 3 = Godkjent
  • 2 = Utilfredsstillende
  • 1 = Dårlig

For hele listen over de dårligst rustbeskyttede bilene - se faktaboks nederst i saken.

Les også: Dette er SUV-ene med flest feil og problemer

Ikke spesielt utsatt

Informasjonssjef hos Toyota i Norge, Espen Olsen, mener imidlertid at Toyota ikke er spesielt utsatt for dette problemet.

– Nei, vi har 12 års garanti mot gjennomrusting, og bilene våre er godt behandlet mot rust. Allikevel kan det i enkelte områder av landet være nyttig med ekstra rustbeskyttelse, som gjøres som standard av flere av våre forhandlere, opplyser Olsen til Dine Penger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Understellsspyling - er det noe du bør gjøre?

Selv helt nyte Toyota Rav4 får kun 2 av 5 poeng.

Les også: Her kan du sjekke hvor mange poeng bilen din har fått

Kritisk til undersøkelsen

Han er også kritisk til selve undersøkelsen – og påpeker at det er en ren visuell kontroll foretatt av et selskap som selv utfører rustbeskyttelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Poenggivningen har fokus på ekstra rustbeskyttelse, uten å ta hensyn tilstrekkelig hensyn til stålet og behandlingen det har fått, sier han videre.

Av bilene på denne listen er det en overvekt av små og rimelig biler. Det er også tre modeller som i praksis er samme bil: Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo.

Les også: – Hvor mange år kan man ha problemfritt bilhold?

Etter noen år

– Myten om at alle bilemerker er gode mot rust får seg en alvorlig knekk her. Selv om det også skal sies at de fleste biler har blitt bedre de siste årene - er det fortsatt store forskjeller ute og går, sier Brooms bilekspert Benny Christensen..

– Det mest interessante her er når bilene etter hvert blir litt tilårskommene bruktbiler. De første årene går det stort sett bra med alle. Det er først etter noen år man virkelig ser forskjellen på god og dårlig beskyttelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik fjerner du rust fra kniven

Tenke seg godt om

– Min anbefaling er å alltid sjekke en bruktbil litt nøye før kjøp. Aller helst få den på en løftebukk slik at man får sjekket indre og på nedre del av karosseriet. Det er nemlig her «styggedommen» ofte kommer først. Sjekk også hjulbuer og nedkant av karosseriet nøye, det er ofte her det starter.

– Dessverre er det slik at når bilen først har begynt å ruste - da vil problemet aldri forsvinne av seg selv. Det vil kreve jobb og påkost, ofte så mye at det blir veldig usikkert om det egentlig lønner seg. Derfor skal du tenke deg godt om før du kjøper en bruktbil der rusten har begynt å sette sine spor. Det skal i alle fall veldig tydelig gjenspeiles i prisen, avslutter Benny.

Les også: Rust - her starter det oftest

Bilmodell

Testår

Rustgaranti

Karakter

Alfa Romeo 159

2006

8 år

1

Chevrolet HHR

2009

6 år

1

Chevrolet Matiz

2005

6 år

1

Chevrolet Kalos

2005

6 år

1

Citroën C1

2012

12 år

1

Citroën C-Crosser

2007

12 år

1

Kia Picanto

2005

6 år

1

Peugeot 107

2012

12 år

1

Peugeot 1007

2005

12 år

1

Peugeot 4007

2008

12 år

1

Toyota Aygo

2012

12 år

1

Kilde: Vi Bilägare (modellene er listet opp alfabetisk)

Les også: De gruer seg mest til å ha bilen på verksted