Meny

Ny veistrø gjør is til sandpapir

Ice-crust absorberer vannhinnen som dannes på glatt is og lager en sandpapiraktig overflate. Foto: Crust.no

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Absorberende friksjon suger opp den glatte vannhinnen som danner seg på isen.

I et forsøk på å skape et annerledes strømiddel som er effektivt på is og snø, og som også skal gi et bedre veigrep enn sand og singel,  har Stein D. Berge sammen med to andre utviklet et produkt han kaller Ice-Crust.

Middelet fungerer som en absorberende friksjon, og skal i løpet av sekunder etter påføring gjøre om glatt is til sandpapir.

Les også: Denne snøen skal brukes neste vinter

Markert bedre friksjon

– Svært få er klare over det. Men is er dekket av en mikroskopisk vannhinne. Det er det som gjør den glatt. Mens sand og grus kun legger seg oppå hinnen og isen, suger Ice-crust opp deler av denne hinnen, og når det er absorbert tilstrekkelig med fuktighet (eller det tilsettes fuktighet), så blir det en sandpapiraktig overflate på isen, forklarer Berge.

Ice-crust består av høyabsorberende, naturlige silikatmaterialer med liten kornstørrelse. Det er laboratorietestet hos Teknologisk institutt, og har gitt gode resultater.

– Vi har gjort både målinger og prøver som viser at Ice-crust har markert bedre friksjon enn strømidler uten absorpsjonsevne, sier Berge.

Les også: Solvarme skal få slutt på glatte veier

Avhengige av investorer

Per i dag selges produktet hos en rekke aktører over hele landet. Det brukes hovedsakelig av privatpersoner,  og noe brukes også i proffmarkedet.

Berge og hans medhjelpere ønsker å forske mer på det, for å kunne utvikle automatiserte systemer for kjøretøyer, flyplasser og veier.

Som sin første FoU-oppgave jobber de med å utvikle et automatisert, trykkluftbasert system for å skyte de absorberende partiklene under drivhjulene på busser, trailere og lastebiler. 

– Det finnes flere slike systemer i dag, men de er basert på sand som friksjonsmiddel, og det hører hjemme i steinalderen.  Men her trengs en investor for å komme videre, sier Berge.

Den store visjonen er å få frem systemer for flyplasser og veier.

Les også: Krever minst 5 mm mønsterdybde på dekk

– Perfekt til flyplasser

I utgangspunktet tror Berge absorberende friksjon vil egne seg godt til flyplasser.

– Det kreves mye mindre materiale per kvadratmeter enn sand og grus, og det lager et godt veigrep, sier han.

Berge legger til at det krever utvikling av det nødvendige utstyret som kan sammenlignes med en trykkeri-prosess, hvor påføring av midlet skjer under stor hastighet.

Han forklarer at oppfinnelsen er delt i to.

– Når materialet strøs tørt, gir det en høy nok friksjon til at gående og kjørende får et sikkert underlag. Når materialet derimot tilføres fuktighet, fryser det umiddelbart, og oppnår en sandpapir-liknende effekt som gir langt høyere friksjon, sier Berge, som tror dette kan være løsningen på flyplasser.

Og hvis det fungerer på flyplasser, er avstanden liten til at Vegvesenet kan se på mulighetene.  Men det er klart at økonomi og HMS-krav vil være sentrale, sier han.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus