Meny

Frankfurt Motor Show 2013

De nye bilene alle snakker om

Fiat 500 Living er 7-seter. Foto: Morten Larsen
Fiat 500 Living er 7-seter. Foto: Morten Larsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Her har du bilder og kort omtale av noen av de viktigste nyhetene i Frankfurt.

FRANKFURT (ABC NYHETER): Det er kjempestor interesse for bil i Europa, til tross for vanskelige økonomiske tider.

Det gjelder for bilfabrikkene at de ikke ligger på latsiden, men hevder seg i konkurransen. Her er noen bilmodeller vi vil stifte mer bekjentskap til i tiden som kommer.

Fiat 500 Living

Fiat smatter på karamellen som Fiat 500 er, og etter at 500 L er lansert, kommer Fiat nå med 500 Living. Lille Fiat 500 har nå blitt enda 60 centimeter lenger, og kan nå leveres som syvseter, noe som egentlig er ganske utrolig.

Men det er faktisk mulig, og de syv sitter greit også. Dette må være bilen for den barnerike familien som trenger en litt mindre enn middels stor bil. Den leveres med 105 hk tresylindret motor, og priser har vi ikke fått opplyst ennå.

Les også: Showet er igang

Nissan X-Trail

Nye X-Trail har sin debut i Frankfurt, og med sitt nye design har den designelementer fra Nissan Hi-Cross, konseptbilen som ble vist i Genéve i 2012.

Vi ble fortalt at X-Tral vi ha tre nye elektroniske systemer: Active Ride Control, Active Engine Break og Active Trace Control. Hva dette er må vi finner mer ut av og komme tilbake til.

Bilen kan også leveres som syvseter, og har sikkerhetsteknologi som filskiftevarsling, blindsonevarsling, «objekt i bevegelse» og «Around View Monitor» som vi omtalte da vi prøvekjørte Nissan Note. Intelligent parkeringsassistanse og nødbremsesystem vil være tilgjengelig når bilen er klar for salg. Men vi må vente til 2014 før den står i butikkene.

KIA Soul

Inspirert av konseptbilen KIA Track'ster er 2014-modellen av Soul helt ny, men beholder sin identitet som en SUV-lignende, liten bil. Med sitt høyreiste uttrykk, høye baklys og kantete skuldre er den lett gjenkjennelig som Soul.

Pris og detaljer må vi få komme tilbake til.

Les også: Toyota viser spennende konsept

Opel Insignia

Det er knyttet spent forventning til nye Insignia. Den utgående modellen har vært en bil mange har ønsket seg, men høy pris og høyt drivstofforbruk har trukket for mye ned for de fleste. Nå skal ikke vi spå vor mye om nye insignia eller Sportversjonen, men heller vente til testen vi snart skal gjennomføre er gjort.

Citroen Grand 4C Picasso

Nye Citroën C4 Picasso kommer vi snart tilbake til, den skal vi teste om kort tid. Men i Frankfurt er det stor interesse for versjonen med syv seter; Citroën Grand C4 Picasso.

Konseptbilen Cactus skal vi komme tilbake til, men de to nye C4 Picasso innvier den nye plattformen EMP2 som skal tilpassen ulike versjoner og ulik bruk. I sin klasse er den best når det gjelder utslipp av CO2, som er på 98 g/km. NOx er et problem på dieselmotoren, men her er utslippet også lavt, takket være en katalysator som tar seg av dette. Motoren er på 150 hk samt en versjon på 180 hk som foreløpig blir å finne i DS5.

Grand C4 Picasso med syv seter skiller seg fra vanlig C4 Picasso med en noe større kupé og takrails. Den er 16 centimeter lenger enn vanlig Picasso. Fronten er litt anderledes, og bak har den et helt eget design med tredimensjonale LED-lys.

Honda Civic Tourer

Dette er stasjonsvognen mange Honda-entusiaster har ventet på.

Civic Tourer tilbys med den nye 1,6 i-DTEC dieselmotoren. Motoren er den letteste i sin klasse, har et dreiemoment på 300 Nm  og et CO² utslipp fra 99g/km. Civic Tourer tilbys også med Hondas 1.8 i-VTEC motor med manuell eller automatisk girkasse, med et utslipp fra 148g CO² per km.

Et helt nytt adaptivt støtdemper-system (Adaptive Damper System – ADS) skal øke stabiliteten og komforten i Civic Tourer under vekslende lastevekt og kjøreforhold.

Lasterommet gir plass til tre store Samsonite-kofferter og to av typen «håndbagasje». Vi fikk demonstrert at Tourer tok to store og fire små kofferter på standen. Bagasjeromstrekket kan trekkes over, slik at koffertene skjules. Bagasjeplassen er 624 liter med baksetet oppe, målt opp til vinduet. Med bakseteryggen nede, målt opp til taket er det plass til 1.668 liter.

Bagasjeromstrekket har et eget, lite rom, slik at det kan stues vekk når det ikke benyttes.

Les også: Audi viser konseptbil

Mercedes Benz Concept S-Klasse Coupé

Stjernen på standen til Mercedes var uten tvil konseptbilen på S-Klasse Coupé. Vi tror på Christoffer Nøkleby, presseansvarlig for Mercedes hos Bertel O. Steen, når han sier at produksjonsversjonen av bilen sansynligvis ikke kommer til å skille seg vesentlig fra konseptet vi ser her i Frankfurt.

Antagelig får vi svar på dette under Genéve-utstillingen i mars neste år. Det er jo bare å innse at dette blir en bil som kommer til å lyse opp i gatebildet når den tid kommer.

Bilen har kortere akselavstand og er generelt noe mindre enn sitt opphav, men den vi kan se her på utstillingen har en stor berøringsskjerm på dashbordet.

Motoren er en 4,7 liter V8, og ryktet sier at girkassen kommer til å bli en nitrinns automatkasse.

VW Golf Sportsvan

Denne versjonen av Golf kommer litt i skyggen av Golf R og elektrisk Golf. Men i Norge kommer dette til å bli en interessant bil for de som ønsker seg en Golf med bedre plass.

Den er kortere, men har større innvendige mål. Særlig takhøyden bak er bedre. Så er akselavstanden 5 cm lengre, og sammen blir plassen bak en god del bedre. Baksetet kan skyves hele 18 cm forover for å gi bedre plass til bagasje samtidig som man får med seg passasjerer.

Dette er også en såkalt konseptbil, men vil neppe forandre seg særlig til den er i produksjon.

Les også: Opel er på banen igjen

Ford S-MAX Concept

Mens vi snakker om konseptbiler, må vi ta med Fords nye S-MAX samtidig. Nå er den kommet i samme design som de andre Ford-modellene, og denne er etter vårt syn en av de bedre. Mens den gamle var litt tradisjonell og stiv i designet, er den kommende modellen sportslig, elegant og luksuriøs.

KIA Soul

Helt nye Kia Soul har beholdt mye av sin originale design, men har fått mer moderne linjer, forbedrede egenskaper og mer effektive motorer. Kia Trackster fra 2012 og har inspirert designerne av nye Soul, men den har beholdt sitt individualistiske preg.

Motoralternativer, ytelser, forbruk, utstyr og priser vil vi komme tilbake til når nye Soul kommer for salg våren 2014.

Suzuki SX4 S-Cross

Få lager så attraktive og samtidig fornuftig prisede biler som Suzuki. Denne nye bilen blir nok en skarp konkurrent til biler som Peugeot 3008, Nissan Qashqai og Kia Sportage. Vi får om kort tid anledning til å prøvekjøre bilen, og vil komme tilbake med de inntrykk det gir.

Les også:

Minimalistenes bobil

Er dette den fullkomne bilen?

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus