Meny

Sportslige plugin-hybrider er her

Bare få dager før utstillingen slapp det ut at Porsche skulle lansere sin 918 Spyder her i Frankfurt. Foto: Morten Larsen
Bare få dager før utstillingen slapp det ut at Porsche skulle lansere sin 918 Spyder her i Frankfurt. Foto: Morten Larsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Plugin-hybrider har vært superpraktiske og ofte små familiebiler, nå blir det annerledes.

Frankfurt, Tyskland (ABC Nyheter) Sist mandag kveld fikk vi presentert den godt bevarte hemmeligheten til Porsche, nemlig Porsche 918. En fullblods sportsvogn, men også en ladbar bil.

Men det som er en mer realistisk bil for det norske entusiastmarkedet kommer til å bli BMW i8, som endelig er klar for produksjon - en bil vi håper å få se en del av hos oss på berget.

Så langt har plugin hybridbiler vært relativt små og praktisk anlagte biler for kjernefamilien. Toyota Prius Hybrid Plug-In er en slik. Ikke noe galt i det, men nå får vi biler for de litt "ville og gale".

BMW i8 er faktisk også praktisk, men i den forstand at det er en 2+2-seter, og dørene åpner slik at man kan stå ganske nær andre biler uten at det blir problemer med å klatre ut og inn av bilen.

Den er ganske lang, 4,7 meter, og dermed ikke spesielt liten. Akselavstanden er på 2,8 meter, men fordi den er laget i karbonfiberforsterket plast og aluminium, veier BMW i8 i underkant av 1.500 kg, slett ikke verst.

Les også: Showet er igang

Drivverkets bidrar også til den lave vekten; BMWs nye 1,5 liters tresylindrede TwinPower Turbo motor driver bakhjulene. Den yter 231 hk og er koblet opp mot en sekstrinns automatkasse. Forhjulene drives av en elektromotor på 131 hk, som får energien fra et lithium-ion batteri.

Med begge kraftressursene i full pakke, propelleres bilen fra 0 til 100 på respektable 4,4 sekunder, nok til å imponere, naboer og diverse venner.  Toppfarten er låst til 250.

Les også: Er dette din drømmebil?

I ren elektrisk modus kan den kjøre 35 kilometer, med en toppfart på 120 km/t. Lading kan gjøres både med strøm fra en normal stikkontakt hjemme, og fra diverse offentlige ladestasjoner. Her er det bare å lade i vei, bilens elektronikk tar seg av alt, uten fare for overlading.

Vektfordelingen foran/bak er nær opptil 50/50, noe som borger for BMWs velkjente kjøreglede. 20-tommers aluminiumsfelger er standard, men som alternativ kan felger laget av karbonfiber bestilles. De er tre kilo letter hver, og som kjent er uavfjæret vekt spesielt viktig.

Karosseridesignet er i tråd med i-seriens stil. Nyregrillen er der, men er for det meste blokkert av for å gi så liten luftmotstand som mulig. Undersiden av bilen er tildekket, og diverse aerodynamiske effekter har fått luftmotstandskoeffisienten ned i cD 0,31.

Les også: Så lenge varer batteriet i elbil

Hovedlyset fortjener en kommentar. Standard leveres bilen med LED hovedlys, men som tilleggsutstyr kan bilen som den aller første i verden (såvidt ABC Nyheter kjenner til) leveres med laserlys. Dette gir et ultrahvitt og meget sterkt lys om kan stilles meget presist.

Hvor behagelig det er å få slikt lys for møtende biler på bakketopper og over fartshumper vet vi ikke, men strømforbruket er halvparten av hva LED bruker i dag, og det er jo svært  lite.

Les også: Snart kan du kjøre på trykkluft

Les også: Bilkunst av skrap

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus