Svært mange slurver med reservehjulet

...ligger det egentlig et reservehjul bak i bilen, og er det luft i det? Svært mange må reddes ved punktering. (Foto: Berit B. Njarga)
...ligger det egentlig et reservehjul bak i bilen, og er det luft i det? Svært mange må reddes ved punktering. (Foto: Berit B. Njarga)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stoler på reparasjonssett - som så ikke fungerer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Svært mange nordmenn kjører rundt uten reservehjul, og må reddes når uhellet er ute og et av dekkene på bilen punkterer. Det viser NAFs bergingstall fra juli og august, hvor punktering kommer helt opp på tredjeplass på listen over bergingsårsak.

Les også: Ikke kjør i over 80 km/t med nye dekk

Mangler reservedekk

Ved nærmere halvparten av de 1211 registrerte tilfellene med punktering i sommer, manglet bilen reservehjul.

Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF sier hovedårsaken til at såpass mange må berges, er fordi reparasjonssettet som følger med bilen ikke klarer å reparere det punkterte dekket.

– De fleste punkteringer lar seg ikke reparere med et slikt tettemiddel, sier Engebretsen. Fremfor å stole på et produkt som han mener ikke vil fungere i de fleste tilfeller, anbefaler han å ta med et av vinterdekkene som reservehjul om sommeren, og motsatt om vinteren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er lov å tenke sjøl, understreker Engebretsen.

Les også: Er sommerdekkene utslitt? Her er de beste dekkene

Sjekker ikke hjulboltene

Også en del av de som har hatt med seg reservehjul, har glemt å sjekke om alt er på stell når de drar på kjøretur. Dermed har også en del av disse endt opp i NAFs statistikker, med totalt 888 punkteringer. Hjulbolter som er skrudd for hardt fast er en svært vanlig årsak til at de som har reservehjul liggende i bilen, og punkterer, likevel må få hjelp. – Mange kjører rundt med hjulbolter som er skrudd for hardt fast, og mangler verktøy til å få skrudd dem opp, sier Engebretsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For hardt strammede hjulbolter kan dessuten føre til at de knekker, ikke minst når man kjører med en tungt lastet bil. I sommer måtte 31 personer berges på grunn av nettopp knekte hjulbolter.

– Det har heldigvis ikke vært personskader som følge av dette, men dette kan være svært trafikkfarlig, påpeker Engebretsen, som tror mange såkalte profesjonelle ofte strammer hjulboltene for hardt til. Og mens noen kjører rundt med for stramme bolter, gjør andre det stikk motsatte. Også løse bolter er en viktig årsak til punkteringer i sommer. Antakelig er dette også årsaken til at hele 71 personer mistet hjulet under kjøring i sommer.

Les også: Husk lufttrykket før du kjører langt

Derfor måtte vi berges av NAF i juli og august, i Norge:

  • Motorfeil
  • Batteri
  • Punktering
  • Tenningsfeil
  • Drivverk
  • Ulykke/kollisjon/utforkjøring
  • Utelåsing/selvforskyldt
  • Drivstoff feil/mangel
  • Bremser
  • Kjøling