Ford blir «litt» premium

PÅKOSTET: Slik ser neste generasjon Mondeo ut i Vignale-utgave. Den kommer først til Norge i 2015. Foto: Øivind Skar
PÅKOSTET: Slik ser neste generasjon Mondeo ut i Vignale-utgave. Den kommer først til Norge i 2015. Foto: Øivind Skar
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vignale er Fords oppskrift på finere bil og oppgradert eieropplevelse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

FRANKFURT (NTB TEMA): – Vi ser at vi henter flere kunder fra de såkalte premiummerkene. Dette er eiere som ofte er vant til god kundebehandling, og som stiller ekstra krav til sine biler. Vårt svar til denne kundegruppen vil være Vignale, som rulles ut i 2015, sier Fords informasjonsdirektør Anne Sønsteby.

Det var i forkant av den gigantiske bilmessen i Frankfurt at Ford informerte om konseptet som er ment å løfte Ford som merkevare – både i forhold til produktet og eierne.

Les også: Sinte menn kjører Ford - innadvendte kvinner Opel

Lexus som modell

Uten at Sønsteby eller andre i Ford vil innrømme det direkte, er det Lexus – og deres måte å ta vare på kundene på – som er inspirasjonskilden.

Den første Vignale-modellen blir Mondeo, men det skjer først etter at modellen som lanseres i Norge mot slutten av neste år, har vært i handelen noen måneder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I konseptet ligger at flere modeller skal oppgraderes på samme måte, med:

  • bedre materialvalg og kvalitet i interiør og seter
  • premiumpreg utvendig, for eksempel med mer krom på dørhåndtak
  • mer raffinert utstyr
  • bedre kundebehandling
  • i sum en større bruker- og eieropplevelse

Les også: Slik skal Volvo se ut i fremtiden

Skillelinjer viskes ut

– Ford er per definisjon en volumprodusent og ikke premium slik som Audi, BMW, Lexus, Mercedes og Volvo. Samtidig orienterer volummerkene seg oppover for å distansere seg fra billigmerker à la Dacia som kommer nedenfra. Og premiumprodusentene skrur opp volumet for å flere kunder og derigjennom bedre bunnlinjen. I dette bildet viskes skillelinjene ut.

Det er ikke lenger slik at all avansert bilteknologi nå først kommer på luksusbilene. Det har vi eksempelvis sett hos Ford, Opel og Volkswagen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vignale som konsept er langt fra ferdigutviklet, men det er allerede klart at kun et begrenset antall forhandlere får være med.

Gratis?

Serviceytelser som å hente bilen hos kunden når den skal på service, og bringe den nyvasket tilbake, vil bli «gratis» for Vignale-kunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå var det nettopp Henry Ford som sa de berømte ordene om at det «finnes ingen gratis lunsj». Altså må noen plukke opp regningen, men Sønsteby har ikke detaljene klare. Trolig legges det hele inn i bilens pris, akkurat som premiumprodusentene i dag ofte fakturerer 10 til 30 prosent mer for selve bilen enn hva masseprodusentene kan – uten at dette på noen måte reflekteres i den samme produsentens produksjonskostnader.