Test: Skoda Octavia RS

Skodas svar på GTI

Skoda Octavia RS kler rødt svært godt. Det sorte glasstaket gir bilen et tøft preg. Foto: Morten Larsen

Den er potent så det rekker, men likevel fornuftig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Praha (ABC Nyheter) Med en lavmelt men tydelig knurring som fra en topptrimmet rallybil skyter bilen fart ut på landeveien. Jeg sitter i siste skudd fra Skoda, en Octavia RS, og har justert ratt og sete til en perfekt sittestilling for å angripe svingene her nede i Tjekkia.

Da jeg satte meg inn i bilen falt øynene på en knapp på midtkonsollen som vekket min nysgjerrighet. Med den kan man velge mellom fire innstillinger; Normal, RS, Eco eller individuelt oppsatt innstilling.

Før jeg kjørte ut på veien valgte jeg selvsagt RS. En ting er at styringen strammes opp, DSG-kassen får også et mer sportslig syn på giringen, og motoren har plutselig «growlet» fra en relativt blodtrimmet turbo rallybil.

Lyden stammer fra noe ingeniørerne kaller for lydgenerator. Ved høy fart gjør den ikke spesielt mye av seg, men i lav fart er den potente lyden svært mye tilstede.

Det er nesten så man litt beskjemmet undrer seg på om bilen støyer for mye når man kjører gjennom en småsøvnig landsby. Men så viser det seg altså at det i all hovedsak er inne i bilen motorlyden er hørbar. Det kommer at at det er en høytaler i torpedoveggen (mellom motor og kupé) som står for lydopplevelsen. Noe tilsvarende har også Toyota GT 86, men der sitter lydanlegget bak baksetet.

Lyden er kul, men bare en illusjon, egentlig. Da er multilink bakhjulsoppheng noe helt annet og virkelig. Det er hjulopphenget Skoda Octavia RS er utstyrt med, og det er en racerbil verdig. Foran er det MacPherson med et lavt montert triangel oppheng som skal gi bedre stabilitet.

Octavia RS er senket 15 mm, og sammen med XDS elektronisk differensialbrems gir dette en stabil og svært potent bil med gode kjøreegenskaper.

Unikt for GTI-klassen er at Octavia RS kan leveres som sedan/kombibil eller som stasjonsvogn. Den leveres med manuell 6-trinns girkasse, eller med en 6-trinns DSG-automatkasse.

Karosseridesign

En rød refleksstripe går i hele bilens bredde. Foto: Morten LarsenEn rød refleksstripe går i hele bilens bredde. Foto: Morten Larsen

Jeg falt for en detalj; en tøff, rød stripe med refleks under støtfangeren i hele bilens bredde. De elliptiske eksosrør gir bilen et hint av romfart. Sedanen har spoiler på bagasjelokket, stasjonsvognen har den på kanten av taket. I fronten er det store luftinntak med bikubegitter. Felger er det mye nytt og vakkert å velge mellom.

Bi-xenon hovedlys er nå standard, og en stripe LED-lys markerer bilen i dagslys. Ellers er den identisk med normal Octavia, bortsett fra RS-merket på bagasjelokket, da.

Les også: Antagelig årets viktigste billansering

Interiør

Setene gir god sidestøtte, men dekker mye av utsikten for baksetepassasjerene. Foto: Morten LarsenSetene gir god sidestøtte, men dekker mye av utsikten for baksetepassasjerene. Foto: Morten Larsen

Sort er den sporty gjennomgangsmelodien i interiøret. Nå med røde sømmer på ratt, girspak og seter. En rødt felt på seteryggen pynter godt opp i alt det sorte.

Setene er gode å sitte i og med en høy nakkestøtte. Vær oppmerksom på at forsetene har bred nakkestøtte som dekker mye av sikten forover for baksetepassasjerene. En ulempe for barn som lett blir bilsyke.

Pedaler og kanal eller dørstokk er i rustfritt stål med RS-symbol, som også finnes på ratt, girkule, seter og gulvmatter.

Nytt for modellen er innlagt lys i innvendig dørhåndtak.

Swing CD/radio er standard, sammen med TFT skjerm og fire høytalere bak og fire foran. USB og AUX-kontakt gjør det mulig å bruke MP3-spiller. Anlegget kan oppgraderes til et Canton anlegg med et 8 tommers display.

Plass

En av de sterke sidene ved Octavia er den gode plassen. 610 liter i stasjonsvognen, og med bakseteryggen felt ned tar den 1.740 liter lastet opp til taket. Imponerende på en bil med såpass beskjedne, ytre mål.

Les også: Romslig og Superb limousin

Sikkerhet

Octavia RS er, som på vanlig Octavia, en bil med en rekke praktiske finesser. Som stikkontakt for uttak av strøm til pc og video for baksetet. Foto: Morten LarsenOctavia RS er, som på vanlig Octavia, en bil med en rekke praktiske finesser. Som stikkontakt for uttak av strøm til pc og video for baksetet. Foto: Morten Larsen

Skoda har som seg hør og bør lagt mye vekt på sikkerhet, og kan leveres med Front Assist; som er et nødbremsesystem, Lane Assistant; som aktivt styrer bilen slik at den holder seg i riktig fil dersom føreren har et øyeblikks ukonsentrasjon. En alarm begynner å ule dersom føreren ikke styrer selv på et gikk antall sekunder.

Dette kommer inkludert i Adaptiv fartsholder, som er ekstrautstyr. Da holder bilen en valgt avstand til bilen foran.

Crew Protect Assistant beskytter passasjerene med blant annet ni kollisjonsputer ved ulykker. Nå leveres bilen med kneputer og eventuelt sideputer bak.

Komfort

Dette er en GTI-bil, men ikke i for sterk grad på bekostning av komforten. Octavia RS er utstyrt med sportsunderstell og er derfor fast i fjæringen, men ikke i så sterk grad at det går ut over komforten. Hjulstøy over dårlig asfalt er absolutt til å leve med, og bilen er godt støydempet minst opp til hastigheter vi har anledning til i Norge.

Setene leveres i stoff og skinn, eller bare skinn.

Les også: Vellykket hat-trick for ny Peugeot

Motor

To nye motorer er utviklet for Octavia RS. Den ene er en toliters turbodiesel på 184 hk. Den drar lett bilen opp i 232 km/t, men det mest interessante er at drivstofføkonomien er vesentlig forbedret. Hele 19% snakker vi om.

Den andre er en toliters bensinmotor på 220 hk. Den gjør null til hundre på 6,8 sekunder, 0,4 sekunder raskere med manuell girkasse i forhold til den gamle bilen. Og her snakker vi dessuten om en reduksjon i drivstofforbruket med 17%.

Begge motorene er fleksible med et godt dreiemoment fra lave turtall. Dieselmotoren nøler et kort øyeblikk før den gir et skyv i ryggen og drar avgårde.

Les også: Vær tydelig i trafikken

Girkasse

Bilen leveres med valg mellom to girkasser; en manuell girkasse og den sagnomsuste DSG-kassen. Den manuelle fungerte utmerket, og ble for meg det foretrukne alternativet til å så sportslig bil.

Men for all del, smaken er så forskjellig. DSG-kassen girer mykt og raskt, den kan settes i manuell giring med girspaker på rattet (type paddleskift). Girspaker på rattet blir standard på Octavia RS i Norge, og gjør DSG til et attraktivt alternativ.

Les også: Alfa Romeo med nydelig girkasse

Kjøreegenskaper

Bilen har progressiv styring, det vil si at rattet blir mer følsomt jo fortere det går. Dessuten er bilen utstyrt med elektronisk kontrollert diffensialbrems. Det betyr at motoren med høy ytelse er bedre i stand til å overføre kreftene til drivhjulene.

Forhjulsdrift er som kjent ikke alltid ideelt når vi snakker om et par hundre hester. Men her fungerte det fint. Det skulle skikkelig provosering til for at et forhjul skulle slippe.

På veien fremstår Octavia RS som en GTI-bil med en god balanse mellom rene racing-egenskaper og brukeligheten på vanlig vei. Den krenger lite, og oppførte seg sivilisert over svært så ujevn asfalt og dårlig tilpassede kumlokk.

Forbruk og miljø

Med to nye motorer er det verd å merke seg at drivstofforbruk og CO2-utslipp nå er redusert med 19% for dieselmotorens del, og med 17% for bensinmotoren. Testen ga ikke mulighet for å sjekke om det oppgitte drivstofforbruket stemte med virkeligheten.

Utstyr

Hvor velutstyrt du ønsker å gjøre bilen utover disse utstyrsnivåene er opp til deg, det skal i hvertfall ikke stå på utstyrslisten – som er lang og innholdsrik.

Her kan du velge parkeringsassistent til 5.700,-. Den finner parkeringsplass som er stor nok, og styrer bilen perfekt inn på plass. Alt du trenger å betjene er gass og brems. Du kan få bilen med stort soltak til 8.500,- og såkalt Traveller Assistant, som består av Columbus navigasjon, filassistent og trafikkskiltgjenkjenning koster 14.500,-.

I prisoversikten har vi valgt DSG-kassen til TSI-motoren. Hvis man plusser på endel ekstra utstyr vil nok prisen skvette opp i noe over 500.000,-.

Les også: Bilnyheter med god plass i Genéve

Pris

Innstegsmodellen koster 386.500, men det anbefales å gå opp i utstyrsnivå, og medmindre du kjører ofte og mye, vil jeg anbefale bensinmotoren. Der får du mest rally-lyd, og bensinmotorene er i ferd med å ta igjen dieselmotorene når det gjelder gunstig drivstofforbruk og CO2-utslipp. Dessuten er Nox-utslippet betydelig lavere. Dét er godt for nærmiljøet.

Konklusjon

Skoda Octavia RS er en leken bil, som også er en bil for de som ønsker en romslig, praktisk men sinna og potent bil. Altså er det en bil som bringer frem den gutten i mannen og rampen i jentene, uten at bilen er for stiv og ukomfortabel å kjøre til hverdags.

Det er ikke enkelt å peke ut direkte konkurrenter, men Ford Focus ST, Mini Cooper S PaceMan og Hyundai Veloster Turbo kan kanskje regnes som dét.

Les også: En bil du har fortjent?

Les også: M for Magisk

Tekniske data

Skoda Octavia RS

2,0 TDI

2,0 TSI

Pris, kr

386.500

472.500

Motorkonfigurasjon

4 på linje

4 på linje

Slagvolum, cm3

1.968

1.984

Motoreffekt, hk/kW

184/135

220/162

Dreiemoment, Nm v/turtall

380/1.750

350/1.500

Co2-utslipp (gram/km)

132

142

Forbruk blandet kjøring, l/mil

0,51

0,62

Akselerasjon 0-100 km/t, sek.

8,3

6,8

Toppfart, km/t

228

248

Svingdiameter, meter

N/A

N/A

Lengde (mm)

4.685

4.685

Bredde (mm, inkl speil)

1.814

1.814

Høyde (mm)

1.449

1.452

Akselavstand (mm)

2.680

2.680

Sporvidde for/bak, (mm)

1.535/1.506

1.535/1.506

Bakkeklaring, cm

N/A

N/A

Vekt (kg)

1.425

1.507

Nyttelast

542

566

Tilhengervekt m/brems (kg)

N/A

N/A

Bagasjerom min/maks (liter)

590/1.580

610/1.740

Drivstofftank (liter)

N/A

N/A

Drivstoff

Diesel

Bensin

Girkasse

6 trinns man

6 trinns DSG

Euro NCAP, barn/voksne

86/93

86/93

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus