Nå gjør de comeback etter konkursen

Nå skal det ikke være lenge til det ruller ut biler fra Saab-fabrikken i Trollhättan igjen. I første om gang er det snakk om «gamle» 9-3 som skal få et nytt liv med nye motorer og endel ny teknikk.
Nå skal det ikke være lenge til det ruller ut biler fra Saab-fabrikken i Trollhättan igjen. I første om gang er det snakk om «gamle» 9-3 som skal få et nytt liv med nye motorer og endel ny teknikk.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fabrikken har stått stille lenge - men nå skjer det ting.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det nærmer seg toårs-dagen for Saabs konkurs – og det har ikke rullet nye biler ut fra fabrikken i Trollhättan siden april 2011.

Men nå begynner det så smått å røre på seg hos selskapet som til slutt kjøpte konkursboet. Nevs – eller National Electric Vehicle Sweden – bekrefter nå at de i prinsippet er klare til å starte produksjonen igjen og at de første bilene kan forlate fabrikken senere i høst.

300 arbeidere er rekruttert og på plass i Trollhättan.

Les også: Se hvilken bil som gjenoppstår

Sterkt på overtid

Planen til Nevs er å bygge en elektrisk versjon av Saab 9–3 ved denne fabrikken, der særlig det kinesiske markedet vil være viktig. Nevs hadde drevet utvikling av en elbil-modell i Japan og Kina en tid før de overtok Saab.

Elbilen skal etter planen komme til neste år, og da er det snakk om en vesentlig oppdatering av 9–3 som var en gammel bilmodell da Saab gikk over ende. Den kom allerede i 2002, og var sterkt på overtid de siste årene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Saab 9-3 kom helt tilbake i 2002, det er derfor på ingen måte noen ny bil den nye Saab-eieren Nevs nå skal lansere.

Les også: De gikk sammen og reddet Saab-museet

Kjøpe nye deler

Men først skal Nevs forsøke å skvise det siste ut fra 9–3 slik vi kjente den før konkursen. Ifølge bransje-nettstedet autonews.com skal de nå sette den i produksjon med både bensin- og dieselmotor.

Her har Nevs hatt en omfattende jobb med å skifte ut teknologi fra den tidligere Saab-eieren General Motors (GM). Dette fulgte nemlig ikke med i konkursboet, noe som har gjort at Nevs måtte ut og kjøpe motorer og en god del andre deler fra andre leverandører.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Alt om Saab på Broom – her får du full oversikt:

Potensial i Kina

Nevs skal ha ambisjoner om å selge bilen i enkelte europeiske markeder, dessuten i Kina.

Det svenske hjemmemarkedet er sannsynligvis selvskrevet, selv om "nye" Saab helt sikkert bil bli møtt med skepsis her. Da er nok sjansene bedre i markeder der kundene ikke i like stor grad er opptatt av om en bilmodell begynner å trekke på årene. Med de rette kontaktene og ikke minst distribusjon, bør det kinesiske markedet ha potensial i så måte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Sinte menn kjører Ford - innadvendte kvinner Opel

Ambisiøse mål

Parallelt med dette jobber altså Nevs med den elektriske utgaven som skal komme i 2014. Her skal de bruke batterier fra sitt søsterselskap Beijing National Battery Technology, som i dag produserer batterier brukt i bybusser.

Forretningsplanen til Nevs går på at de i løpet av 2016 skal komme opp i en produksjon på 120.000 eksemplarer av elbilutgaven av 9–3. Det er ambisiøst – særlig når vi vet at Saab i sitt aller beste produksjonsår (2006) leverte ut 133.000 biler.

Les også: Dette kan være et skikkelig bruktbilkupp nå