Mercedes-Benz E 200 Coupé 2013

Endelig en fullblods coupé

VELKLEDD: Mercedes-Benz E 200 Coupé får lange blikk, uansett hvor den viser seg. Foto: Terje Bjørnsen
VELKLEDD: Mercedes-Benz E 200 Coupé får lange blikk, uansett hvor den viser seg. Foto: Terje Bjørnsen

Mercedes-Benz har aldri laget en bedre coupéversjon av E-klasse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Testdata

Mercedes-Benz E 200 Coupé

  • 60-100 km/t, 4. gir: 6,5
  • 60-100 km/t, 5. gir: 9,3
  • 60-100 km/t, kickdown: 4,6
  • 80-120 km/t, 4. gir: 7,1
  • 80-120 km/t, 5. gir: 10,1
  • 80-120 km/t, 6. gir: 12,9
  • 80-120 km/t, kickdown: 5,9
  • Støy tomgang, dBA: 40,1
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,4
  • Støy 80 km/t, dBA: 66,6
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,9
  • Testforbruk, l/mil: 0,68

Tekniske data

Mercedes-Benz C 200 Coupé

  • Motor, cm³: 1991
  • Effekt, hk ved o/min: 184/5500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 300/1200-4000
  • Egenvekt, kg: 1585
  • Tilhengervekt, kg: 1800-750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 470/179/140
  • Bagasjerom, liter: 450
  • Standard dekkdimensjon: 235/45-17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,6
  • CO2-utslipp, g/km: 140
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,8
  • Toppfart, km/t: 240
  • Pris fra, kr: 507 000
  • Pris testbil, kr: 697 818

Mercedes-Benz E-klasse fikk en kraftig oppgradering tidligere i 2013.

Ikke bare en lett facelift, men relativt store endringer utvendig, innvendig og på den tekniske fronten. Faktisk slik at man kan snakke om en halvveis ny bil.

Mercedes har ikke somlet med å lansere de ulike karosseriversjonene.

I tillegg til bestselgerne sedan og stasjonsvogn, har også cabriolet- og coupémodellen av E-klasse kommet med de nye endringene.

Coupé-modellen av E-klasse har ikke alltid vært trykket like tett til hjertet hos dem som liker todørs coupeer eller sportslige GT-modeller.

I mange tilfelle har bilene vært småkjedelige sammenlignet med mer skreddersydde konkurrenter, en mindre praktisk todørsversjon av sedanen. Og med et utseende designavdelingen neppe brukte overdrevent mye tid på.

Så spørs det om den nye E-klasse coupé evner å endre våre oppfatninger.

Les også: Her er de vanligste tabbene etter trafikkuhell

Kjøreegenskaper: 5

Vår Mercedes E 200 Coupé er utstyrt med AMG-pakken, der blant annet større 18-tommers hjul og sportsunderstell hører med.

Det setter sitt umiddelbare og positive preg på veiegenskapene. Bilen kjennes sportslig og direkte på svingete vei.

Dessuten er styreresponsen svært bra, slik at bilen kjennes livligere enn størrelsen skulle tilsi.

Etter en liten understyring for å si fra at «nå begynner vi», er bilen nøytral over et bredt fartsområde.

Les også: – Bilkøene koster samfunnet 2,5 millioner kroner per minutt

Motor: 4

Du kan velge mellom tre dieselmotorer fra 170-252 hk, og fem bensinmotorer med turboladete firere, samt V6 eller V8 med effekt fra 184-408 hk.

I utgangspunktet høres vår basismotor E 200 litt kjedelig ut, men kikker du på hva den toliters turbomotoren kan, blir bildet annerledes.

Her får du 184 hk ved 5500 o/m og et solid dreiemoment på 300 Nm mellom 1200-4000 o/m. Det gir toppfart på 240 km/t og oppgitt 0-100 km/t på 7,8 sekunder.

I noen situasjoner blir nykker girskiftene i det syvtrinns automatgiret mer enn vi liker.

Ved aktiv kjøring nøler kassen litt lenge før nedgiring, og når den først girer ned, blir det ofte hakk for mye.

Det løser du ved å gire manuelt med hendlene på rattet. Da får du utnyttet motorens fine mellomregister og belønnes med bedre flyt i kjøringen.

Les også: En 3-serie for Ikea

Ytelser: 5

Nye og moderne bensinturbomotorer har de siste årene imponert med solid trekkraft og underholdende spurtstyrke. Toliteren i E 200 Coupé er ikke noe unntak.

4,6 sekunder fra 60-100 km/t med kickdown er kjapt. Dermed har du godt overskudd i vanlig trafikk og solide kraftreserver om du vil kjøre forbi.

Når vi låser automatkassen i høye gir, ser vi også at motoren har styrke nok. Selv i 5. gir trekker det kraftig fra 60 km/t og oppover. I praksis betyr at bilen akselererer godt uten at automaten må gire i tide og utide.

Les også: Statens vegvesen: – Klipp hekken – unngå ulykker

Mercedes-Benz E 200 Coupe 2013=

FOR TO: Elegant utforming av baksetene gir topp sittekomfort. Foto: Terje Bjørnsen

Eksteriør: 6

Det er en helt annen stil over den nye E-klasse coupé enn tidligere versjoner. Nå ser bilen virkelig ut som en sportscoupé på egne hjul og ikke bare som en frisert sedanmodell.

Også den utvendige delen av AMG-pakken hjelper på. En mer aggressiv front, store felger, og stylingdetaljer kler coupeen enda bedre enn de vanlige modellene.

Les også: Eierne av disse bilene er mest sinna

Interiør: 5

Innvendig ser Mercedes E 200 Coupé nesten akkurat likedan ut som andre E-klasse-modeller, men det er ikke noe kritikkpunkt. God kvalitetsfølelse, og igjen gir AMG-pakken en sportslig kulisse som passer coupéversjonen utmerket.

Mercedes svikter ikke på funksjonalitet: Det er enkelt å ta seg inn i baksetet siden forsetene sklir godt unna vei, og benplassen er som i en god familiesedan. Litt lavere er det under taket, men to normalvoksne sitter bra i baksetet på lengre turer.

Dessuten er bagasjeplassen god (450 liter) og du kan felle ned baksetene i 60/40-forhold om lengre gjenstander skal med.

Les også: Er dette den fullkomne bilen?

Mercedes-Benz E 200 Coupe 2013=

VELFORMET: Sportssetene ser voldsomme ut, men er svært behagelige. Dessuten er det enkelt å komme seg inn og ut til baksetene. Foto: Terje Bjørnsen

Komfort: 5

AMG-pakken har utrolig tøffe multikonturseter som både er gode å sitte i og stilige å se på. Og som et viktig stil- og komfortelement, kopieres det samme setedesignet i baksetet.

Bak er det riktignok bare plass til to, men da i enkeltseter som ikke står mye tilbake for de foran.

Av Audi S-line, BMWs M Sport og Mercedes’ AMG, holder vi en knapp på sistnevnte som det beste kompromisset mellom kjøreglede og komfort.

Store ujevnheter takler de greit alle sammen, men på ruglete vei, småhumper og skarpe skjøter er Mercedes hakket smidigere enn de andre.

Støynivået er behagelig i lave hastigheter, ikke minst takket være den stillegående motoren.

Selv med solid dekkdimensjon holder hjulstøyen seg brukbart i bakgrunnen. 69 dBA i 100 km/t er akseptabelt, bilens sportslige karakter tatt i betraktning.

Les også: Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Sikkerhet: 5

E-klasse coupé er ikke testet av EuroNCAP, men strukturen i bilen er såpass lik den vanlige E-klasse, at vi lar EuroNCAP-testen være retningsgivende for sikkerhetsnivået.

Mercedes E-klasse ble kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP i 2010.

Resultatet ble fem av fem stjerner i totalkarakter. Delresultatene er jevnt over gode for bilklassen (dette er en bilklasse med høyt sikkerhetsnivå). E-klasse fikk imidlertid skussmålet “marginal” for sikkerheten ved kollisjon sideveis mot stolpe og for nakkesleng.

I den nye utgaven er grunnstrukturen den samme, men den har nå fått det Mercedes kaller Intelligent drive. Kort oppsummert er dette et sett av nye og/eller forbedrede sikkerhetssystemer – noen er standard og mange ekstrautstyr – som ved hjelp av forbedret sensorikk og mer datakraft snakker bedre med hverandre.

Når du setter deg inn, rekker en mekanisk arm deg beltet, og strammer det inntil deg etter at du har klikket det i lås.

Når vellet av sensorer i registrerer fare for en kritisk situasjon, settes en serie sikkerhetstiltak i verk. Den varsler deg, bremser for deg om du ikke reagerer, strammer beltene hardt inntil, lukker vinduer og takluke hvis de er åpne og gjør bilen klar for sammenstøt. Varselblinklys settes også på.

Les også: Transsibirsk roadtrip

Mercedes-Benz E 200 Coupe 2013=DET DYRE EKSTRA: For at Mercedes-Benz E 200 Coupé skal by på sitt beste, trenger du ekstrautstyr for betydelige summer. Foto: Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 3

Startprisen for Mercedes-Benz E 200 Coupé er 507 000 kroner. Det synes vi er et konkurransedyktig utgangspunkt.

Selvsagt trenger den som alle andre premiumbiler ekstrautstyr for å vise sitt rette jeg, men ikke nødvendigvis for nesten 200 000 kroner som i testbilen.

Når vi har krysset av det vi synes er viktig, er det automatgir (20.863,-), Driving assistance package PLUS (25.630,-) og AMG (33.500,-) som drar mest i pengegaloppen. Totalt sett ender vi med snaut 110.000 kroner i utstyr.

Nye E-klasse har ifølge den tyske kontrollinstansen Dekra en lav feilprosent og bilen holder seg tradisjonelt godt i verdi, selv om spesialmodeller kan være litt tyngre å selge enn for eksempel en stasjonsvogn.

Les også: Danker ut luksus-SUV-ene

Forbruk: 3

Ifølge EU-normen skal Mercedes-Benz E 200 Coupé bruke 0,6 l/mil ved blandet kjøring og slippe ut 140 gram CO2 per kilometer.

Vår faste forbruksrunde gir et ganske normalt resultat for bilstørrelse, vekt og motortype. Vi havner på 0,67 l/mil, og ser at du med mer by/nærkjøring i miksen, kan regne med et forbruk på ca. 0,9 l/mil.

For dem som tenker mye på drivstofforbruk, finnes bilen også i 220 CDI-versjon med 170 hk, men da blir nok ikke kjøreopplevelsen helt den samme.

Les også: Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz E 200 Coupe 2013=

STILRENT: AMG-pakken byr på en akkurat passe dose karosseripynt. Foto: Terje Bjørnsen

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Den nye E-klasse Coupé har fått de egenskapene vi har savnet hos forgjengerne. Den ser ut som en veldesignet coupémodell på egne hjul, samtidig som AMG-pakken tilfører den nødvendige sportsligheten. Selv med rimeligste motor har den ytelser som kaller på smilet.

Les også:

Dette er barnefamilienes drømmebil

Dette er bilene med de mest aggressive sjåførene

Våre beste Porsche 911-øyeblikk

Denne vanvittige Mercedes-en er GADs verk

Saken er opprinnelig skrevet for Vi Menn og publisert på klikk.no.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus