Dette gjør knappene på F1-rattet

KOMPLISERT: Dette er Ferraris Formel 1-ratt brukt i 2008. Her er det nok å henge fingrene i, for å si det sånn. (Foto: Ferrari)
KOMPLISERT: Dette er Ferraris Formel 1-ratt brukt i 2008. Her er det nok å henge fingrene i, for å si det sånn. (Foto: Ferrari)

Her er det mer å holde styr(e) på enn retningen. Vi sjekker hva man kan gjøre med rattet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hvis du har sett et Formel 1-løp vet du at det går fort. Farlig fort.

Men samtidig som førerne skal ha kontroll på kurver, nedbremsing og ting som skjer rundt dem på banen, skal de også ha kontroll på rattet.

Og det er enklere sagt enn gjort - i alle fall når man ser bildene av rattet de skal betjene.

Les også: Sitter du riktig i bilen?

Fargekoordinerte knapper

Gjør du et bildesøk på Google, finner du raskt ut at F1-ratt er fargerike saker. Det er det en grunn til.

Når du holder over 300 km/t er det greit å få gjort unna innstillingene raskest mulig, og det blir langt enklere om du har en farge å forholde deg til.

I videoen under blir årsaken enda klarere.

På rattet som vises er det nemlig hele 23 knapper eller brytere, og det er bare på forsiden av rattet. Noen produsenter plasserer også knapper på baksiden av rattet, fordi de går tomme for plass på forsiden.

Slik fungerer Ferraris F1-ratt fra 2008:

Ingen ratt er like

Så er det også en annen ting: Rattet på en Ferrari er langt ifra likt et BMW-ratt. Og ikke nok med det: Et BMW-ratt er ikke nødvendigvis likt et BMW-ratt.

Du kan også kjøre Formel 1 - hvis du har råd.

Som Autoevolution.com skriver var Nick Heidfelds ratt i 2009 annerledes enn lagkamerat Robert Kubicas ratt, selv om forskjellene var små. Den største forskjellen finner du i fargevalgene.

I tillegg er gripepunktene formstøpt etter sjåførens hender, slik at ergonomien er ivaretatt. Ingenting kan være overlatt til tilfeldighetene når det handler om tusendeler.

Hvis vi tar utgangspunkt i Heidfelds ratt er funksjonene slik:

Nick Heidfelds ratt fra 2009. (Foto: BMW/Autoevolution.com)

Nick Heidfelds ratt fra 2009. (Foto: BMW/Autoevolution.com)


1. Info fra FIA/Race Control

2. Girskifteindikator

3. Multifunksjonsdisplay (omdreininger, rundetider, hastighet, gir)

4. Gir i "fri" (vanligvis mens bilen er inne til et pitstop)

5. W – Aktivere fremre vinge

6. Multifunksjonsknapp

7. K – KERS Boost-knapp

8. – (preset ned)

9. + (preset opp)

10. Ack – Mottatt beskjed (Acknowledge)

11. PL – Fartssperre (Pit lane limiter)

12. BB – Bremsebalanse

13. R – Radio

14. Box – Pit Box

15. SC – Safety Car

16. D – Brukes for å få drikke (Drink)

17. Pr – Problem Marker Button

18. Differential - aktiverer differensialbrems/lås

19. Preload – Differensial settinger

20. Differensial

21. Info til Pitcrew

22. Valgknapp (KERS, front wing, RPM)

23. Dekktilpasning (Tire adaptation)

24. Vingeinnstillinger – (Presetting front wing)

25. Pedal Map - Justerer følsomheten

26. Fuel Mix - Justerer blandingsforhold

27. Gir opp (Upshift Paddle)

28. Gir ned (Downshift Paddle)

29. Clutch - kløtsj

Kilde: Autoevolution.com

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus