Dette gjør knappene på F1-rattet
Her er det mer å holde styr(e) på enn retningen. Vi sjekker hva man kan gjøre med rattet.
Hvis du har sett et Formel 1-løp vet du at det går fort. Farlig fort.
Men samtidig som førerne skal ha kontroll på kurver, nedbremsing og ting som skjer rundt dem på banen, skal de også ha kontroll på rattet.
Og det er enklere sagt enn gjort - i alle fall når man ser bildene av rattet de skal betjene.
Les også: Sitter du riktig i bilen?
Fargekoordinerte knapper
Gjør du et bildesøk på Google, finner du raskt ut at F1-ratt er fargerike saker. Det er det en grunn til.
Når du holder over 300 km/t er det greit å få gjort unna innstillingene raskest mulig, og det blir langt enklere om du har en farge å forholde deg til.
I videoen under blir årsaken enda klarere.
På rattet som vises er det nemlig hele 23 knapper eller brytere, og det er bare på forsiden av rattet. Noen produsenter plasserer også knapper på baksiden av rattet, fordi de går tomme for plass på forsiden.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSlik fungerer Ferraris F1-ratt fra 2008:
Ingen ratt er like
Så er det også en annen ting: Rattet på en Ferrari er langt ifra likt et BMW-ratt. Og ikke nok med det: Et BMW-ratt er ikke nødvendigvis likt et BMW-ratt.
Du kan også kjøre Formel 1 - hvis du har råd.
Som Autoevolution.com skriver var Nick Heidfelds ratt i 2009 annerledes enn lagkamerat Robert Kubicas ratt, selv om forskjellene var små. Den største forskjellen finner du i fargevalgene.
I tillegg er gripepunktene formstøpt etter sjåførens hender, slik at ergonomien er ivaretatt. Ingenting kan være overlatt til tilfeldighetene når det handler om tusendeler.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHvis vi tar utgangspunkt i Heidfelds ratt er funksjonene slik:
Artikkelen fortsetter under annonsen