– Bilkøene koster samfunnet 2,5 millioner kroner per minutt

MILLIONREGNING: Rushtrafikken i Oslo og fire andre norske byer koster samfunnet 2,5 millioner i minutter. Foto: Heiko Junge / Scanpix
MILLIONREGNING: Rushtrafikken i Oslo og fire andre norske byer koster samfunnet 2,5 millioner i minutter. Foto: Heiko Junge / Scanpix

Køene i fem av Norges største byer koster samfunnet flere millioner hver dag, ifølge undersøkelse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En undersøkelse gjennomført av TNS Gallup på vegne Norges automobil-forbund (NAF) viser at ett minutts køståing i fem av Norges største byer koster 2,5 millioner kroner.

Politisk rådgiver i NAF, Geir Malmedal, sier til Bergens Tidende at køståing har store økonomiske utgifter.

– Vår samfunnsøkonom har sett på kostnadene av bilkøene, for den enkelte trafikant og for næringslivet. Nedsatt hastighet har store konsekvenser for privat næringsliv, når arbeidere taper arbeidstid. I tillegg kommer miljøkonsekvenser som utslipp av svevestøv og lignende. Det har store økonomiske utgifter, sier Malmedal til Bergens Tidende.

Les også: Dette koster firmabilen

Står lenge i kø

Det er privatpersoner, privat næringsliv og det offentlige som må ta regningen for at folk blir stående fast i kø.

NAF mener man for kostnaden det koster å stå i kø kunne ha bygd ut kollektivtilbudet i storbyene, eller vei som tåler tett trafikk.

Les også: Skal du kjøpe ny eller brukt bil?

Strenge restriksjoner

Jan Usterud Hanssen, forsker ved Transportøkonomisk institutt, mener denne typen regnestykker kan tolkes på ulike måter.

– Dette er ikke et enkelt regnestykke. Det NAF ser på her, er bare en bit av hele bildet. Men det er klart bilkøene utgjør en alvorlig kostnad, sier Usterud Hanssen til Bergens Tidende

Også han mener man må bygge ut kollektivtilbudet, men han påpeker at man må ha strenge restriksjoner på biltrafikken om man skal unngå all bilkø.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus