Er dette din drømmebil?

Formen er klassisk frontmotorkonsept. Foto: Produsent

Det er i hvert fall det nærmeste vi har kommet uttrykket «skjønnheten og udyret».

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

At den tar seg godt ut, er det sikkert delte meninger om. Vi synes den er spektakulær og vakker. At den er et udyr må vel sies å være udiskutabelt.

Eller hva sier du om 950 hk, toppfart på rundt 350 km/t og 0 til 200 på godt under ti sekunder? En frontmontert V12-motor, utviklet av tidligere teknisk direktør i Ferrari, Claudio Lombardi. Han har flere motorer med VM-seire på merittlisten.

Bilen er bakhjulsdrevet og en hybrid, som betyr at motoren jobber sammen med en elektromotor som yter 160 hk og har et dreiemoment på 200 Nm. Det betyr at stempelmotoren yter 790 hk og 650 Nm. Elektromotoren er synkronisert med clutchen for superraske girskift.

Les også: Heftig lydopplevelse

Fransk designer

Skapelsens designer er Samuel Chuffart. Foto: ProdusentSkapelsens designer er Samuel Chuffart. Foto: Produsent

Det er designfirmaet Icona i som står bak prosjektet, og til å designe bilen har de hentet franskmannen Samuel Chuffart, som nå er sjef for design hos Icona. Han har bak seg åtte år hos Nissan, hvor han var ansvarlig for det designspråket Nissan har i dag. Fra Nissan gikk han til Jaguar-Land Rover før han ble hanket til jobben som sjefsdesigner for Icona i 2008. Han er også ansvarlig for en rekke biler som vil bli presentert i tiden fremover.

Icona ble etablert i 2010, og har sterke bånd til den italienske byen for bildesign Torino. Den vesentlige del av kundemassen til Icona er imidlertid i folkerepublikken Kina, og hovedkontoret befinner seg derfor i Shanghais Lujiazui-distrikt.

Les også: Vakker industridesign i Genéve

Firehjulsdrift også

Vulcano ble presentert på Shanghai-utstillingen i april, og finnes i en versjon med firehjulsdrift også. Den har to elektromotorer som driver forhjulene, og en V6-motor som tilsammen yter 870 hester. Denne bilen er satt opp mer som en racerbil.

Begge bilene har selvsagt bremser levert av Brembo. Felgene er i aluminium og 20" x 10" foran og 21" x 12,5" bak. Dekkene er Pirelli P7 Zero, 355 mm bak og 285 mm foran.

– Vår største utfordring under arbeidet med karosseriet var å finne den rette balansen mellom skjønnhet og ytelse. Lager man for mange vakre linjer på et karosseri får bilen et for pyntlig uttrykk, gir vi bilen den utforming som vindtunneller og behov for utlufting og andre kanaler helst skal ha, blir det ingen fryd for øyet, forteller Samuel Chuffart.

– Den rette balansen mellom disse to arbeidsbetingelsene fant vi ved å forenkle det hele.

Icano Vulcano er en one-off, er designet i Kina, men vil bli laget i Italia av Cecomp, et firma som spesialiserer seg på å levere prototyper og konseptbiler til bilindustrien.

Tekniske data

Saken fortsetter under bildet

Du kan se film om bilen her.


Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus