Facebook-fansen designet ny Porsche 911

Denne bilen ble resultatet da Porsche ga Facebook-vennene sine anledning til å bestemme designet. Foto: ©Porsche
Denne bilen ble resultatet da Porsche ga Facebook-vennene sine anledning til å bestemme designet. Foto: ©Porsche
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men bare én bil vil bli produsert.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Crowdsourcing er en form for dugnad på Internett, hvor en stor gruppe brukere samarbeider om å lage et produkt.

Det har gitt verden blant annet Wikipedia og smartklokken Pebble. En dag kan crowdsourcing kanskje også gi oss svaret på noen av livets store spørsmål og problemer.

I mellomtiden kan vi kose oss med en Porsche 911 designet av Facebook-brukere.

For å feire at den tyske sportsbilen har passert fem millioner Facebook-venner, inviterte nemlig Porsche sine virtuelle venner til å designe en ny 911, basert på Carrera 4S-modellen. Hvilke funksjoner og spesifikasjoner den skulle ha, ble sendt til avstemning.

Resultatet ble en havblå, eller om du vil «Facebook-blå», 911 med svarte og hvite fartsstriper. Den har fått 20-tommers hvite legeringer, og dørene er pyntet med ordene «5m Porsche-fans». På de opplyst dørstokkene og på aluminiumsdashbordet står det følgende: «Personlig designet av 5.000.000 Porsche-fans».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Porsche stiller ut legendariske sportsbiler

Porsche opplyser at over 54.000 Facebook-fans deltok i designprosessen, og nå som etableringsfasen er over, lanserer selskapet en konkurranse som vil gi en heldig fan sjansen til å kjøre bilen på det britisk bilracet Silverstone.

Vinneren vil være den Facebook-brukeren med flest venner som også liker Porsche på Facebook. Vinneren blir kåret 18. august. De som kommer fra andre til tiende plass i konkurransen, vil få en modell av bilen i 1:43-skala.

Artikkelen er oversatt og tilrettelagt av Gaute Bergsli/ABC Nyheter.