Facebook-fansen designet ny Porsche 911
Men bare én bil vil bli produsert.
Crowdsourcing er en form for dugnad på Internett, hvor en stor gruppe brukere samarbeider om å lage et produkt.
Det har gitt verden blant annet Wikipedia og smartklokken Pebble. En dag kan crowdsourcing kanskje også gi oss svaret på noen av livets store spørsmål og problemer.
I mellomtiden kan vi kose oss med en Porsche 911 designet av Facebook-brukere.
For å feire at den tyske sportsbilen har passert fem millioner Facebook-venner, inviterte nemlig Porsche sine virtuelle venner til å designe en ny 911, basert på Carrera 4S-modellen. Hvilke funksjoner og spesifikasjoner den skulle ha, ble sendt til avstemning.
Resultatet ble en havblå, eller om du vil «Facebook-blå», 911 med svarte og hvite fartsstriper. Den har fått 20-tommers hvite legeringer, og dørene er pyntet med ordene «5m Porsche-fans». På de opplyst dørstokkene og på aluminiumsdashbordet står det følgende: «Personlig designet av 5.000.000 Porsche-fans».
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Porsche stiller ut legendariske sportsbiler
Porsche opplyser at over 54.000 Facebook-fans deltok i designprosessen, og nå som etableringsfasen er over, lanserer selskapet en konkurranse som vil gi en heldig fan sjansen til å kjøre bilen på det britisk bilracet Silverstone.
Vinneren vil være den Facebook-brukeren med flest venner som også liker Porsche på Facebook. Vinneren blir kåret 18. august. De som kommer fra andre til tiende plass i konkurransen, vil få en modell av bilen i 1:43-skala.
Artikkelen er oversatt og tilrettelagt av Gaute Bergsli/ABC Nyheter.