Meny

Borten Moe i fri Porsche-dressur

Olje- og energiminister Ola Borten Moe (Sp) var onsdag i Tyskland og fikk testkjøre Porsche i Leipzig. Foto: Jan Magne Bae/OED/NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Før alvorlige møter med Norges viktigste handelspartner Tyskland fikk olje- og energiminister Ola Borten Moe realisert drømmen om å kjøre Porsche i fri dressur på en testbane.

– Dette var veldig artig, sier en storfornøyd Ola Borten Moe (Sp) etter testkjøringen som skjedde på Porsche-fabrikken i Leipzig onsdag.

– Det var biler som gikk fort og hadde mye kjøreglede. Det finnes verre ting her i verden enn å besøke Porsche-fabrikken. Du får kjørt fortere enn det er mulig å tenke seg i Norge. Det bremses mer og svinges mer og gir en helt annen dimensjon på bilkjøring enn det jeg er vant med, sier han til NTB.

Ministeren innrømmer å ha et svært nært forhold til teknikk, motor og bil, og han avslører at det hang en stor plakat på gutterommet prydet av en Porsche 959. Men det var ikke bare fart og moro som dro Borten Moe til fabrikken til ett av bilverdenens mest sagnomsuste merker.

– Tysk bilindustri er i økende grad viktig for norsk metallindustri. At tysk bilindustri lykkes, er konkret og direkte viktig for Norge. Dette er ikke bare guttedrømmen, det er relevant og viktig også, sier han.

Les også: Porsche stiller ut legendariske sportsbiler

Energisamtaler

På programmet i Tyskland sto også møter med industriminister Philipp Rösler og det tyske energiselskapet Wintershall, som på kort tid har blitt en av de største lisenshaverne på norsk sokkel med 50 lisenser.

Borten Moe sier han i tillegg til å understreke de viktige og nære relasjonene mellom to land som har klart seg bra i et kriserammet Europa, også vil stille spørsmål ved konsekvensene av den store omleggingen av tysk energipolitikk.

Tyskland har økt sin produksjon av sol- og vindenergi til 25 prosent av strømforsyningen i løpet av få år. Men samtidig øker CO2-utslippene fordi billig subsidiert og importert kull utkonkurrerer gasskraft.

Les også: Snart kan madrassen din lages av CO2

Frykter for kabel

I fjor inngikk Norge en avtale med Tyskland om å bygge en ny utenlandskabel til 12 milliarder kroner som skal være ferdig i 2018. Borten Moe frykter at denne investeringen kan bli ulønnsom eller uaktuell.

– Denne kabelen skal ta toppene og bunnene i strømsystemene og levere vind og solkraft til Norge på toppene, mens vi fyller tilbake når det ikke er nok sol og vind. Hvis tyskerne fortsetter å subsidiere fossil energi for å dekke opp for disse behovene, vil behovet for kabelen reduseres og kanskje forsvinne, sier Borten Moe.

Les også: Rødgrønn «månelanding» blir stadig dyrere

– Tapte muligheter

Ifølge olje- og energiministeren kan konsekvensen bli at vi ikke får til fornuftige samfunnsøkonomiske investeringer i Norge og Tyskland fordi man «kortslutter energimarkedet» med subsidier.

– Det er alvorlig for oss og tapte muligheter for alle. For at disse kablene skal bygges, må de være lønnsomme. Verken vi eller Tyskland har 12 milliarder å bruke på ting det ikke er bruk for, sier Borten Moe.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus