Lynet fra California

MODEL S: Superelbil som nordmenn står i kø for å skaffe seg.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Aldri har noen bil akselerert så raskt og fått så mange poeng i vår test som elektriske Tesla Model S. Nå starter leveransene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Tesla Model S
Pris fra: Kr 466.600


Pris testbil: Kr 680.900

L/B/H: 4,98/1,98/1,44 m

Vekt: 2108 kg

Bagasjerom (VDA): 740 l

Tilhengervekt: 0 kg

Motor: 416 hk/600 Nm

Batteri: 85 kWh

CO2-utslipp (EU): 0 g/km

0-100 km/t (målt): 4,7 sek

80-0 km/t (målt): 22,4 m

Støy 80 km/t (målt): 64 dBA

Batterigaranti: 8 år

4x4: Nei

EuroNCAP*: Ikke testet

*Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com.

Vår mening

Bak rattet: 9,0

Plass: 7,0

Bagasje: 8,5

Komfort: 7,0

På veien: 9,0

Ytelser: 9,5

Forbruk/CO2: 10,0

Sikkerhet: 8,5

Utstyr: 9,0

Pris: 9,0

Sum (100): 86,5

Norge er Tesla-land. Ikke noe annet sted utenfor USA står folk så tålmodig i kø for å skaffe seg en elektrisk familiebil med ekstremytelser. 1500 skal det være av dem, og Tesla lover å ha levert de fleste av de bestilte bilene innen årets utgang.

Tesla kommer derfor til å bli et ganske så dagligdags syn på norske veier – særlig rundt de store byene.

Av og for datafolk

Du skjønner med en gang du setter deg bak rattet i Teslas Model S, at dette kjøretøyet er utviklet av mennesker som ikke har bilindustrien som naboer, derimot dataindustrien. Teslas hovedkontor ligger i Palo Alto sør for San Francisco med Stanford universitetet, Apple og Google utenfor porten. Fra disse miljøene har Tesla rekruttert ansatte.

Hadde ikke alle biler hatt ratt, ville du kjørt Tesla med joystick. Nærmere spillernes verden kommer du ikke i bil, og er du familiær med Apples tankegang vil du umiddelbart trives bak rattet på elektriske Tesla Model S. Bare den 17 tommer (!) store infoskjermen er alene salgsutløsende.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nordmenn krasjer for 100 millioner i utlandet

Med plass til inntil sju personer, og med en rekkevidde på inntil 500 kilometer per opplading, plasserer Tesla Model S seg i en helt annen divisjon enn alle andre elektriske biler du i dag kan kjøpe.

Hva slags bil snakker vi om?

I utgangspunktet en stor elbil. Bilen er større utvendig enn Mercedes E-klasse, og internasjonalt sett på som et alternativ til kjøretøy i denne klassen. Bilen har stor bakluke og for 9500 kroner plasserer Tesla to bakovervendte seter i bagasjerommet. Setene er kun for barn, og pakkes ned i bilens gulv når de ikke er i bruk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilens digre ytre gjør den også rommelig, men ikke så rommelig som størrelsen skulle tilsi. Mye av arealet brukes til de to digre bagasjerommene – ett bak og ett foran – med samlet volum på 740 liter før baksetet legges ned.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvordan er den å kjøre?

Til å veie 2,1 tonn kjører Model S overraskende bra. Bilen har luftfjæring som standard på alle varianter unntatt den rimeligste, men med 21 tommer store hjul, sportsinnstilt oppsett og høyytelsesdekk blir det hele vel sportslig for norsk veistandard.

Vi tror de fleste som kjøper denne bilen med fordel kan velge en litt mindre sportslig variant med 19 tommer store hjul. Det blir mer komfortabelt. Uansett er Tesla mer enn rask nok.

Les også: Hvorfor er det to røde menn?

Hva er under panseret?

Det er her det skjer. De to elmotorene befinner seg bak og trekker bakhjulene. I testbilen ytte de hele 416 hk med 600 Nm i dragkraft fra stillestående. De hinsides ytelsene kan knapt beskrives, men må kjennes på kroppen. En ting er at det digre beistet akselererte fra stillestående til 100 km/t på 4,7 sekunder i test, men det er ingen ting i forhold til mellomakselerasjonene: Der Nissan Leaf brukte 4,0 sekunder fra 50 til 80 km/t gjorde Tesla jobben unna på 1,4 sekunder! Fra 70 til 100 km/t tok 1,7 sekunder – Leaf brukte 5,5, som blant normale biler faktisk er svært bra.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du må ut med rundt to millioner kroner for å finne samme ytelser i en stor personbil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva gjør den spesiell?

Alt. Ikke mer å si om den saken.

Hva er bilens svakheter?

Sittekomforten. Setene foran er greie nok, men baksetebenken har intet med bil i denne klassen å gjøre. De digre hjulene gir mye støy inn i bilen.

Tesla varter opp med hypermoderne design, men finish og materialvalg henger ikke med slik vi er vant til fra tyske premiumbiler.

Vi skulle gjerne hatt flere sikkerhetssystemer som eksempelvis gjenkjenning av fotgjengere og automatbremsing. I dag er ikke slikt tema i USA.

Hvem passer den for?

Alle med interesse for teknologi og/eller ønske om tilgang til kollektivfelt i trafikktette områder.

Hva koster den?

Fra 466.600 kroner. Siden bilen er elektrisk påløper ingen andre avgifter enn vrakpant. Selv momsen tar staten seg av.

Konkurrenter?

Egentlig ingen. Tesla er bilen for nettfolket. Hjemmesidene minner om Apple, enkelt og lettfattelig. Ingen billeverandør i Norge tilbyr så oversiktlige hjemmesider som Tesla.

Når til Norge?

Nå, men regn med minst et halvt års leveringstid fra bestilling.