Hvorfor er det to røde menn?

TO RØDE MENN: Blant annet i Oslo ser man mange steder to røde menn, og én grønn. Det ble innført da lysene brukte lyspærer med kortere levetid. (Foto: Per Ervland)
TO RØDE MENN: Blant annet i Oslo ser man mange steder to røde menn, og én grønn. Det ble innført da lysene brukte lyspærer med kortere levetid. (Foto: Per Ervland)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fem ting du (kanskje) ikke visste om gangfelt, trykknapper og trafikklys.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du bruker dem hver dag: Boksene ved lysregulerte gangfelt. De fleste ofrer dem og lysene ikke en tanke, men de skjuler mange hemmeligheter.

Her er fem ting du kanskje ikke visste om trykknappene.

Kampen mellom fotgjengere og syklister tilspisser seg – og nå skal sykkelbruken dobles!

#1: Trenger jeg å treffe knappen?

Boksene med knappen for å få grønn mann viser nøyaktig hvor du skal trykke. Men det er bare for at folk ikke skal bli forvirret. Boksen har nemlig strengt tatt ikke noen knapp i det hele tatt.

Du kan nemlig trykke hvor du vil på fremsiden av boksen, da hele siden er en trykkfølsom flate. Hvordan skulle ellers blinde klare å bruke den?

Det kan være vanskelig å bevisst trykke andre steder enn det merkingen forteller deg, men prøv neste gang, så har du et nytt triks i ermet.

#2: Hvorfor er det to røde lys?

Spesielt i Oslo kan du ofte se to røde menn lyse mot deg. Dette har både sikkerhetsmessige og historiske årsaker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Opprinnelig fikk den røde mannen selskap fordi lyspærene kunne gå, og med en ekstra pære unngikk man at folk trodde skiltet var ute av drift. Da det er farligere at fotgjengere går enn at de ikke går, ble det to røde, og ikke to grønne, menn. Da man senere gikk over til LED-lys, lot man likevel de to mennene beholde forholdet.

– På 90-tallet så vi at to røde menn også ga økt sikkerhet fordi de ble mer synlige. Så vi fortsatte å bruke dem, forteller senioringeniør Bente Christensen i Statens vegvesen til DinSide.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

To røde menn betyr derfor ingenting annet enn én rød mann.

Blinkende lys skal gjøre fotgjengere tryggere

#3: Hva betyr kartet?

På siden av knappboksene er det ofte innprentet tegn som ikke er lette å forstå seg på. Men leser du denne artikkelen med øynene, er det heller ikke meningen at du skal forstå det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tegnene utgjør nemlig et taktilt kart, som kan berøres for å leses av blinde og svaksynte. Kartet viser hva gangfeltet krysser, det vil si kjørefeltene og eventuelle øyer, sykkelfelt eller trikkeskinner.

Kartet starter alltid med en pil som viser startpunktet, og en strek som viser enden. Mellom disse settes tegnene for de ulike farene, og til høyre ser du forklaringen. I tillegg til kartet er en taktil pil plassert på toppen av boksen, for å vise i hvilken retning man skal gå.

– For blinde og svaksynte er dette helt essensielt, forteller Christensen.

#4: Er blinkende grønn mann trygt?

Når den grønne mannen begynner å blinke, begynner mange i gangfeltet å løpe. Men det trenger du ikke.

Christensen forteller at tiden er delt opp slik når den grønne mannen dukker opp:

  1. Grønn mann for fotgjenger, rødt lys for biler.
  2. Blinkende grønn mann for fotgjenger, rødt lys for biler.
  3. Rød mann for fotgjenger, rødt lys for biler.
  4. Rød mann for fotgjenger, grønt lys for biler.

– Fra den grønne mannen begynner å blinke til bilistene får grønt lys, skal det være nok tid til å krysse gaten, forteller Christensen i Vegvesenet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun anbefaler deg likevel å ikke gå ut i gangfeltet mens lyset blinker. Tar du likevel sjansen, bør du gå raskere enn 1,2 meter per sekund, som er hastigheten lyset tar utgangspunkt i.

Artikkelen fortsetter under annonsen

70 prosent av alle syklister føler seg trakassert

#5: Finnes det en hemmelig knapp?

Ja! I tillegg til knappen på fronten av boksene, finnes det ofte en knapp under boksen. Denne gir deg mer tid til å krysse gaten, altså lenger grønn mann, i tillegg til et lydsignal.

Den skjulte knappen er først og fremst tiltenkt blinde og svaksynte, men kan også brukes når du har behov for mer tid, for eksempel om du er dårlig til beins eller har med deg mange barn.

– Den er til for å brukes, understreker Christensen.

Vi har skrevet en hel artikkel om dette her: Få lenger grønn mann med den hemmelige knappen!

Og om du mot formodning lurer på hvordan lysregulerte fotgjengeroverganger selges, eller, mest sannsynlig, bare har lyst til å se en morsom reklamefilm som ikke helt henger med i tiden, kan du sjekke ut denne reklamen for svenske Prisma Teknik, som står for de norske boksene: