Slik får du mer tid over gangfeltet

HEMMELIG KNAPP: Under boksen ved lysregulerte gangfelt finner du ofte en ekstra knapp. Trykker du her, får du bedre tid over veien. (Foto: Per Ervland).
HEMMELIG KNAPP: Under boksen ved lysregulerte gangfelt finner du ofte en ekstra knapp. Trykker du her, får du bedre tid over veien. (Foto: Per Ervland).
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hemmelig knapp under boksen gir deg tregere grønn mann.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Er du gammel, dårlig til bens eller drar på en flokk unger, kan du få det travelt i kappløpet med den grønne mannen i gangfeltet. Han tar nemlig utgangspunkt i at du beveger deg 1,2 meter per sekund. Det er ikke akkurat løpefart, men heller ikke rullatorfart.

Heldigvis finnes finnes det en måte å få bedre tid over veien. Du må bare finne den hemmelige knappen.

Sykler du over gangfeltet? Da kan du ikke regne med at bilene stopper!

Knappen under boksen

Den klassiske boksen ved norske, lysregulerte gangfelt er gul og blå, og kommer passende nok fra svenske Prisma Teknik. På fremsiden har den ofte et bilde av en fotgjenger og en hånd som peker opp til selve knappen.

SE SELV: Her er den. Den hemmelige knappen som gir deg utvidet grønn mann er ikke en urban legende, men hjelp for gamle og svaksynte. (Foto: Per Ervland)SE SELV: Her er den. Den hemmelige knappen som gir deg utvidet grønn mann er ikke en urban legende, men hjelp for gamle og svaksynte. (Foto: Per Ervland)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men boksen har en knapp til, under boksen. Denne blir ikke markert på noen måte, og mange aner ikke at den er der.

Tar du under boksen vil du i de fleste tilfeller kjenne en liten knott. Deretter hører du et pip, og boksen vil lyse opp som om du hadde trykket på den vanlige frontknappen. Forskjellen er bare denne: Den grønne mannen vil lyse lenger.

Nærmere bestemt to til fem sekunder ekstra, alt etter som hvor langt gangfeltet er.

Vanlige gangfelt kan bety dårligere sikkerhet for deg og meg

Mer tid, mer lyd

– Knappen er for blinde og svaksynte, forteller senioringeniør Bente Christensen i Statens vegvesen til DinSide. I tillegg til bedre tid over veien, får du også bedre lydsignaler. Grunnen til at disse lydene ikke alltid er aktive, er for å ikke forstyrre nabolaget, spesielt om natten. Det finnes ingen krav om at alle bokser må ha en slik knapp.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I Oslo og Akershus finner du den på alle statlige anlegg, mens det varierer i andre kommuner.

– Men hvorfor er knappen under boksen?

– Tja, jeg vet ikke, jeg? humrer Christensen.

– Men hadde den stått ved siden av den andre knappen, hadde det ikke vært så lett å vite hvilken man skulle bruke.

Det er lov å sykle i kollektivfeltet, men det er det mange som ikke vet

Ikke for alle

Å plassere knappen på undersiden, uten noe skilting som avslører den, kan også være for å gjemme den litt bort. Knappen er nemlig ikke for alle og enhver.

– Vi vil helst at de som ikke trenger den heller bruker den andre knappen. Det gir mindre lyd og mindre forsinkelser for andre trafikanter, forklarer senioringeniøren. Samtidig understreker hun at alle som har behov mer enn gjerne kan bruke den, og en trenger ikke være svaksynt eller blind. Blant annet eldre oppfordres til å bruke "lenger grønn mann-knappen" om de trenger mer tid over veien.

– Knappen er der for dem som trenger den, sier Christensen.

– Og den er til for å brukes.

Hva kan syklister og bilister gjøre for å bli venner igjen?