For dem som våger
Pris fra: Kr 219.900
Testbil: Kr 255.100
L/B/H: 4,15/1,78/1,66 m
Bagasjerom (VDA): 400 – 1310 l
Motor: 105 hk/145 Nm
Forbruk (EU): 0,48 liter
Forbruk test: 0,73 l/mil
CO2-utslipp (EU): 112 g/km
0-100 km/t (målt): 15,7 sek
Brems 80 – 0 (målt): 23,7 m
Støy 80 km/t fin/grov (målt): 65/68 dB(A)
4x4: Nei
Garanti: 5 år
EuroNCAP*: 5 stjerner
*Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com.
Til tross for suksessen med retroinspirerte Fiat 500 sliter det italienske bilmerket tungt i Norge. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at kun en av 200 så langt i år har kjøpt ny Fiat.
Bedre gikk det ikke i fjor eller forfjor heller.
Les også: Mercedes senker prisen
Satser igjen
Men den norske Fiat-organisasjonen møter i det minste hver ny modell med et smil, og forklarer ivrig at nå kan det bare gå oppover. Så gjør det kanskje det, når Fiat 500 L nå er på plass. L står for Large, altså en større bil enn retro-500. Men de to modellene har ikke annet til felles enn navnet.
Vår test viser at det likevel ikke er noen grunn til å dømme Fiat 500 L nord og ned. Denne kompakte flerbrukslignende bilen med alle de praktiske interiørløsningene har mye for seg. Og i tillegg prises den aggressivt. Du får den for 220.000 kroner. Konkurrentene er enten mindre eller dyrere.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Denne blir en bestselger
Smart idé
Selve ideen bak 500 L er bortimot genial. Bare 4,15 meter lang tar bilen ikke mye plass på veien, men ved å bygge i bredden og høyden (1,66 meter høy) blir det plass til mye og mange inne i den.
Den høye sittestillingen gjør det dessuten enkelt å komme inn og ut av bilen. Fikst at ryggen på passasjersetet foran kan legges ned, det øker lastelengden i Fiat 500 L til 2,33 meter. Men ikke like fikst at den 40/60-delte bakryggen gjør det mulig å bare ta med to og ikke tre i bilen når hele den innvendige lastelengden utnyttes. Her har eksempelvis
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFord tenkt klokere i konkurrenten B-Max.
Pluss for bagasjerom i flere høyder og for det digre glasstaket som slipper hele solen inn i bilen. Flott det også.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Billig-bil i gull
Feil motor i Norge
Vårt ankepunkt befinner seg under panseret i form av en knøttliten, men usedvanlig sinna motor. Bare to sylindere og 0,9 liters motorvolum, men likevel hele 105 hk effekt. Problemet er ikke mangel på krefter, men dynamikk. Det må mye giring og forholdsvis engasjert bruk av gasspedalen for å vekke til live effekten.
Jo da, 145 Nm i dragkraft bør holde til en 1260 kilo tung bil under normal kjøring, men lydbildet av arbeidet som skjer der foran framstår nok som mer festlig jo lenger sør man kommer i Europa.
Les også: Mister luksus-plassen
Tørst
TwinAir, som motoren heter, skal klare seg på lukten av bensin, men vår test viser at den slurper som en sliten alkoholiker. Oppgitt forbruk: 0,48 liter/mil. Testforbruk: 0,73 liter/mil, som er 52 prosent over oppgitt forbruk.
Vi har kjørt Fiat 500 L med 1,3 liter/95 hk dieselmotor. Om bilen brukes mye passer dieselmotoren langt bedre, gir mer flyt over kjøringen og mer harmoni. Problemet er bare at 500 L med dieselmotor ikke selges i Norge – enn så lenge. Er du seriøst interessert i Fiat 500 L så vurder å importere den selv med dieselmotor.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Cadillac tar opp kampen
Bra bremser
Pluss for varmetråder i frontruta, klimaanlegg med to soner og at baksetet kan lengdereguleres. Smart med delt A-stolpe. I kombinasjon med en forholdsvis rett frontrute gir det god sikt på skrå framover.
Bremsene imponerer. Bilen stoppet på 23,67 meter fra 80 km/t. Det er svært bra, og bedre enn gjennomsnittet for klassen. Fiat 500 L mangler sikkerhetsfunksjoner som å lese trafikken og automatisk stoppe for fotgjengere i byfart om sjåføren ikke bremser.
Fiat 500 L får snart en XL storebror med sju sitteplasser. I 2014 kommer også bilen som crossoverlignende SUV med firehjulsdrift.